Det ikoniske Lala Berlin tørklæde
Foto: PR
TRENDS & STYLING

Det ikoniske Lala Berlin tørklæde, der kom om alles hals

Leyla Piedayesh er kvinden bag Lala Berlin og det helt særlige mønster, modehuset er blevet kendt for. IN har talt med designeren om inspirationen til og succesen med – og bagsiden af – det ikoniske Lala Berlin tørklæde.

Idéen til det ikoniske Lala Berlin tørklæde

– Jeg fik idéen til tørklædet, da jeg en dag sad og bladrede i et magasin og så Johnny Depp med et partisanertørklæde. “Hvorfor har han sådan et på?” tænkte jeg; for mig er det jo bare sådan et tørklæde, alle bærer i Iran, hvor jeg kommer fra. Han skulle da hellere have båret et i kashmir, tænkte jeg.

LÆS OGSÅ: Se skønhedstendenser fra Lala Berlin - andet end tørklæde

Det fik Leyla Piedayesh, der er Lala Berlins grundlægger og chefdesigner, til at sætte sig ved tegnebordet og skabe Lala Berlin-tørklædet. Første gang partisanertørklædet blev en del af det vestlige modebillede, var i 1970’erne, hvor venstreorienterede hippier brugte det til at vise sympati med palæstinenserne i Israel-Palæstina-konflikten. Det døde med yuppiebevægelsen i 1980’erne, men kom igen i 90’erne med opgøret mod samme. I 2006 blev partisanertørklædet igen en del af gadebilledet. Dets oprindelige symbolværdi var helt væk, tørklædet var bare in. Og det blev det så igen med Leyla Piedayeshs fortolkning.

– Jeg tog det partisanertørklæde, jeg så på Johnny Depp, og gjorde det til et luksusitem, fortæller Leyla Piedayesh.

Tørklædet blev hurtigt en kæmpe succes. Lala Berlin kom på alles tunger, blandt andet Vogues modeskribent Suzy Menkes, der udtalte, at hun “godt kan lide Lala Berlin”, og tørklædet kom om alles hals.

– Det er lidt et easy game med tørklædet, man kan kalde det smørret på brødet, siger Piedayesh.

Da Leyla Piedayesh tegnede tørklædet, fik hun inspirationen til mønstret fra sit oprindelsesland. Da hun var ni, flygtede hendes familie fra Iran under den islamiske revolution til Tyskland. Sidste år tog hun tilbage til fødelandet.

– Da jeg kom hjem, indså jeg, hvor meget af det, jeg er vokset op med, der er i mine kollektioner. Farver, symmetrier, grafisk design, mønstre. Meget af det, der sker i mig, kommer fra den iranske kultur, siger hun.

For i Iran er der mønstre overalt, fx er der mange geometriske træværk og farvede mosaikker i arkitekturen, fortæller Leyla Piedayesh.

– Og jeg elsker mønstre.

LÆS OGSÅ: BLIV KLOGERE PÅ MODEN | De blå jeans’ historie

Artiklen forsætter under billedet. 

Venste, Leyla Piedayesh, Lala Berlins grundlægger og chefdesigner. Højre, tørklædets efterhånden ikoniske mønster skinner igennem flere steder i Lala Berlins kollektioner.

NÅR ET MØNSTER BLIVER IKONISK

Mønstret på Lala Berlins tørklæde er blevet en del af mærkets dna. Man kan kalde det Lala Berlins pendant til Louis Vuittons monogram eller Chanels to C’er. Det vækker en genkendelighed hos forbrugerne, og dét sælger.

– Det er blevet en ikonisk Lala Berlin-ting. Printet blev ligesom vores, og vores kunder spørger altid efter det, fortæller Leyla Piedayesh, der stadig er helt vild med det partisaner-inspirerede mønster; så meget, at hun integrerer det i resten af Lala Berlins kollektioner.

– Det giver en identifikation og en identitet, men på den anden side kan det mønster også være en byrde – det kan godt overskygge nogle af de andre ting, jeg laver, siger hun.

Shop lækre Lala Berlin-halstørklæder HER

LÆS OGSÅ: BLIV KLOGERE PÅ MODEN | Nørgaards ikoniske T-shirt 

Læs mere om: