Stine Sandermann: Vi har et ansvar for fremtidige generationer
MODE

Sandermann: Vi har et ansvar for fremtidige generationer

En chokerende oplevelse med afbrænding af fåreuld fik designeren Stine Sandermann til at tænke i bæredygtighed og ikke mindst uld. Nu vil hun gøre dansk uld og produktion attraktivt igen og udvikle en ægte pels lavet med faux fur-teknik.

Hvorfor skal mode være bæredygtigt?

Fordi vi har et ansvar i forhold til fremtidige generationer. Jeg arbejder altid ud fra sætningen: ‘Bæredygtig udvikling er en udvikling, der opfylder nutidens behov uden at gå på kompromis med den fremtidige generations evne til at opfylde deres egne behov’. Den stammer fra rapporten Vores Fælles Fremtid fra 1987, der blev lavet af The World Commission on Environment and Development under FN og for første gang satte fokus på global bæredygtighed.

Hvad fik dig til at starte?

Min mor har altid haft en stor interesse for håndarbejde, og i 2012, da jeg var et år inde i mine studier som modedesigner, tog jeg med hende ud til en lokal fåreavler for at hente råuld, som hun kunne spinde på sin spinderok derhjemme. Da jeg fandt ud af, at den uld, som vi ikke tog med, ville blive brændt, var jeg i chok. Faktisk syntes jeg, at det var så stort et problem, at jeg i 2014 lavede mit bachelorprojekt om det, hvor jeg fandt ud af, at det skete over hele landet og på Færøerne. Efter den episode blev jeg for alvor opmærksom på genanvendelse, bæredygtighed og ikke mindst uld.

LÆS OGSÅ: Fashion Summit: 4 bæredygtige brands, der gør en forskel

Hvordan gør du en forskel?

Gennem Sandermann kan jeg tage et opgør med afbrænding af fåreuld i Danmark. Vi indsamler ulden, får det sendt til spinderi og får det strikket i Midtjylland. Derudover henter vi restmetervarer fra den midtjyske tekstilindustri og bruger dem til bl.a. toppe og nederdele, som er konstrueret ud fra geometriske former. På den måde får vi brugt 100 procent af en metervare fremfor de 85 procent, som man kan være heldig at nå op på i den normale industri.

Hvad er din største udfordring?

Sidste år var det at finde nærliggende uldspinderier og strikkerier, fordi der stort set ikke er nogen tilbage i Danmark. De strikkerier, der er, ville ikke tage mig ind, fordi Sandermann stadig producerer i meget små mængder. Det er dog lykkedes mig at få styr på hele min forsyningskæde, så både strik og syning forgår i Danmark.

Hvem ser du op til?

Holly McQuillan, der underviste mig, da jeg læste Sustainable Textile Design i London. Hun er ekspert i at lave beskæringsmønstre uden spild og startede sit designvirke med at oprette en blog, hvor hun gik ind for ‘open source’, hvilket vil sige, at hendes design og mønsterudviklinger blev lagt ud på bloggen med beskrivelser, så alle kunne downloade det og lave det derhjemme. Det er hende, der har lært mig at udvikle designs på ‘zero waste’-måden.

Hvad har du i støbeskeen?

Inden for den seneste tid har vi set meget debat om pels i modebranchen, hvor luksusbrands som Michael Kors og Gucci stopper deres brug af pels. Folk jubler og tror, at det er bedre at erstatte ægte pels med faux fur. Men rent miljømæssigt er der ingen af de to løsninger, der er specielt gode, for faux fur er ofte lavet af akryl, som ikke er bionedbrydelig. Forskeren Mark Browne har faktisk opdaget, at 85 procent af det affald, der ligger rundt omkring på verdens strande, kommer fra bl.a. akrylfibre. Derfor er vi hos Sandermann i gang med at udvikle en pels, som er lavet med en faux fur-teknik, men med 100 procent uldfibre klippet af fåret, så det lever videre.

LÆS OGSÅ: Bæredygtig designer, Kjetil Aas, sænker modens fart med nyt butikskoncept i København

Læs mere om: