Keramiker Louise Hindsgavl

STILIKONER

Louise Hindsgavl og de provokerende porcelænsfigurer

Mød kvinden bag de populære, men provokerende porcelænsfigurer

Louise Hindsgavl havde egentlig masser af succes, men blev mere og mere indebrændt over at dreje keramik-kopper, så hun satte kopperne i skabet og blev verdenskendt for sine provokerende porcelænsfigurer.

IN har snakket med hende om karrieren, drømmen om international succes og den keramiske kunst, hun er kendt for.

"Da jeg gik på designskolen, var der en underviser, der sagde, at der var tre niveauer af ambition: Man kan være lokal konge, og man kan gå efter at blive kendt nationalt eller internationalt. Der skal virkelig meget til for at blive internationalt kendt. Men jeg bliver meget stimuleret af udfordringer ..."

Hvordan har du navigeret det internationale kunstmiljø?
"Jeg har valgt at arbejde sammen med nogle større gallerier. På den måde kommer man ud på de store messer og møder de store kunder. Så de sidste par år har jeg været repræsenteret hos Galleri Christoffer Egelund, og det har sat gang i en masse ting på det internationale marked."

"Kunsten er så ikke lade dig overtage af, hvor snebolden ruller hen, men at vælge, hvor du skal lægge din energi. Hvis der for eksempel er en håndfuld invitationer til udstillinger, gælder det om at vælge den, der fører den rigtige vej - hvilket kan være rigtigt svært, faktisk. Her handler det om at have gode netværk, det er alfa-omega. Derfor er det også vigtigt for mig at være et menneske, som andre har tillid til."

Hvordan er den internationale scene anderledes end den danske?
"Jeg synes, at det er dejligt at komme ud, fordi man i Danmark lidt har en tilbøjelighed til at være fastlåst i nogle gamle tankegange. Der er for eksempel meget fokus på, hvem man er uddannet af. Nogle har haft fokus på, at jeg ikke er uddannet på akademi, hvilket i udlandet er fuldstændig ligegyldigt. Har du lavet noget godt, er det godt, har du ikke, så er det sådan. Så jeg tænker, at dygtige mennesker her i Danmark, som er selvlærte, virkelig må have det svært."

Jeg knokler, hele tiden

Har det kostet dig noget personligt at gå efter dine mål?"Det vil vise sig. Jeg føler mig jo stadig ung og fuld af krudt, men jeg har altså ikke lagt alverden til side til min pension! Familiemæssigt kom jeg lidt sent i gang - jeg fik min søn for fire år siden - men ellers har det ikke kostet mig noget, som jeg ikke var villig til at give afkald på. Bortset fra skiferier. Jeg ELSKER at stå på ski, og har ikke været på skiferie i 15 år! Men nej, jeg føler ikke nogen afsavn. Jeg er ligeglad med den sidste nye fladskærm, kanoniserede designermøbler og spisestel til 12, og det er heldigt, fordi denne her verden rummer så meget usikkerhed."

Du er verdenskendt nu - jeg troede, du tjente mange penge?
"Haha, nej, det gør jeg så ikke. Og måske også fordi jeg har bevæget mig op i de højere luftlag, hvor der også er rigtigt mange udgifter. Det koster fx KASSEN at sende ting til Hongkong, og jeg har haft 200.000 oppe af lommen til mit nye katalog. Men selvfølgelig tjener jeg mere end i starten. Gudskelov!"

Hvad skal der ske i den nærmeste fremtid?
"Jeg skal på en udstilling på Museum of Art and Design i New York, hvor jeg skal have fem store værker med, og bagefter udstille på Rønnebæksholm Kunst- og Kulturcenter ved Næstved i samarbejde med Det Kongelige Teaters scenograf Mia Stensgaard. Så ja, jeg knokler lige nu - men det gør jeg hele tiden. Vi har sådan en stående joke her på værkstedet om, at jeg altid siger, at det bliver MEGET bedre næste år! Og at jeg får MEGET mere tid! Men det gør jeg bare aldrig."