MODE

Alt du skal vide om OpéraSPORT, som er på alles læber lige nu

Det danske brand har på rekordtid fået både Vogue og alverdens kendisser som fans. Bliv klogere på brandet, som er på alles læber lige nu

Med en forretningsmodel, der er vendt på hovedet og en bæredygtig agenda, har OpéraSPORT på rekordtid fået modebranchen til at falde i svime. Bag tøjmærket står Stephanie Gundelach – der har været kreativ direktør i butikken B56 og været med til at starte Danmarks første modeblog Anywho – og den erfarne designer Awa Malina Stelter.

IN har mødt Stephanie Gundelach fra OpéraSPORT 

Fortæl om tankerne bag OpéraSPORT?

Vi blev enormt inspireret af Paris: Kontrasterne mellem den smukke arkitektur, de hurtige biler og de mange samfundslag. Vi er et brand, der lægger vægt på elegance, anvendelighed og ansvarlighed. Vi er enormt bevidste om kvantitetsindvirkning på vores nutid og fremtid, og den bæredygtige tilgang påvirker vores kollektioner, som kommer i begrænsede mængder hver tredje måned. Størstedelen af vores styles er lavet af genanvendt silke. Luksuriøst, men også ansvarligt.

LÆS OGSÅ: Carcel: Giver kvinder i fængsel en ny begyndelse

Hvad ligger bag navnet?

Det er altid svært at finde på et nyt navn, men vi ville gerne finde på et, som beskrev kontrasten i vores univers. Det er elegant, men sporty. Det er luksuriøst, men til at betale. Det er bæredygtigt, men sexet. Det er også en af grundene til, at vi har valgt at sætte et neon-label i nakken, fordi det står i stærk kontrast til den klassiske silke. Vi ønskede et navn, der i sig selv var en form for kontrast, fordi det afspejler os og vores tilgang rigtig godt.

Hvad har overrasket dig mest i forhold til at blive designer med eget tøjmærke?

Hvor mange kasketter, man skal kunne have på en gang. Det er ikke alle roller, man er lige god til. Det er vigtigt at være ærlig omkring det fra start, så man kan forventningsafstemme og fordele opgaverne på bedst mulig vis.

LÆS OGSÅ: Blanche: Mindre kollektioner og klassisk fundament

I har flere kendisser som fans. Hvordan fik en kæmpestjerne som Kim Kardashian fat i jeres tøj?

Vi kender hendes stylist, som tog fat i os, lige da vi var gået i luften og lagde en ordre. Det gør selvfølgelig en kæmpe forskel og skaber international opmærksomhed fra både presse og indkøbere. Vi fik hurtigt travlt med salgsmøder, selv om vi faktisk ikke var helt klar endnu, så vi måtte lige stoppe op, mærke efter og gøre det på vores måde.

Hvordan opstod behovet for at skabe jeres eget brand?

Jeg har arbejdet med at skabe universer og kampagner for brands i mange år, og jeg kunne mærke, at noget af det, brands kæmper mest med, er deres identitet og at skabe ‘content’. Folk vil have en bid af et univers, som de synes er inspirerende, og de vil gerne have det lige nu og her – ikke om seks måneder. Jeg tror, at det skabte lysten til at prøve det selv. At kaste sig ud i og oparbejde et helt nyt projekt.

Hvad er tankerne bag jeres utraditionelle forretningsmodel?

Først og fremmest er det vores mål at vise, at der er et alternativ til de traditionelle arbejdsmodeller, som størstedelen af industrien opererer med i dag. Derudover handler det for os om at etablere en bæredygtig virksomhed både i forhold til design og økonomi. Det handler om kvalitet frem for kvantitet. Det er der også et bæredygtighedsaspekt i.

Hvordan fungerer du og Awa som team?

Awa og jeg har været venner i mange år, men i vores venskab har vi aldrig været opmærksomme på hinandens kreative drømme. Vi har begge en enorm kreativ og udadvendt energi, som vi har formået at forene i Opérasport. Vi er gode til at komplimentere hinanden i vores partnerskab. Min kreative energi er måske en anelse kaotisk til tider, mens Awa har en fantastisk præcision og finesse, samtidig med at hun bevarer overblikket. Vores roller overlapper lidt, når det kommer til design, og vi har samme ambitiøse tilgang til projektet – er vigtigt, så vi bevæger os i samme retning.

LÆS OGSÅ: IKEA lader sig inspirere af fransk modehus

Beskriv OpéraSPORT med tre ord?

Klassisk, sporty, komfortabelt.

På hvilken måde skiller OpéraSPORT sig ud fra andre modebrands?

Det, der nok adskiller os, er, at vi fokuserer på bæredygtige materialer og klædelige silhuetter, som appellerer til kvinder i alle aldre. Tøjet fungerer på tværs af generationer. Flere har sagt, at verden ikke har brug for flere tøjmærker, og vi er til dels enige, men vi vil gerne lave tøj, som folk vil bære nu og mange år frem. Design, som er moderne, men tidløst. Derudover rammer vi et godt prisniveau uden at gå på kompromis med kvalitet, design og ansvarlighed i produktionen.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Hvad er tankerne bag jeres valg af materialer?  

I den tid, vi lever i i dag, er det en selvfølge for os at være så bæredygtige som muligt. Det er afgørende for os, at alle de materialer, vi arbejder med, er bæredygtige. Silke er et fantastisk naturmateriale. Det er elegant og meget behageligt mod huden. Silke fungerer året rundt, da det har en god isoleringsevne, uanset om det er varmt eller koldt. Genbrugssilke er interessant, fordi det er produceret af tekstiler, som normalt bliver smidt ud. Det kan både være overskudssilke fra produktion og allerede producerede tekstiler. I vores produktion væver og strikker vi silken om, så den kan genbruges. Det var afgørende for os at implementere cirkulære designprincipper fra start.

Hvad er fremtiden for OpéraSPORT?

Vi havde netop lagt sidste hånd på to store designsamarbejder, som skulle lanceres, lige da coronakrisen brød ud. Ikke den bedste timing, men heldigvis var produktionen ikke gået i gang endnu. Det var megaærgerligt. 

LÆS OGSÅ: Se H&Ms bæredygtige kollektion, som de har lavet med den italienske skrædderduo