Powersuitet er dødt, powersuit
Foto: AOP
TRENDS & STYLING

NEKROLOG | Derfor skal du smide powersuitet i graven

Den grå blazer, den lyseblå skjorte og de lange bukser er skiftet ud med lyserøde bluser, nederdele med print og designerstiletter. Kvinder behøver ikke gå klædt som mænd for at blive taget alvorligt på arbejdspladsen. IN lægger powersuitet i graven.

Du skal ligne en mand for at komme til tops. Det var læren i John T. Molloys bog fra 1977, ‘Women’s Dress to Success’, der var den kvindelige pendant til bestselleren ‘Dress to Success’. I bogen beskriver John T. Molloy, hvordan en amerikansk kvinde skal se ud, hvis hun skal søge job, have mere i løn eller kravle op ad karrierestigen.

Der er en tegning af en kvinde med hår til brystet med teksten ‘too long’ og en af en kvinde i en skjorte med flæser med teksten ‘too frilly’. En kvinde skal gå i enkle sko, nederdelen – hvis hun skal have sådan en på – skal gå ned under knæet, og blazeren skal være ‘man-tailored’, står der.

Men det er slut nu. I dag kan du sagtens blive taget seriøst på arbejdspladsen som kvinde i feminint tøj. Med en designertaske over armen, stiletter, flæseskjorter, lyserøde nuancer eller en kjole, der skærer over knæet. Powersuitet er dødt.

LÆS OGSÅ: MODESERIE | Funklende feminitet

Kvindenorm

Konceptet ‘powerdressing’ blev født med John T. Molloys bog, og dermed også powersuitet. Et jakkesæt, der skulle give kvinder autoritet i et professionelt og politisk miljø, som traditionelt var domineret af mænd. Men hvordan blev det sådan, at kvinder følte, at de skulle klæde sig som mænd for at passe ind på arbejdsmarkedet?

– Det var i slut-1970’erne til start-80’erne, at kvinder begyndte at klæde sig mere som mænd på arbejdspladsen. Da kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet, måtte de jo tilpasse sig den verden, der traditionelt var ‘ejet’ af mændene, blandt andet for at nå lige så højt op hierarkiet som mændene. Det handlede om at gøre karriere og blive taget alvorligt, og man talte meget om at bryde det såkaldte glasloft dengang, siger kultursociolog Emilia van Hauen.

– I dag er der imidlertid ikke blot mange kvinder på arbejdsmarkedet, der er også rigtig mange kvinder i lederstillinger, hvilket naturligt gør, at kvinder i langt højere grad nu end før sætter dagsordenen. Det betyder så, at de også har fået større frihed til at klæde sig, som de vil – og samtidig blive taget seriøst. Vi ser nu, at flere og flere kvinder insisterer på en højere grad af kvindelighed i deres outfit på jobbet, uden at det tager noget professionalisme fra dem, fortsætter hun.

Fra venstre: Amal Clooney, Margrethe Vestager og Theresa May. Foto: AOP

Se flere billeder i galleriet nederst i artiklen, og få stylistens 7 råd til, hvordan du klæder dig feminint på jobbet.

Leder i leopardstiletter

Ifølge flere fremtidsforskere vil det danske erhvervsliv allerede i 2030 været domineret af kvinder. Det er altså kvinderne, der kommer til at lægge strategien i de danske virksomheder, simpelthen fordi de på det tidspunkt vil være langt bedre uddannet end mændene, der halter voldsomt bagud i universitetsstatistikkerne.

I dag er der allerede flere kvinder på samfundets topposter. Danmark har haft sin første kvindelige statsminister, og USA er måske på vej til at få det. Storbritannien har en kvinde på premierministerposten, og hun er i hvert fald ikke hoppet i herrernes garderobe. Faktisk har Theresa May kæmpet for, at britiske kvinder smider den konservative dresscode i erhvervslivet væk, for som hun siger:

– Jeg er en kvinde, og jeg elsker tøj. En af de største udfordringer for kvinder i politik, i erhvervslivet og på alle andre områder af arbejdslivet er, at vi skal kunne være os selv og sige, at vi godt både kan være kloge og kunne lide tøj.

Ligesom hun har sagt, at hun altid vil være abonnent på Vogue. Hun er i Storbritannien kendt for – foruden sit politiske arbejde, selvfølgelig – sine designersko, og hun tropper op i leopardstiletter, glimmersko eller dyre designerballerinaer til både festlige arrangementer og EU-forhandlinger.

Den feminine påklædning er også tilbage i modebilledet, hvor designerne ellers i lang tid har klædt herre- og kvindemodellerne på i næsten ens tøj, fordi kønnene flyder sammen. Men på A/W 2016-catwalken var der ingen tvivl om, at det feminine var tilbage, hvilket især var tydeligt i form af korsettet, som blandt andet Louis Vuitton, Prada og Loewe havde spændt modellernes taljer ind med.

Det franske luksuskonglomerat LVMH’s salg af Dkny kan også ses som et symbol på powersuitets død, for LVMH kunne ikke tjene penge på Donna Karans modehus, der netop er kendt for at lave tøj til erhvervskvinder.

Og ved den seneste danske modeuge, den hvor de danske designere fremviste deres S/S 2017-kollektioner, var der især én farve, der dominerede: lyserød.

Skil dig ud fra mængden

Christina Wedel er stylist, blandt andet for forretningskvinder og politikere, og hun hjælper omkring to kvinder om ugen med at klæde sig på. IN satte hende stævne for at høre, hvordan hun har oplevet, at kvinders forretningsstil har ændret sig gennem tiden.

– Er du en forretningskvinde i Danmark, er den vigtigste trend for øjeblikket at have personlighed i din stil, så du ikke ligner alle de andre på kontoret. Især kvinder, der er i et maskulint miljø, altså på en arbejdsplads med mange mænd, er blevet meget opmærksomme på at være mere feminine – selvfølgelig uden at være udfordrende eller sexede. De vil ikke nødvendigvis gå i et gråt jakkesæt, selv om de arbejder i en mandeverden, siger hun.

Hvordan vil de så gå klædt?

– Jeg giver alle mine kvinder et spørgeskema, hvor jeg spørger, hvad de gerne vil udstråle. De svarer ikke power, magt eller autoritet, men tillid, professionalisme, kant, god smag – og ikke mindst kvindelighed, siger hun.

– Og den kvindelighed ligger ikke kun i tøjet, den ligger også i makeuppen og håret. Der er kommet mere farve på makeuppen, og vi går meget mere med neglelak, og alt det gjorde vi ikke for bare 10 år siden, hvor alt skulle være nude, brunt og beige, siger hun.

Det mærker INs skønhedsredaktør, Silke Grane, også:

– Jeg har snakket med en hårstylist om det, og han fortalte, at vi skal til at gøre mere ud af håret igen. Det betyder, at det tilfældige look er på vej væk, og at håret skal styles noget mere. Der skal svaj i spidserne, og der må gerne bruges tid på det, siger Silke Grane (Det kan du læse mere om på side 114, red.).

Men er der så en grænse for, hvor feminint man kan gå klædt? 12-centimeters stiletter, en blondeskjorte eller masser af lyserødt?

– Det er der. Har du en totalt pink pornolakstilet på til en kort nederdel, er den upassende alle andre steder end i soveværelset og på dansegulvet. Der er noget med længden på nederdele, dybden på udskæringen og den slags, der også kan være for meget, fordi det bliver sexet og udfordrende, siger Christina Wedel.

Så det har vel mere at gøre med at være udfordrende og sexet end med at være kvindelig og feminin? Du vil vel også sige, at det var upassende for en mand at have hotpants eller tanktop på?

– Ja, lige præcis.

Fra venstre: Yves Saint Laurent og Gabrielle ‘Coco’ Chanel. Foto: AOP

Se flere billeder i galleriet nederst i artiklen, og få stylistens 7 råd til, hvordan du klæder dig feminint på jobbet.

LÆS OGSÅ: Velour til hverdag og fest

Bedre klædt, mere i løn

Men er det dumt at smide powersuitet til genbrug i kvindelighedens navn, hvis det rent faktisk giver gevinst på arbejdsmarkedet? Siger du farvel til en højere løn, en mere ansvarsfuld titel eller et nyt spændende job, hvis du insisterer på at have lyserødt, blondeskjorte eller kjole på?

– Undersøgelser viser, at kvinder faktisk bliver taget mere seriøst, hvis de klæder sig mere traditionelt feminint, end hvis de forsøger at ligne mænd. Men selvfølgelig kun, hvis de samtidig også har styr på deres ting, siger Emilia van Hauen, der er kultursociolog.

Stylist Christina Wedel bakker hende op:

– Nej, det er bare noget, der foregår inde i kvinders hoveder. Og det er typisk kvinder, men vi er simpelthen blevet skolet til at synes, at der er en modsætning mellem at se godt ud og være klog, siger hun.

Måske er det ligefrem tværtimod. Et nyt studie fra University of Chicago foretaget med 14.600 kvinder og mænd i forretningslivet som cases viser nemlig, at det at være velklædt og velplejet betaler sig med 20 procent mere i løn end folk, der ser ‘gennemsnitlige’ ud. Og hvordan er man velklædt og -plejet? Ved at være tilpas i det, man har på, og den, man er.

– God stil handler kort sagt om at komme ind i et rum og være tilpas. At man er tilpas med sig selv, at man ikke er for meget, at man ikke er for lidt. At man udstråler ‘her kommer jeg, jeg er kvinde, jeg er klog’, siger Christina Wedel.

Jakkesættet lever stadig

Ved A/W 2016-modeugerne var der som altid flere af de store modehuse, der viste fortolkninger af powersuitet. Nogle direkte feminine med blomstermønstre, nogle i feminine farver, men de fleste i gråtoneskalaen og meget klassiske og konservative, altså typiske powersuits. Så kan man overhovedet tale om, at powersuitet er helt dødt?

– Nej, det er det på ingen måde. Men i dag er det lige så meget et valg for mænd som for kvinder, siger kultursociolog Emilia van Hauen.

Hvordan?

– Jakkesættet har sin oprindelse i middelalderens Europa, der var præget af mange interne krige på grund af religiøse og kulturelle forskelle. Datidens forretningsmænd, købmændene, skulle kunne rejse rundt uden at afskrække kunder med en kulturel eller religiøs påklædning, så han iførte sig jakke-sættet, som var neutralt. Tankegangen bag gælder stadig: Når du er iført et jakkesæt i afdæmpede farver og uden mønster, vil du kunne kommunikere med hele verden, fordi du ikke ‘truer’ den anden med signaler om særlige overbevisninger og værdier, som kan være i modstrid med deres. Så powersuitet findes stadig, men i dag er det ikke knyttet til en kommentar om (manglende) kvindelighed. Det bruges af begge køn og har i stedet noget at gøre med en særlig ‘rolle’, du gerne vil spille, siger hun.

7 råd: Sådan klæder du dig feminint på arbejdet

Stylist Christina Wedels syv råd til feminin påklædning, der giver power på arbejdet:

  • Hav personlighed i tøjet, og skil dig ud fra dine kollegaer.
  • Gå i kjole. Kjoler er smukke til kvinder, uanset om vi er tykke eller tynde, høje eller lave. Kvinder, der går i bukser til daglig, tager altid kjoler på til fest. Hvorfor? Fordi de vil føle sig lækre den aften. Men vi må gerne føle os lækre hver dag.
  • Det vigtigste, når du skal gå i kjole, er strømperne og skoene. Køb en tæt, mat og kraftig strømpe i samme farve som kjolen. Har du en rød kjole på, så tag røde strømper på. Og køb ordentlige sko – og det behøver ikke være dyre sko. Du må aldrig bruge et par udsjokkede stewardessehæle, som jeg kalder dem.
  • Er du mest tryg i bukser, kan du gøre det feminint ved ikke at tage den klassiske, kedelige forretningsbuks. De kan være stramme, de kan være vidde forneden, de kan stumpe. Der er mange forskellige at vælge imellem.
  • Gør det samme med skjorter. I stedet for bare at bruge en lyseblå skjorte som mændene, så vælg den med blonder, den med farverige mønstre eller den, som er lavet af et mere feminint materiale.
  • Din dag bliver 20 procent bedre, hvis du gider bruge 20 minutter på at gøre dig lækker om morgenen.
  • Skal du til et møde, hvor det er bedst, du har en blazer på, så vælg en, der er skåret feminint, ikke sådan en stor, lang, grå en.

Powersuitet er dødt

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Læs mere om: