Naja Munthe
Foto: Kristina Demant
MODEUGERNE

MIN MODEUGE | Med designer Naja Munthe

Det danske modehus Munthe er vendt tilbage til Copenhagen Fashion Week efter års pause. IN tog en snak med chefdesigner Naja Munthe om hendes forventninger til modeugen

Den danske designer Naja Munthe har besluttet sig for at vise modehuset Munthes AW17-kollektion under Copenhagen Fashion Week. Dermed gør Munthe comeback på den københavnske modeuge efter flere års pause. IN tog en snak med hende om, hvordan hun har forberedt sig, og hvad hun glæder sig til.

Hvorfor er Munthe tilbage på showkalenderen?
Munthe er tilbage på showkalenderen denne her gang, fordi vi har en superstærk kollektion, som virkelig fortjener at blive vist i sin helhed. Temaet er et andet, setuppet er et andet, og sådan hele feelingen i kollektion er en anden, end den har været før, så for mig er det meget naturligt at vise den nu i sin helhed.

Hvordan forbereder man sig, når man selv skal holde show?
Det handler om virkelig at tænke i showtime. Det handler ikke kun om at få vist en kollektion, style for style, men om at give folk en oplevelse ud over det sædvanlige, hvor de selvfølgelig får set tøjet, men hvor de også får noget ekstra med, hvor man så at sige får adgang til det univers, jeg har været i, i de mange mange måneder, jeg har brugt på at lave kollektionen. Jeg vil også gerne have, at folk tænker, wauw, hvor var det fedt, og hvor var det anderledes, og det må godt være sådan lidt over the top. Når man stabler sådan et stort show på benene og lægger så mange ressourcer i, vil man selvfølgelig gerne have, at folk tænker, at det var fedt, og at de forstår, hvad kollektionen handler om.

LÆS OGSÅ: MIN MODEUGE 2015 | Naja Munthe

Er der nogen forskel i måden, du arbejder med kollektionen på, når du som nu holder shows, versus når der ikke er noget show?
Nej, for kollektionen skal være lige stærk hver gang, så jeg yder altid mit bedste - og 10 procent mere. Men forskellen har været, i og med jeg har vidst, at jeg ville holde show meget længe, at jeg har tænkt meget over, om tøjet egner sig til et show, eller om jeg skulle gøre lidt mere ud af det, og så har jeg tænkt showpieces (tøj, der ikke kommer til salg, men kun bliver vist på catwalken, red.) helt fra starten af. For det er vigtigt, at man har nogle styles med, der kan endnu mere, end det der umiddelbart kan sælges.

Hvad har den største udfordring været?
Jeg tror, at når man holder pause fra sådan noget her, som er en rigtig stor opsætning, så kan man godt glemme, hvor stort et arbejde det er, og så sætter jeg også bare barren højere med årene. Jeg tjekker alting, jeg gennemtænker alting, og jeg er meget velforberedt. Det betyder også, at jeg ikke springer over, hvor gærdet er lavest, og det er klart, at det kræver en masse ressourcer.

Hvad håber du på at få ud af showet?
Jeg håber, at folk, efter de 10-12 minutter showet varer, virkelig forstår, hvor Munthe er henne. Man kan bruge et show til med syvmileskridt at rykke sig selv fra et sted til et andet, fordi det er så visuelt og så synligt. At de kan se, at der er sket en udvikling, at de kan se, hvad jeg vil med firmaet og med designet. Og så håber jeg selvfølgelig også, at de sidder tilbage med en positiv følelse.

Hvad glæder du dig mest til?
Når man er designer, så går man jo med alle de her tanker inde i hovedet omkring, hvordan ens tøj sat sammen og stylet på den rigtige måde, og det at holde et show, det er den ultimative virkeliggørelse af de billeder, man har haft inde i hovedet. Det er virkelig der, man som designer får lov til at se alle sine drømme leve ud.

LÆS OGSÅ: MIN MODEUGE | Med INs chefredaktør Anne Axholm 

Hvad kan vi forvente os af Munthes show?
Jeg tror, man kan forvente noget anderledes, end det man har set før, og forhåbentlig en følelses, når man går ud fra showet, hvor man bare tænker: “Wauw. Damn! Fedt, og hvor har det været et fedt show.”

Du prøver dig med See Now, Buy Now-modellen denne gang. Hvordan kan det være?
Hvis man ikke er klar på at omstille sig, bliver man hægtet af. Indkøbsmønstret hos vores kunder nu er et andet end før, hvor alting skulle bestilles seks måneder i forvejen, en salgsmodel som efterhånden bare er lidt passé. Vi har været nødt til at omstille os til en langt hurtigere levering og hyppigere leveringer. Det er jo den ultimative service til vores kunder, at det, de lige har set på den fede model, på den fede catwalk, det kan de købe i butikkerne dagen efter.

Hvad er dit bedste modeugeminde?
Der har været rigtig mange. Men jeg vil sige, at se den professionalisme, der er, når man arbejder sammen med de rigtig store internationale modeller, det er altid superfedt, og den har jeg oplevet et par gange.

LÆS OGSÅ: Det skal du vide om den kommende modeuge

nyhedsbrev