TRENDS & STYLING

Stort modebrand køber en hel skov fremfor klimakvoter

Det historiske handskebrand, Rhanders, ønsker at tage ansvar i kampen mod CO2-udledning og klimaforandringer, og vil derfor hellere købe en hel skov end at frikøbe sin samvittighed med klimakvoter.

I 2019 overtog den tidligere marketingdirektør hos By Malene Birger, Rina Hansen, det dengang 207 år gamle designfirma, Rhanders Handskefabrik. Rina ændrede hurtigt firmaets navn til Rhanders, men også firmaets strategi fik et frisk pust.

I dag forsøger Rhanders så vidt muligt at implementere bæredygtighed og klimaetik i sin produktion og virksomhedsstrategi, og de har nu taget skridtet videre og købt en skov.

Rina Hansen fortæller om tanken bag i en pressemeddelelse:

- Mit fokus har fra første dag været, hvordan vi kunne handle klima-etisk og konkret udvise den nøjsomhed og respekt, der knytter sig til virksomhedens produkter og historik.

Læs også: Det er fremtiden at inddrage forbrugerne

Rina Hansen vil dog ikke tage den nemme vej og frikøbe sin samvittighed ved at købe årlige klimakvoter. Hun tror i stedet på den lidt mere besværlige, men vedvarende vej.

For den klimabevidste ejer og adm. direktør handler det nemlig om at tage ansvar og være en del af selve løsningen.

Skoven, som Rhanders og Rina Hansen har købt, ligger lokalt i Rhanders, hvor designfirmaet holder til. Målet er at være 100% klimaneutrale, og firmaet er godt på vej.

Rina Hansen har nemlig regnet på det: et par skindhandsker vejer i gennemsnit 75 gram, hvilket svarer til 2,5 kilo CO2. Firmaet producerer cirka 30.000 par skindhandsker om året, hvilket resulterer i 75.000 kilo CO2 årligt.

Læs også: 8 hvide suits til bruden, der ikke vil i kjole

Eftersom ét dyrket træ absorberer cirka 24 kilo CO2 om året, så skal handskefirmaet bruge 3.125 træer årligt for, at kunne neutralisere sine CO2-udledninger – og de er som sagt ret godt på vej.

Rhanders har nemlig allerede plantet 5.000 træer, og planen er at plante yderligere 12.000 træer i det kommende år.

- Der skal være overskud i min forretning – ikke bare på bundlinjen, men i særdeleshed på klimakontoen, fortæller Rina Hansen til Branchebladet Tøj.

Læs også: Uniqlo x Marimekkos nyeste designsamarbejde inviterer os indenfor i et fortryllende sommerunivers