AOP
TRENDS & STYLING

De store modehuse vinker farvel til den traditionelle showkalender

Mange kunder har efterspurgt hurtigere adgang til det fremviste tøj på catwalken, og det ser nu ud til, at flere store modehuse har lyttet til kundernes krav.

Den traditionelle modeshowkalender har hidtil fungeret således, at det tøj som bliver fremvist på catwalken til efteråret og vinteren først er tilgængeligt for kunderne i foråret og om sommeren. Og det tøj som bliver fremvist i foråret og sommeren er først muligt at købe i efteråret og vinteren.
 

LÆS OGSÅ: MODEUGE 2016 | Streetstyle fra dag 2
 

Nu lader det til at flere store modehuse, og nu senest Burberry, er hoppet med på den nye bølge, som er udsprunget af kundernes krav om hurtigere adgang til det fremviste tøj på catwalken.

Burberry nedjusterer nu deres fire årlige shows til to, som både kommer til at indeholde kvinde- og herretøj. Det fremviste tøj til de to shows vil være tilgængeligt for kunderne lige efter fremvisning i både butikkerne og online.  

"De ændringer vi foretager os, vil give os mulighed for at opbygge en tættere forbindelse mellem den oplevelse, vi skaber med vores modeshows, og det øjeblik hvor folk kan fysisk udforske kollektionerne selv. Vores shows har i længere tid gennmgået en udvikling i den retning. Fra livestreams og bestillinger direkte fra showet til live kampagner på de sociale medier. Dette er det seneste skridt i en kreativ proces, der vil fortsætte med at udvikle sig", udtaler Burberrys kreative chef og administerende direktør, Christopher Bailey. 
 

LÆS OGSÅ: MODEUGE 2016 | IN guider til de største tendenser

Burberry er dog ikke alene om disse ændringer. Andre store brands som Rebecca Minkoff, Vetements og Thakoon har allerede lavet lignende ændringer. Tom Ford annoncerede ligeledes for nyligt, at han har aflyst sit forårs-/sommershow til New York Fashion Week til fordel for en efterår/vinter-kollektion i september, hvor kollektionerne også vil være tilgængelig for køberne direkte efter showet. 


 

 

Læs mere om: