Blanche om bæredygtighed
MODE

Blanche: Mindre kollektioner og klassisk fundament

For Mette Fredin og Melissa Bech, duoen bag Blanche, er bæredygtigt design nødvendigt. Men det er også en kompliceret størrelse, som de forsøger at løse gennem ærlighed, gennemsigtighed og sociale integrationsprojekter, der viderefører kulturelle håndværk.

Hvorfor designer I bæredygtigt?

Det har altid ligget Mette meget nært at designe noget, der har mere substans end bare en enkelt sæson − som fx møbeldesignernes mulighed for at skabe noget, der kan holde en livstid. Med Blanche kunne vi fra starten vælge bæredygtighed som vores grundfundament. Det er nemlig sværere at implementere senere i processen.

Hvordan gør I en forskel?

Vi har fire mindre kollektioner om året modsat mange andre, der har otte store. I de kollektioner har vi opbygget et klassisk fundament med de samme styles som T-shirt, jeans, skjorte, bluse og jakkesæt, så vi ikke skal lave nye prøver for hver kollektion, og det begrænser overproduktion. Vores basis-jeans er i enten økologisk bomuld eller bomuld mærket Better Cotton Initiative, der sikrer arbejde og miljø, vores labels er lavet af genanvendte materialer, og der hvor vi ikke kan være bæredygtige, bruger vi 100 procent rene kvalitetsmaterialer, som kan genanvendes.

LÆS OGSÅ: Bæredygtighed | Stjerner med samvittighed 

Hvad er jeres største udfordring?

Vi har konstateret, at ‘once you care, you’re fucked’, for jo mere du sætter dig ind i bæredygtighed, desto mere kompliceret bliver det at gøre alt rigtigt. Derfor er det også vigtigt for os at være ærlige om, at vi ikke kan være 100 procent bæredygtige, men at vi implementerer bæredygtighed alle de steder, vi kan. Mange leverandører ved stadig ikke ret meget om bæredygtige materialer eller produktion, og dem, der gør, har ofte meget dyre priser og høje kav til, hvor meget man som minimum skal have produceret. Det gør det svært, når man er et nyt brand.

Hvilke løsninger er der på det?

Jo flere der støtter op om bæredygtighed, jo bedre. Det er hele branchen, industrien og samfundet, der skal ændre adfærd, hvis det skal gøre en forskel. Hvis vi i fællesskab stiller krav til industrien og til leverandørerne, kan vi ændre processerne og forhåbentlig skabe bedre forudsætninger for fremtiden.

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Hvem ser I op til?

Specielt herrebrands og børnetøjsmærker er gode til at vælge den bæredygtige tilgang, da forbrugerne her stiller større krav. De bekymrer sig om, hvad de giver deres børn på, og mænd går generelt mere op i kvalitet og køber ikke tøj lige så ofte som kvinder. Der er meget mere ‘fast fashion’ hos kvinder, og det gør desværre nok, at kvinder vælger mere ud fra trends og shoppelyst end ud fra et bæredygtigt perspektiv.

Hvad har I i støbeskeen af nye, bæredygtige tiltag?

I år har vi fået Miljøstyrelsens godkendelse til at søge om svanemærkning af vores jersey-produkter, ligesom vi har indgået et tværfagligt samarbejde om håndværk som fx broderier på vores styles med det sociale integrationsprojekt ‘I tråd med verden’, hvor kvinder med anden etnisk baggrund end dansk får mulighed for at være en del af et fællesskab og videreføre deres kulturs unikke håndværk, samtidig med at de lærer dansk. Herudover deltager vi i Copenhagen Fashion Summit med et bæredygtigt jeans-projekt i samarbejde med Calik, der er en af Tyrkiets førende bæredygtige leverandrører af metarialer til jeans, som også leverer til vores almindelige kollektion.

Hvad er jeres bedste bæredygtige råd?

Husk, at det er lige så vigtigt at behandle sit tøj bæredygtigt som at vælge at købe bæredygtigt. Spar på vandet. Så vask mindre, ved lavere temperaturer og lad det lufttørre. Tøj kan godt friskes op ved at blive luftet eller få fjernet en lille plet med en fugtig klud.

LÆS OGSÅ: Fashion Summit | 4 bæredygtige brands, der gør en forskel