Fashion Summit | Bæredygtige brands
TRENDS & STYLING

Fashion Summit | 4 bæredygtige brands, der gør en forskel

Bæredygtighed i modebranchen er ikke et hurtigt modefænomen, der er væk igen næste sæson. Det er kommet for at blive og højeste prioritet hos modebranchens chefer. Se her hvilke danske bæredygtige brands, du skal kende lige nu.

Det internationale topmøde Copenhagen Fashion Summit, der arbejder for at gøre branchen mere bæredygtig, bliver i år afholdt med store talere som Stella McCartney. Bæredygtighed er nemlig en nødvendighed, hvis branchen skal overleve. Modeindustrien er en af de mest ressourcekrævende i verden, hvilket ikke kun koster på miljøkontoen men også på branchens egen konto. For hvis den ikke griber ind nu og får sat bæredygtige initiativer i gang, bliver det dyrt at producere mode i fremtiden, da ressourcerne bliver mindre og priserne højere.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Bæredygtighed er derfor det vigtigste punkt på dagsordenen hos store såvel som små modebrands. Der er dog mange måder at arbejde bæredygtigt med mode på. For bæredygtighed er mange ting; fra ansvarlighed overfor de mennesker, der står for produktionen, til brug af naturlige materialer og design af kollektioner med tidløse snit og farver.

Se her 4 bæredygtige danske brands, der på forskellig vis arbejder bæredygtigt med mode.

4 danske bæredygtige brands

 

Blanche

Blanche

Fire mindre kollektioner, der hver er bygget op omkring et klassisk fundament med styles som T-shirt, jeans, skjorte, bluse og jakkesæt. Det er blandt andet Mette Fredin og Melissa Bechs, duoen bag Blanche, tilgang til bæredygtighed for blandt andet at begrænse overproduktion.

I år har Blanche også fået Miljøstyrelsens godkendelse til at søge om Svanemærkning af deres jersey-produkter, ligesom de har indgået et tværfagligt samarbejde med det sociale integrationsprojekt ’I tråd med verden’. Her får kvinder med en anden etnisk baggrund end dansk mulighed for at være en del af et fællesskab og videreføre deres kulturs unikke håndværk, samtidig med at de lærer dansk.

Pssst! Under Copenhagen Fashion Summit præsenterer Blanche et bæredygtigt jeans-projekt i samarbejde med Calik, der er en af Tyrkiets førende bæredygtige leverandører af materialer til jeans, som også leverer til deres normale kollektion.

 

Sandermann

Sandermann

Designeren Stine Sandermann tog i 2012 med sin mor ud til en fåreavler for at hente råuld, som moren kunne spinde på sin spiderok derhjemme. Da Stine Sandermann fandt ud af, at den uld, som de ikke tog med, ville blive brændt, blev hun chokeret. Det har nu fået hende til at starte brandet Sandermann, hvis styles er lavet ud af indsamlet dansk uld, som bliver spundet og strikket i Danmark.

Stine Sandermann bruger også restmetervarer fra den midtjyske tekstilindustri, som blandt andet bliver brugt til Sandermanns toppe og nederdele, som er konstrueret ud fra geometriske former for på den måde at bruge 100 procent af metervaren fremfor de 85 procent, som er normalen i modeindustrien. Udover at gøre dansk uld og produktion attraktivt igen ønsker Stine Sandermann at udvikle en ægte pels lavet med faux fur-teknik, så fåret kan leve videre.

 

Pieszak

Pieszak

CEO og kreativ direktør Henriette Pieszak, der står bag det bæredygtige jeans-brand Pieszak, er optaget af at skabe større bæredygtighed i modebranchen. Siden hun som 18-årig var i lære hos Legler i Italien, der er en af verdens største denimproducenter, har hun arbejdet med udvikling af denim, vaske og behandlinger. I 2016 blev Pieszak det første denimbrand, som fik Svanemærket, hvilket hun håber, vil være med til at tilføre en ny gennemsigtighed og værdi for kunderne.

I dag har Henriette Pieszak udvidet med mærkerne Ivy og Tomorrow. I januar i år blev Tomorrow det første denim-brand i verden, som er blevet certificeret med både Svanemærket og EU-mærket, hvilket gør det til det mest bæredygtige af sin slags.

LÆS OGSÅ: Dansk brand kan blive det mest bæredygtige i hele verden

 

Carcel

Carcel

Med en ambition om at forbedre verden og hjælpe mennesker, har Veronica D’Souza og Louise van Hauen skabt mærket Carcel, der bliver produceret i et kvindefængsel i Peru − og snart også i Thailand − for at sikre de indsatte kvinder en lysere fremtid. Det betyder blandt andet, at kvinderne får færdigheder og gode lønninger, så de har mulighed for at forsøge sig selv og deres familier.

Materialet er som ofte udgangspunktet i duoens design, og derfor kan de selv vælge, om det skal være for eksempel bionedbrydeligt, termoregulerende eller selvrensende. En af deres kriterier er her, at det skal være lokale materialer i det land, hvor produktionen er.  

Pssst! Under Copenhagen Fashion Summit kan du den 15. maj forudbestille Carcels nye Milano-sæt, der bliver leveret i august (se billede). Det forgår i butikken Holly Golightly i København eller på hjemmesiden carcel.co. Ved kun at producere det, der allerede er solgt, vil Carcel gøre op med overproduktion og spild.

LÆS OGSÅ: Bæredygtighed | Stjerner med samvittighed