Det her gør stress ved din hud
HUDPLEJE

Det her gør stress ved din hud

Læs med her, og find ud, hvad stress gør ved din hud, og hvad du kan gøre for at gøre skaden god igen. Små ændringer kan gøre en stor forskel!

Opfører din hud sig pludselig anderledes? Måske er du stresset. Vi ved vist alle, at stress ikke er sundt, men vidste du, at din følelsesmæssige tilstand også afspejles i din hud? 

Stress i huden

Vi ved, at den mad og drikke, vi indtager, har indflydelse på vores hud, men for mange er det nyt, at stress også viser sig i huden. Der bliver forsket en del i forbindelsen mellem hjernen og huden og undersøgelser viser, at dine følelser afspejles i huden. Det kan både være kortvarig og langvarig stress, der ses i huden, og det kan endda blive kronisk.

Symptomer du skal se efter:

Når vi taler om stresspåvirket hud, er der særlige symptomer og forandringer. du kan kigge efter.

  • Udslæt og kløe
  • Stigende aktivitet i binyerne, hvilket fremmer talgproduktionen og er første stadie til udvikling af akne
  • Udbrud af psoriasis
  • Rød og inflammeret hud pga. stigende blodstrøming og udvidelse af kapillærerne
  • Hårtab og hvide pletter på huden (vitiligo)
  • Hudforandringer, hævelser og mørke rander omkring øjnene

LÆS OGSÅ: Stram op! Sådan minimerer du rynkerne

Hvad kan du gøre?

Der findes hudplejeprodukter, som kan hjælpe dig her og nu. Ligesom du kan tage en snak med din kosmetolog om dine hudlidelser, men det bedste du kan gøre er naturligvis at få bekæmpet stressen!

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Bekæmp stress med disse 5 tips: 

  • Gå en tur i naturen, så ofte du kan komme til det – alt har ret også en hurtig kort tur.
  • Dyrk motion og gerne den rolige slags såsom yoga, aromaterapi, meditation, eller hvad du bedst føler for.
  • Sørg for at trække vejret dybt ned i maven, og sov alt det du kan komme til.
  • Vær god ved dig selv, og giv dig selv noget ”mig-tid”.
  • Tænk også på din kost. Koffein og sukker er med til at øge aktiviteten i binyrerne,  så du kan med fordel skære ned på sukkerindtag og koffein for at håndtere stress.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med knopperne på armene

 

Læs mere om: