Babydoll-kjolen
TRENDS & STYLING

Lillepigekjolen til stærke kvinder

Babydoll-kjolen er tilbage i modebilledet på fuld styrke. Mere end nogensinde afspejler lillepigekjolen – nu i flere længder – at kvinder kan være alt, hvad de ønsker at være. Derfor er timingen for netop det kjolehit langtfra tilfældig, lyder det fra flere modeeksperter

Lillepigekjolen, der aldrig har været til en børnefødselsdag.

Sådan skrev amerikansk Vogue om babydoll-kjolen, da den første gang blev vist frem i 1958. Den korte kjole med korte ærmer eller stropper som en elegant boudoir-natkjole – ofte i chiffon – var oprindeligt designet af den spanske designer Antonio Castillo. Selv om han var uddannet diplomat, lavede han accessories for Coco Chanel og senere babydoll-kjoler for det franske modehus Lanvin. 

Babydoll-kjolen dukkede op i modebilledet igen i midten af 1960’erne. Nu er babydoll-kjolen in igen – i flere former og længder end nogensinde før – fordi vi atter lever i oprørets tid, mener modeekspert Dorrit Bøilerehauge, der blandt andet rådgiver modebranchen om sociale medier og samfundsmæssige trends.

– Allerede i 1960’erne dukkede den korte babydoll-kjole op massivt. Den frigjorde kvindekroppen og provokerede omverdenen ved at blæse på alle konventioner. Det var oprørets tid, og det er det nu igen: USA’s præsident Trump pustede sidste år til ilden med sin ‘grab them by the pussy’-kommentar for skjult kamera, og over hele verden demonstrerede kvinder – og mænd – imod at blive nedgjort, fortæller hun.

Hvad er en babydoll-kjole?

Babydoll-kjolen er kendetegnet ved sin løse form. Den kan enten være helt A-formet og falde direkte fra brystet, eller den kan være skåret højt, enten lige under barmen eller et sted midt på brystkassen.

De fleste babydoll-kjoler er korte og skærer et sted på låret, men de senere år har flere modehuse leget med nye, og gerne lidt længere, længder, hvilket gør den mere egnet til voksne kvinder.

Babydoll-kjolen kan være uden ærmer og med kun stropper over skuldrene, eller den kan have korte, evt. puffede ærmer, som øger dens pigede look.

Tidligere havde babydoll-kjoler gerne blonder eller sløjfer, men det er de fleste moderne designere gået væk fra.

LÆS OGSÅ: Find den perfekte kjole til din kropsform

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Kroppen sættes fri

På modefronten gik lillepigekjolen stort set i dvale, indtil den amerikanske designer Anna Sui igen sendte kjolen på podiet i 1994, og fem år senere fulgte italienske Miu Miu efter. Først i foråret 2016 hev Miu Miu blonder og pufærmer og kjoler, der skar over knæet, frem igen. Samtidig brød den irske designer Simone Rocha for alvor igennem med sin udgave af lillepigekjolen, og hun har nu gennem flere sæsoner leget med referencerne til den.

#Metoo

- I år har vi set større udslag af samme feminisme med #metoo som protest mod seksuelle overgreb mod kvinder. Kvinder vil ikke længere finde sig i at blive krænket på grund af en upassende seksualisering. Når babydoll-kjolen vender tilbage, er det et spejl af, at kvinderne sætter sindet og kroppen fri. Det er slut med at være et objekt, som mænd bare tager – og tager på. Babydoll-kjolen er ikke et udtryk for, at kvinder vil være uansvarlige som børn. Tværtimod, siger Dorrit Bøilerehauge. 

I Danmark er designeren Cecilie Bahnsen mere end nogen anden eksponent for at bringe babydoll-kjolen tilbage i modebilledet med fornyet styrke. Også Cecilie Bahnsen udforsker og udvider rammerne for, hvad en lillepigekjolen kan i dag, når hun leger med volumen og længder – ligesom Simone Rocha.

Cecilie Bahnsen vandt Magasins Fashion Prize 2016, og med titlen som årets designer og æren vandt hun en økonomisk mulighed for at holde et modeshow under modeugen i februar 2017. Showet høstede mange anmelderroser og skød Cecilie Bahnsen ud i verden som en raket, så hun i 2017 blev nomineret til den prestigefyldte LVMH-designtalentpris som den første dansker nogensinde.

Til den kommende forårs- og sommersæson følger flere store modebrands efter Cecilie Bahnsen og tidsånden. Stine Goya, Baum und Pferdgarten, Designers Remix og By Malene Birger har alle en kjole i sortimentet, som spiller på babydoll- eller lillepigereferencer. En helt ny stjerne som Sofie Sol Studio er dukket op på designerhimlen – også med babydoll-kjoler.

LÆS OGSÅ: Franske kvinder kalder #MeToo-bevægelsen for en 'heksejagt' - nu raser feministerne  

Ingen fastlåste typer

Selv om kjolen i sit design og snit spiller på koketteri, er kjolens tilbagekomst i modebilledet for alle, også voksne, selvsikre kvinder, mener modeekspert Dorrit Bøilerehauge.

– Livsfaserne har længe været i opbrud. Ungdommen varer nærmest evigt, så alderdommen som begreb forsvinder. Derfor kommer vi til at se babydoll-kjolen på voksne kvinder denne sommer, spår hun. 

Designerne er også begyndt at øge længden på kjolerne, hvilket gør designet nemmere at have på til en hverdag på jobbet.

Mette Byriel-Thygesen, der er ekspert i kvindemodens historie og museumsinspektør på Nationalmuseet, er heller ikke i tvivl om, at babydoll-kjolens genkomst skyldes, at kvinder i dag selv bestemmer, hvilke roller vi går ind og ud af:

– Det er ikke modsætningsfyldt at gå i babydoll-inspirerede kjoler og være en moderne, frigjort kvinde. Med et meget mangfoldigt modebillede i dag er der frit valg på alle hylder. Kvinder kan i dag i langt højere grad mikse stilarter uden at være en bestemt ‘type’ kvinde, siger hun.

LÆS OGSÅ: Se udviklingen: Kønnene flyder ud i modebilledet 

Vi søger ikke tilbage til en mandsdomineret verden

Hun slår også fast, at bare fordi moden leger med nostalgi, er det ikke ensbetydende med, at vi kvinder søger tilbage til en mandsdomineret verden a la tv-serien ‘Mad Man’ med stereotype kvinde- og manderoller og ønsker at slippe alt ansvar. Babydoll-kjolen er næsten et kunstværk, fordi den ikke er praktisk, der bliver brugt meget stof til den, og ofte har kjolen også pufærmer, som bliver set som noget luksuriøst.

– Babydoll-kjoler er forbundet med sexede natkjoler, som startede med lingeridesigneren Sylvia Pedlar i 1940’erne. Det blev mode, at nattøjet skulle gå til over knæet, siger Mette Byriel-Thygesen og fortsætter:

– Da babydoll-kjolen kom frem som beklædning til at have på om dagen, vakte det forargelse, fordi det var et nyt snit, som netop ikke skulle forveksles med nattøj. Kjolen symboliserede en ny, fremvoksende bevægelse, hvor kvinder viste selvstændighed, selv om nogle mente, at de skulle skamme sig. I dag har vi et væld af muligheder for at klæde os, som vi vil, og vise selvstændighed gennem vores påklædning. 

Modehits gør altid comeback

Når hun som ekspert kigger tilbage i historiebøgerne, lyser kvinders modehistorie op som et neonskilt for samfundets udvikling – og ikke mindst omverdenens syn på kvinder gennem tiden: fra kvinder som skrøbelige og sarte væsner, man skulle passe på og beskytte, til nutidens stærke, selvstændige kvinder, der ikke længere venter på mand for at få den familie, som de drømmer om.

Moden har alle dage afspejlet kvindens plads og udfoldelsesmuligheder i samfundet, og trends fra tidligere gør jævnligt comeback i modebilledet, som vi har set det med 50’ernes feminine skørter og skjortebluser og 80’ernes maskuline bredskuldrede, dobbeltradede jakker.

– Flere årtier har vi set gøre comeback siden begyndelsen af 00’erne, og derfor er det ingen overraskelse, at babydoll-kjolen også dukker op igen nu, slår modehistoriker Mette Byriel-Thygesen fast. 

LÆS OGSÅ: Cardiganen er tilbage - find din favorit 

Se flere babydoll-kjoler i galleriet 

Babydoll-kjoler

Læs mere om: