Taler du frisør
Foto: Mark de Voss
HÅR

Taler du ”frisør”?

Hvad skal du sige til din frisør for at få den klipning, du ønsker? Vi har spurgt frisøren!

Kender du det, at man ikke helt ved, om man tør at få klippet de fem centimeter af håret. Hvad nu, hvis frisøren tager 10 cm i stedet? Og har du styr på begreberne, når det kommer til farveteknikker – hvad er ombré og balayge?

Hvad skal du sige for at få det ønskede udtryk, når du går til frisør?

IN har talt med frisør, Mette Storm, og fået gode råd om, hvordan man får det bedste resultat og hvilke tanker man skal gøre sig, inden man sætter sig i frisørstolen.

Da IN’s skønhedsekspert Lene Huusmann, træder ind af døren hos den smukke salon NEAT CPH på Falkonér Allé på Frederiksberg, er det en smilende Mette Storm, der tager imod. Mette ejer salonen og sætter en ære i at have tid til at kommunikere med sine kunder om deres ønsker og behov.

Det giver os god anledning til at blive klogere på, hvad man egentlig skal sige til sin frisør for at tale samme sprog.

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

Frisør-ord: Striber, ombré eller balayge?

Man tør jo næsten ikke åbne munden hos frisøren, efter alle de smarte farveteknikker er dukket op. Skal man bede om det ene eller det andet?

Mette gør os klogere på de trendy udtryk ombré og balayage – altså farveteknikker, som er mørke i bunden, og som enten smelter ind som ombré, eller som består af en masse ret tydelige striber som balayge.

Psst... Det ser fedt ud på Instagram, men har du tænkt over, at balayge altid er stylet og krøllet, hvilket gør det ret taknemmeligt for striberne at se fantastiske ud.

Så hvis du ikke har naturlige krøller eller gider stå med et krøllejern hver morgen, er balayge måske ikke det bedste valg for dig.

LÆS OGSÅ: Få frisørens seks bedste hårtips

Hvad skal jeg spørge dig om og hvordan forklarer jeg bedst hvad jeg ønsker, når jeg kommer her som kunde?

Mette forklarer, at hun mener, at det netop handler om, at det er frisøren, der skal tale, stille spørgsmål og blive klogere på kundens behov. Hav tid til kommunikation og vejledning. Det er de små ting der er vigtige for at få det bedste resultat. Find ud af om din kunde ofte sætter håret op og hvor skilningen ligger inden du påbegynder farvningen, så striberne bliver lagt ordentligt. 

Hvis en kunde ønsker at få klippet 5 cm af, men faktisk burde få klippet 10 cm af, så vil Mette forklare kunden, at der stadig vil være hår tilbage, som trænger til at blive klippet, som man kan tage næste gang. Dog skal kunden ikke vente et år med at komme igen, men i stedet komme en gang oftere.

Kunne du finde på at sige nej til en kunde?

Jeg vil først og fremmest altid guide en kunde. Så hvis en kunde for eksempel. ønsker pandehår, vil jeg fortælle, at det kræver styling at få det til at være pænt i dagligdagen osv.

Er det okay at man kommer med inspirationsbilleder?

Ja, helt klart. Det er faktisk rigtig vigtigt, at en kunde tager noget visuelt med, der beskriver lige præcis den tone blond, hun ønsker. Der er jo et hav af nuancer og det hele afhænger af nuværende farve, trække tid, hormoner, produkt osv. Det er enormt individuelt, og det jeg kalder ’lysblond’ er måske ikke kundens opfattelse, så billeder er altid en god idé.

Hvad er dit bedste tip?

Spis vitaminpiller. Ja det lyder måske sjovt, men vitaminpiller er utrolig godt for hårets sundhed og glans. Husk på, at håret får vitaminer allersidst, når kroppen og organerne har fået, hvad de skal have, så vi må hjælpe håret lidt på vej. 

LÆS OGSÅ: Hvilken frisure skal du have i det nye år?