Modeuge i København, Q A med modeugens direktør Camilla Frank
Foto: Franne Voight
MODEUGERNE

MIN MODEUGE | Med modeugens direktør Camilla Frank

Det er Camilla Franks første modeuge som direktør for Copenhagen Fashion Week, der står bag modeugen. IN har mødt hende til en snak om den kommende modeuge.

Den kommende modeuge er den første for Camilla Frank i rollen som direktør for Copenhagen Fashion Week, der arrangerer modeugen.

Hun har 15 års erfaring inden for modemediebranchen bag sig - blandt andet hos Alt for Damerne og Fashion-Post, men selvom AW17-modeugen i næste uge langt fra er Camilla Franks første, er hun alligevel spændt. IN mødte hende til en snak om at være direktøren for det hele.

Camilla Franks modeuge

Hvad har den største udfordring ved dit arbejde med modeugen været?
Der er mange passionerede mennesker i modebranchen - mig selv inklusiv - og vi er rigtig mange, der gerne vil modeugen det bedste, men det er ikke altid sikkert, at vi alle har den samme opfattelse af, hvordan vi kommer i mål. Det er helt klart en udfordring for mig som direktør for en paraplyorganisation, der også er sat i verden for at hjælpe og samle modebranchen.

Hvad har overrasket dig mest som direktør for modeugen?
Primært er jeg overrasket over, at de ikke spiser mere kage inde på kontoret. Det er jeg rigtig ærgerlig over. Men det gør jeg mit bedste for at lave om på. 

LÆS OGSÅ: MIN MODEUGE | Med INs chefredaktør Anne Axholm

Hvilket præg kunne du godt tænke dig at sætte på modeugen?
Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne skabe noget mere nærvær og noget mere personlighed. Jeg tror rigtig meget på det personlige møde, så jeg håber, vi får skabt noget mere personlighed omkring den københavnske modeuge. Jeg kunne også godt tænke mig at brande os mere på, hvor interessant en by København er. Vi skal have en større synergi mellem mode, kunst, oplevelser, vores madkultur og så det efterhånden ikoniske hygge-begreb.

Hvad glæder du dig mest til i modeugen?
Hvis jeg skal fremhæve et enkelt show, som jeg glæder mig rigtig meget til, så er det Cecilie Bahnsen, fordi jeg synes, hun er et kæmpe stort og spændende dansk talent.

Hvad kan vi andre glæde os til?
Det, man kan glæde sig til, hvis man ikke er en del af modebranche, er, at vi fremadrettet kommer til at have meget mere fokus på den del, der hedder Copenhagen Fashion Festival, som er modeugen for folket. Vi laver fx noget, der hedder en ‘designer lunch’, hvor man kan komme ned og spise frokost med en af sine yndlingsdesignere, og vi starter den her gang med Anne-Dorthe fra Lovechild 1979, som kommer til at præsentere sin kollektion i nogle rigtig fine, meget personlige og intime rammer, og hvor man simpelthen kan komme ind og spise frokost sammen med hende, se og mærke tøjet, som egentlig er forbeholdt pressen. Få en snak med Anne-Dorthe og hilse på hende. Det er et lille event denne her gang, men mon ikke vi kan skalere det op til næste modeuge. 

Hvorfor er den danske modeuge så vigtig?
Den københavnske modeuge hænger rigtig meget sammen med den skandinaviske livsstil og den skandinaviske mode. Den tilgang, vi har til tøj, er jo både ekstrem original og kan udefra set virke ret tilfældig. Jeg ved fra internationale venner og bekendte, at de altid bliver superinspirerede af at gå rundt i København og især under modeugerne, hvor københavnerne dresser lidt op - også dem, der ikke skal så meget. Men vi danskere kan altså noget særligt med bare at se cool ud, også når det regner, når vi skal hente børn eller bare en tur i Netto. Dér har vi noget, der gør os signifikant anderledes.

Hvad er dit bedste modeugeminde?
En modeugeoplevelse, der altid popper op i mig, er et gammelt Sand-show, der blev holdt på Nationalmuseet, hvor de havde fløjet de vildeste modeller som fx Jerry Hall ind. Det flød med champagne og med folk, og der manglede virkelig ikke noget. Der var ingen, der tænkte på finanskrise. Men en af mine visioner for modeugen i dag handler også om, at de mest bemærkelsesværdige oplevelser ikke altid behøver at koste en formue. Gyldne modeuge-øjeblikke handler om en kreativ ide og et koncept, der holder - det kræver ikke altid en catwalk.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW | Cecilie Bahnsen er den danske designer, du skal kende lige nu