Modeuge - tendenser
MODEUGERNE

5 store tendenser fra den københavnske modeuge

Check - Københavns modeuge for efterår/vinter 2017 er slut for denne gang. Men hvilke oplevelser var ”talk of town”, og hvilke trends kommer vi til at se frem til til efteråret?

Modeugen i København er for indkøbere fra ind- og udland, som køber tøj fra danske brands ind til deres butikker – og gør mode til Danmarks femte største eksporterhverv.  Imidlertid opstår der altid højdepunkter under modeugen, som giver et fingerpeg om, hvordan dansk mode har det netop nu. En af de ting, som modefolket talte om var den velfortjente hæder til Danish Fashion Institutes mangeårige direktør - Eva Kruse. Hun modtog en prestigefuld pris af den Franske Ambassade for sit store arbejde med menneskerettigheder og bæredygtighed i modebranchen. 

”Efter tragedien på Rana Plaza (i Bangladesh, red.), hvor verden blev konfronteret med de sande ’fashion victims’, kan man ikke længere ignorere, hvordan virkeligheden ser ud for disse arbejdere. Der er kun et lille skel mellem uvidenhed og ligegyldighed og mellem ligegyldighed og meddelagtighed. Forbrugerne skal informeres og ansvarliggøres. Og det er denne kamp, som Eva Kruse har taget op. Med Copenhagen Fashion Summits store offentlige bevågenhed lader Eva Kruse en ny bevægelse vokse frem, hvor det handler om at gå fra virksomhedernes sociale ansvar til forbrugernes sociale ansvar,” sagde den franske ambassadør i Danmark, François Zimeray, der brænder for mode – og som også deltog i flere arrangementer under modeugen. 

LÆS OGSÅ: MIN MODEUGE | Med designer Naja Munthe

Hvidt i hvidt-look hittede

Direktør Eva Kruse modtog hæderen klædt i et helt hvidt outfit på den franske ambassade. Og den hvid skjorte og de hvide bukser sås hos også på modefolk som ELLEs chefredaktør, Cecilie Ingdal, og Eurowomans stilredaktør, Bea Fagerholt, til middagen med Dansk Magasinet og Ole Lynggaard. Designeren Jesper Høvring, som tegner kjoler for kendisser, ministre og kongelige, viste sig også i hvidt-i-hvidt looks på catwalken.

Modeugens tendenser - hvid

Foto: Copenhagen Fashion Week

 

Punk lever endnu

På catwalken viste Baum und Pferdgarten elementer fra punk: T-shirts med budskaber på, A-nederdele i lak og bælter med nitter. Også Lala Berlin viste lædernederdele og bluser, som ligner, at de var klippet i stykker. Showdebutanten, Martin Asbjørn, viste elementer fra punk til både herrer og damer. Punken har internationalt været en stærk tendens, og den fortsætter altså herhjemme til efteråret. 

Modeugens tendenser - punk

Foto: Copenhagen Fashion Week

 

Mangfoldighed i fuld flor

Saks Potts og Fonnesbech var i sommer nogle af de første brands til at bruge såkaldte ikke-konventionelle modeller. Under denne modeuge fulgte flere modehuse efter og viste en mangfoldighed af modeller i etnicitet, højde og drøjde. Oh! by Kopenhagen viste et meget originalt modeshow med dansere, der var alt andet end konventionelle modeller. Til gengæld havde de rytme, muskler og power, som de viste, mens de dansede med Oh! by Kopenhagens accessories i pels. Også Freya Dalsjø brugte ikke-konventionelle modeller med smilerynker og udstråling fra et levet liv. 

Modeugens tendenser - mangfoldighed

Foto: Copenhagen Fashion Week

 

LÆS OGSÅ: MODEUGE 2017 | Fashionable street styles

 

Flæser fortsætter

Allerede nu kan du roligt investere i strikbluser med flæser, for tendensen bliver kun endnu større, hvis det står til de danske modehuse til efteråret. Munthe viste flæser, Baum und Pferdgarten og Inwear har strikbluser med flæser på skuldre og bryst. 

Modeugens tendenser - flæser

Foto: Copenhagen Fashion Week

 

Modens mestre genopstår på catwalken

Naja Munthe vendte efter nogle års pause tilbage med et show under Københavns modeuge. Det var et dejligt gensyn. Naja Munthe var den ene halvdel af designerduoen, Munthe og Simonsen, der i 1990erne var den skandinaviske luksus-bohme-stil. Også Ivan Grundahl, brandet opkaldt efter den nu afdøde store danske designer, holdt show, som høstede det største bifald fra publikum. Mange var enige om, at når nu Ivan Grundahl ikke længere er her, så er Roy Krejberg den rette efterfølger. Han holdt fast i brandets DNA men formåede samtidig at trække tråde til Rick Owens, som vil appellere til nye generationer. Roy Krejberg er kreativ direktør for brandet. Han havde blandt andet lavet ”pussycat-hats” i skind frem for de lyserøde strikversioner, som blev vist frem over hele verden over de store protestmarcher mod Donald J. Trump for nylig. Roy Krejberg har siddet 10 år i stolen som kreativ chef for Kenzo Homme i Paris og har i mere end et årti haft sit eget modebrand.  

Modeugens tendenser - modens mestre

Foto: Copenhagen Fashion Week

 

LÆS OGSÅ: MODEUGE 2017 | 20 looks vi ikke kan få ud af hovedet

 

Læs mere om: