Den klassiske kvindes klædeskab trender
TRENDS & STYLING

Kampen om den klassiske kvindes klædeskab

Modens giganter kæmper med alle klør for at få plads i klædeskabet hos kvinden, der gerne betaler ekstra for tøj, som understreger ambitioner, figur og personlighed i design og kvalitet. Fans af det ellers klassiske Celine har vendt brandet ryggen, efter en ny chefdesigner er kommet til, og på sidelinjen står mindre spillere som Victoria Beckham og svenske Elin Klings Totême på spring, parat til at rykke ind hos fans af ‘less is more’

Det klassiske klædeskab

Det klassiske og mere ladylike-tøj er igen på vej ind i modevarmen målt ud fra de nye internationale 2019-forårs- og sommerkollektioner, som er på vej ud i butikker og webshops. Og selv om kvinder over hele verden i disse år netop gør oprør mod lav løn og for få bestyrelsesposter, og dermed #metoo-bølgen og Time’s Up-bevægelsen er sat spot på ulige behandling, krænkelser og overgreb, er det langtfra tilfældigt, at lady-looket vender tilbage netop nu. Sådan lyder det fra modeekspert og ph.d. Dorrit Bøilerehauge.

– Det nye ladylike-look afspejler den følelse, rigtig mange kvinder har i dag: En følelse af ikke længere at være nødt til at klæde sig ud. Kvinder behøver ikke længere at spille på strenge som sexsymbol, lillepige eller mand for den sags skyld. Stilen er helt ren i et yderst feminint univers, hvor det kvindelige er i fokus på sine egne præmisser. Det har en værdi, en retning og en holdning. Det er nobelt, ikke for at være moralsk, men blot for at give stil og kvinde plads til at gå hånd i hånd, forklarer Dorrit Bøilerehauge.

LÆS OGSÅ: Er moden en mandeklub?

1980’erne med et twist

Hun peger på, at trenden er anderledes anno 2019 end 1980’ernes powersuits med brede ustyrlige skulderpuder, syntetiske materialer og stive hårspray-høje frisurer. 

– Ved første øjekast ligner trenden 80’ernes såkaldte 9-17-tøj (opkaldt efter filmen ‘9 to 5’ med Dolly Parton og Jane Fonda, red.), hvor kvinder ønskede at bryde igennem glasloftet og blive en naturlig del af direktionsgangen. Den stil var skabt udefra og ind og var lidt karikeret med sine meget brede skuldre og store hårpragt. Det nye ladylike-look er skabt ‘indefra’ i en tid med kamp for accept af minoriteter og for kvinders ret til at sige fra til puttemiddage og præsidenters store hænder. Alt det skaber en plads til en femininitet, der tager udgangspunkt i kvinden selv. For hendes egen skyld, fortæller Dorrit Bøilerehauge.

Tory Burch SS19

En lang række modebrands kæmper om at erobre den klassiske kvindes garderobe og pengepung. Og det særlige ved dette magtspil er, at det udspiller sig for åbent tæppe på de sociale medier og med hvæssede klør i form af gigantiske annoncebudgetter og nye designere ombord hos modehusene, men også med et modspil fra forbrugerne.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Chefdesigner i medieorkan

Mange modeelskere vil sige, at hovedarkitekten bag den klassiske garderobe – den stærke skjorte, velsiddende blazer eller nederdelen med en overraskende detalje – i de senere år har heddet Phoebe Philo. Den britiske designer stod i spidsen for det franske modehus Céline gennem 10 år, til hun i 2018 pludselig blev smidt på porten af ejeren af det franske luksuskonglomerat LVHM, som også står bag Louis Vuitton.

Fans af det enkle tøj i neutrale farver hentet fra en smal klassisk farvepalette var i chok, og det sendte seismografiske rystelser gennem de sociale medier, butikker og e-handel. Især da efterfølgeren på posten som kreativ chef hos Céline, Hedi Slimane, ændrede logoet med et pennestrøg – ligesom han også gjorde, da han sad bag rattet hos Saint Laurent, hvor Yves røg i farten.

Sjældent før har et navneskifte og ny designer på posten skabt så meget debat og airplay i medierne, som da Hedi Slimane rykkede ind hos Céline. 

Bring Back Phoebe

En af de mest passionerede fans af Céline er Brooke Marks, som har købt tøjet gennem 10 år. Hun delte sin oplevelse med whowhatwear.co.uk.

– Jeg er klar over, at der er en forhistorie bag é’et, fordi det ikke altid har været der, men hvorfor forandre noget, når det fungerer godt? Phoebe Philo gjorde Céline til det, det er i dag, og jeg føler, at det var mangel på respekt at fjerne det. Jeg føler, at det blev fjernet for at skabe en chokeffekt, sagde hun.

Kun en uge efter navneskiftet skabte hun T-shirts med budskabet ‘Bring Back Phoebe’ på. Hun kalder Hedi Slimanes første Celine-kollektion for Saint Laurent 2.0. Og hun er ikke den eneste.

Barometeret på Instagram steg til medieorkan, da Hedi Slimane sendte sin første kollektion på catwalken med lårkorte kjoler i stor volumen, som egner sig bedre til en fest for 20plus-årige end et bestyrelsesmøde. Konklusionen var klar: Tøjet kunne lige så godt have haft Saint Laurent stående i nakken og ikke Celine.

LÆS OGSÅ: Kontante Karl: Læs Karl Lagerfelds kontroversielle udmeldinger

#OldCeline

Straks efter blev hashtagget #oldceline født på Instagram og fik hurtigt store mængder af følgere. I skrivende stund er det oppe på over 180.000 følgere – bl.a. influencers som fx danske Pernille Teisbæk begyndte hurtigt at bruge det. Imens hamstrede fans af godt design det gamle Céline-tøj, som stadig var på hylderne i butikkerne, og kursen steg på tøjet på Ebay, hvor køberne overbød hinanden for at få fingrene i Céline-outfits designet af Phoebe Philo, før en æra helt var forsvundet fra jordens overflade.

I sommer fik Bottega Veneta Daniel Lee som ny kreativ chef. Han var tidligere chef for Célines ready to wear-kollektioner.

LÆS OGSÅ: Franske kvinders stilhemmeligheder

Dorrit Bøilerehauge peger på, at Phoebe Philo skabte en skulpturel, klassisk stil, som havde et udtryk, der overraskede, og som på samme tid var en nyfortolkning af, hvordan det feminine kunne udtrykkes.

– Brandet havde en enorm følgerskare langt uden for den kreds, der havde økonomi til at købe taskerne, skoene og tøjet. Da Hedi Slimane holdt sit indtog som ny designer med en stil, der så tydeligt er hans eget personlige, sorte univers med stramme, lidt natklubagtige silhuetter, og han dernæst slettede en accent i brandets navn, ja, så blev der ballade.

Nye brands klar på sidelinjen

I virkeligheden er det, hvad ethvert brand normalt drømmer om, fortæller ekspert Dorrit Bøilerehauge, der selv rådgiver firmaer om branding: At brandet bliver en del af kundernes liv.

Modeekspert i DR Chris Pedersen mener, at hele operationen med nyt navn og nyt look på Celine var en del af en branding-masterplan fra modekonglomeratet LVMH’s side for at få fat i de såkaldte millennials – unge født 1981-1996.

– Det virkede, som om kollektionen og hele iscenesættelsen var udtænkt til de sociale medier. Det var endimensionelt og fladt og blev derfor opfattet som en hån mod Phoebe Philos trofaste kunder. Konflikten repræsenterer den grundlæggende konflikt i modeindustrien lige nu: Hvordan holder man fast i ideen om langtidsholdbar elegance, når moden er drevet af økonomiske interesser, der vægter vækst og mersalg frem for bevidsthed og lange tidshorisonter, forklarer han.

Selv sagde den mediesky Hedi Slimane i et sjældent interview med den franske avis Le Figaro:

– Vores forskellige stilarter er meget let at identificere og meget forskellige, og derfor er vores visioner det også. Men det er klart, at du kommer ikke ind i et modehus for at imitere din forgængers arbejde og i endnu mindre grad overtage essensen af deres arbejde, deres designkoder og stilmæssige udtryk. Det betyder, at du begynder et nyt kapitel. Jeg kommer med en historie, en kultur og et personligt udtryk, som adskiller sig fra det, modehuset hidtil har haft. Du bliver nødt til at være dig selv ‘against all odds’.

Fans af det gamle Céline har altså for en stor dels vedkommende vendt ryggen til brandet, men hvor går de så hen? På sidelinjen står nyere spillere parat til at rykke ind i kvindernes garderober.

Chris Pedersen peger på ex-Spice Girl Victoria Beckhams brand som et smukt alternativ for kvinder, der sætter pris på en klassisk garderobe med et moderne tvist. Godt nok har hendes firma lige indkasseret et tab på 80 millioner kroner, men hun er i gang med at opruste brandet med en stærkere YouTube-profil og andre sociale platforme og har senest hyret vogue.coms moderedaktør Edward Barsamian som ny sparringspartner i firmaet.

– Victoria Beckham er klassisk tildækket, ja. Men ikke kedelig, og der bliver eksperimenteret med forskellige teksturer og leget med farverne, og jeg ser det som meget erotisk, siger Chris Pedersen. 

LÆS OGSÅ: Se Victoria Beckhams vilde forvandling her

Også The Row, ejet og skabt af de to søstre Mary og Kate Olsen, er stærke på ladylike-stilen. Men også den tidligere svenske influencer og nu designer Elin Kling er et godt bud, fordi hendes brand Totême er gennemtænkt med en lille slids ved anklen eller strik i det blødeste kashmir.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Klassisk og feminint trender

Den klassiske feminine garderobe vender tilbage netop nu i en tid, hvor moden på Instagram er i høj kurs for sit visuelle udtryk – årets it-jakke var en oversize dunjakke fra Balenciaga, som fik de fleste til at ligne en farverig sumobryder, og så kommer der en modvægt over mod det skjulte håndværk som fx god pasform som på en velsiddende blazer, påpeger Chris Pedersen. 

Feminin taske fra Balmain

Se også, it-taskerne du bør kende her

– Nu skal tøjet igen understøtte individet og personligheden. En designer kan ikke ‘snyde’ sig til en velsiddende skulder, og det kræver intellekt og håndelag at skabe elegant og tidløst design, der stadig hører til samtiden. Det klassiske look kræver raffinement. Vi kan jo heller ikke bare finde en ting fra 1950’erne, selv om den er tidløs og klassisk. Tingene forandrer sig, der kommer nye materialer, men den underspillede luksus kræver mere finesse end de åbenlyse trends, der larmer og gør sig virkelig godt på de sociale medier som fx Vetements eller Balenciaga, siger han og tilføjer:

– Lady-stilen signalerer, at man gør sig umage, og når du gør dig umage, vælger du med omhu, så du kan ikke undgå at afsløre noget af dig selv.   

LÆS OGSÅ: 5 modetendenser, der bliver kæmpestore i 2019

Læs mere om: