SKØNHED

Fodterapeuten: Det gør dine sko ved dine fødder

Siden tidernes morgen har menneskets fødder været det primære transportmiddel, hvorfor vi med hjælp fra sko, har gjort det mere behageligt at bevæge os fra A til B. Men hvad sker der egentlig med vores fødder, når vi bruger de forskellige typer af sko?

Hvad er en god sko? Faktisk er det korte svar flere sko, men det kommer vi tilbage til. En hurtig måde at tjekke sit sommerfodtøj på er ved at tage sålen ud af skoen og stille sig ovenpå den. Er foden inden for sålerne?

- Fødder er forskellige, nogle har smalle fødder, andre har brede, mens nogen har deciderede udfordringer, som gør det svært at finde de rigtige sko, forklarer fodterapeut Line Boilesen, der har klinik i Århus.  

Ifølge hende er det bedste, man kan gøre for at holde sine fødder tilfredse – og bløde – at veksle imellem forskellige slags sko, så belastningen ikke er den samme hele tiden. Derfor er flere sko lig med  gode sko. Vi har bedt hende om en tjekliste over, hvad der er godt og skidt ved de sommersko, vi tit hopper i – fra far-sandalen til sneakers og stiletter.

Læs også: 5 uundværlige tips til sunde og velplejede fødder

Værd at vide, når du går I

Høje hæle

Stiletter er ofte for smalle, og højden gør, at der dannes et stort tryk på forfoden. Det kan give hård hud og udfordringer som f.eks. nedsunken forfod, knystdannelse eller hammertæer (fejlstilling i en eller flere tæer) over tid.

Kræver ens arbejde, at man er på tæerne hele dagen, anbefaler Line Boilesen at skåne fødderne ved at veksle imellem stiletterne og sneakers eller en flad sandal så meget som muligt igennem dagen.

Sandaler og klipklappere

- Det er heldigt, at mange elsker at gå i sandaler og klipklapper om sommeren, fordi de som regel ikke giver tryk og samtidig giver fødderne luft.

Hvis sandalen skal bruges til lange arbejdsdage eller længere gåture, er en god sandal dog ikke en hvilken som helst en af slagsen:

- Sandalen skal have justerbare remme foran og en hælerem, så foden holdes godt på plads. Mange sandaler er udstyret med en enkelt rem, der går tværs over forfoden, og derfor krammer man tæerne sammen, når man går. Det kan give fodlidelser som eksempelvis hammertæer.

Sneakers

Ifølge fodterapeuten er sneakers er et godt eksempel på fornuftige sko. Hun anbefaler at vælge nogle i fleksibelt og åndbart materiale og såler med en god stødabsorbering, specielt omkring hælen, fordi man her sætter af mange gange i løbet af en dag. Uden en sål med stødabsorbering vil foden blive udsat for stød, der kan forplante sig længere oppe i kroppen.

- Skoens bagkappe skal desuden være fast – ikke for blød og bøjelig. Snøre eller velcro bedst, fordi det holder foden godt på plads, så der ikke er friktion, tryk eller pres mod huden.

Bare fødder

Vores sko er med til at forme fødderne, og derfor er det godt at give fødderne luft på underlag som f.eks. græs eller sand. Føddernes muskulatur bliver stimuleret på en helt anden måde, når vi ikke har sko på – dog er underlag som fliser hårdt for hele fodens funktion og ikke mindst huden – det underlag er ikke godt, når du vil undgå hård hud eller hælrevner.

Læs også: 7 skønhedsværktøjer til en smukkere hud