Tendenser Milan Fashion Week
Foto: AOP
MODEUGERNE

Milano Fashion Week – 4 tendenser, du skal holde øje med

Der er altid smæk på Milanos modeuge, men denne gang var det mere farverigt, spraglet og betagende end længe, og byen fik for alvor cementeret, at den italienske modebranche strutter af livskraft – og elsker 1990'erne.

Milanos modeuge er godt overstået med dagsordener og øjeblikke, der for bestandigt er ridset ind på nethinden.

For første gang uddelte den italienske modebranche grønne priser og skulderklap til sig selv – både Gucci, Prada, Giorgio Armani og Valentino kom på podiet som et tegn på, at nu bliver bæredygtighed sat på dagsordenen i et af landets mest betydningsfulde erhverv. Men et billede siger mere end 1000 ord, så da de fem supermodeller Carla Bruni-Sarkozy, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford og Helena Christensen gik på podiet til ære for Versaces grundlægger, Gianni Versace, der blev skudt for 20 år siden, så crashede nettet og Instagram næsten.

Herunder samler IN op på de største tendenser fra den italienske modeuge.

1. Leg med silhuetter og materialer fra 1990’erne

Fra venstre: Marni - Moschino - Dolce & Gabbana - Gucci

Hvis man ventede, at Guccis kreative direktør, Allesandro Michele, ville skifte spor og køre en anden stil blev man godt skuffet. For det havde han overhovedet ikke tænkt sig. Tænk Farrah Fawcett fra ’Charlies Angels’ med Dolly Parton og Jane Fonda i filmen ’9 to 5’ om livet på kontor. Også Moschino under ledelse af Jeremy Scott, der lige var kommet tilbage fra New York Fashion Week, hvor han holdt show i eget navn, legede med 1990’erne med hat og en læderbluse med bare skuldre. Men det var Donatella Versace, der for alvor sendt modefolket tilbage i en tidsmaskine til 1990’erne med hyldestshowet til sin afdøde bror, Gianni. Først nu var hun en tur i arkiverne og fandt gamle ikoniske kollektioner frem, så enhver får lyst til at gå med guldbælter med små søstjerner på og store guldagtige mønstre. Men også Dolce & Gabbana tog lingeri og korsetter frem, så modellerne lignede sangerinden Madonna i musikvideoen ’Like a Prayer’. Hun har også flere gange optrådt i deres D&G’s reklamer. Også Marni tog korsettet ind i varmen.

LÆS OGSÅ: 3 store tendenser fra London Fashion Week

2. Investér i en bæltetaske

Fra venstre: Versace - Sportmax - Gucci - Salvatore Ferragamo

Den nye it-taske til næste forår og sommer bliver en bæltetaske, så du har hænderne fri til at scrolle på mobilen, sende sms’er og bare tale med begge hænder fri – som en ægte italiener. Versace. Gucci, Salvatore Ferragamo og Sportmax kørte med bæltetasker i forskellige formater – enten hvor en lille taske hang fra bæltet eller rigtige bæltetasker, som sidder midtfor. 

3. Brug bælte i taljen

Fra venstre: Bottega Veneta - Versace - Sportmax - Fendi

Den amerikanske førstedame Melania Trump har allerede gjort bælter til sit kendemærke – ud over de høje stiletter. Nu følger de italienske modehuse efter og opfordrer os alle til at få mere kvindelige former – og gå væk fra det firkantede box-look, som meget har kendetegnet den skandinaviske stil. Det sås for eksempel hos Bottega Veneta, Versace, Vionett og Sportmax. 

LÆS OGSÅ: Tendenserne fra New York Fashion Week, du skal kende

4. Hent inspiration i naturen

Fra venstre: Dolce & Gabbana - Fendi - Marni - Versace

Hvor modeshows i New York og London var vilde med frynser og striber, så gik Milano amok i blomster og inspiration fra naturen. Moschino gik endda så langt, at Insta-modellen Gigi Hadid blev sendt ind på catwalken som en buket blomster. Versace viste den ikonske ’sea shell’-kollektion frem – 90’er look i et nutidigt snit og Dolce Gabbana viste en kjole frem med ærter og andre grøntsager på.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Læs mere om: