TRENDS & STYLING

BLIV KLOGERE PÅ MODEN | Nørgaards ikoniske T-shirt

Den har tegnet dansk mode, siden den blev lanceret i 1967. IN har tegnet et portræt af Nørgaard På Strøgets ikoniske T-shirt, Rip 101.

Det er 1960’erne. Centralvarmen lunede de danske stuer, så man kunne nøjes med lettere tøj, økonomien havde rejst sig fra krigens ruiner, og de unge ville selv vælge deres tøj. Jørgen Nørgaard greb tiden og designede i 1967 det største danske modeikon, T-shirten Rip 101.

Ribstrikket, made in Denmark og opkaldt efter drømmen om at køre på den californiske Highway 101. ’Den skal først og fremmest have en seksualitet i sig og vise det, som vi dengang og i dag kalder for byens bedste bryster,’ har Jørgen Nørgaard udtalt til Berlingske.

LÆS OGSÅ: Stjæl stilen fra Guccis catwalk

PR

Det gør den, og de danske piger, der fandt en ”ny slags sexet” i amerikanske skuespillere som James Dean og Marlon Brandos jeans og en T-shirt, ville også selv gå i jeans og T-shirt. Det vidste Jørgen Nørgaard, og han havde ret. Siden Rip 101 (der har lange ærmer, så den kan bruges året rundt i det kølige, danske klima) landede i butikkerne i 1968, er den blevet solgt i mere end tre millioner eksemplarer.

Du har sikkert også haft en? Hvis ikke, så køb en HER


 

Læs mere om: