MAKEUP

De nye hypede makeupbrands har rødder i LGBTQ-miljøet

Nye brands slår tonen an i makeupbranchen ved at henvende sig til et bredt publikum. Og de kønsløse mærker hitter hos forbrugerne.

Skønhedsindustrien har længe benyttet sig af traditionel markedsføring mod kvinder, men endelig bliver der rykket på nye tiltag i diversitetens navn. Her er to nye makeupbrands, der har rødder i trans-miljøet og har opnået stor succes allerede.

Jecca – minimal makeup med fokus på huden

Nylancerede Jecca har indtil videre kun ét produkt på hylderne – en concealer-palette, særligt udviklet til at dække skyggen af skæg. Brandet er ovenikøbet vegansk, og paletten bliver revet væk. Det er både den banebrydende formel i concealeren og det store fokus på den enkelte forbruger, der har sikret Jecca succes.

- Mange af mine kunder har aldrig brugt makeup før, siger grundlæggeren Jessica Blackler.

- Med paletten kan de i to nemme trin forvandle deres ansigt og se sig selv i spejlet, som de mennesker de virkelig er.

LÆS OGSÅ: Model Vincent Beier: Det skal være slut med 'hans' og 'hendes'

Fluide – en hyldest til LGBTQ-miljøet

Stærke farver og glimmer gennemsyrer Fluides makeupudvalg, der er skabt ud fra en filosofi om, at makeup er et selvrealiserende transformationsværktøj.

Fluide er ikke målrettet køn og understreger deres mission ved at navngive produkter efter særlige steder i LGBTQ-miljøet.

- Det er vores måde at hylde de trygge steder på, fordi LGBTQ-miljøet har haft brug for dem historisk og har stadig brug for dem i dag, siger Laura Kraber, der er den ene halvdel af duoen bag Fluide.

Men hvorfor er det vigtigt?

De to nye brands henvender sig ikke kun til transkønnede, men til alle. Vigtigheden ligger i, at de nye brands er inkluderende og udviklet efter et behov, som en minoritet ikke tidligere har fået dækket i skønhedsbranchen.

For selv om det måske virker som om, at makeup længe har haft en central rolle i LGBTQ-miljøet, er der mange transkønnede, der ikke føler sig inkluderede i skønhedsverdenen, fortæller den transseksuelle makeupartist Dominique Anderson til Vogue.

Anderson står for en makeup-workshop for transkønnede hos Sephora, hvor deltagerne bliver støttet og guidet i makeup til deres kønsskifte. Workshoppen har fokus på især hudpleje og makeup til huden, da mange deltagere i kønskifteprocessen også får eksempelvis laserbehandlinger for at fjerne hår eller slår ud på grund af hormonbehandlinger. Sephora udgiver også skønhedsvideoer målrettet transkønnede på deres YouTube-kanal.

LÆS OGSÅ: Derfor er dragqueens blevet så populære

Læs mere om: