Annonce
HUDPLEJE

Eksperternes 3 bedste råd: Sådan passer du godt på dig selv

Hvis der er noget, det sidste år har lært os, er det vigtigheden i at passe godt på hinanden. Men husker du også at give dig selv opmærksomhed? Her får du tre eksperters bud på, hvordan du bedst passer på dig selv – og hvorfor det er så vigtigt.

Du kender det sikkert. Du har så travlt med at være noget for andre, at du ofte ender med at sætte dig selv nederst på to do-listen. Måske er det blevet særligt tydeligt i en tid, hvor mange har fået mere ro til at mærke efter. Og hvor omsorgen for og hensynet til andre har fyldt ekstra meget.

Men der er ifølge eksperterne god grund til også at finde tid til at passe på dig selv. For det første har du fortjent det. Og for det andet er der altså noget om, at du bedst kan være noget for andre, når du selv har det godt. Se med her, hvor du får eksperternes bud på, hvordan du passer godt på sind og krop.

 

 

DU MÅ GODT

Mental balance-ekspert: Henrik Milo, privatpraktiserende coach og terapeut, Hellerup Life Coach

- Vi har stort set alle de her tanker om at skabe noget for andre noget i vores liv. Men vi gør det ikke, for det forsvinder let i hverdagens travlhed, især fordi vi ikke får ladt op. Så det er her, vi er nødt til at starte – med at anerkende, at det også er vigtigt at lade os selv op.

Man kan se på YouTube, hvordan folk opfordrer til, at man bare kan tage sig sammen og stå tidligere op, så man har mere tid til at følge sine drømme. Men for rigtig mange virker det ikke. Det handler ofte om at finde sin egen motivation og spørge sig selv: Hvad har jeg faktisk lyst til? Og så ikke dømme den lyst, men være nysgerrig på den – og finde et lille vindue i hverdagen, hvor det kan ske.

For mange af os er det at følge sin lyst forbundet med noget forkert. Det er typisk, fordi vi har nogle selvfortællinger, som gør, at vi tror, vi er mere værd, når vi har travlt, ofrer os og yder noget. Men vi kan først få klarhed, retning og yde optimalt, når vi har kontakt til os selv og er i balance.

De fleste af os har brug for at komme ned i kroppen. I stedet for at være i hovedet med tanker om skal og burde så komme ned i kroppen og mærke de energier og følelser, der er der.

Når jeg har klienter, begynder vi derfor ofte med lige at komme ned og mærke, hvad der foregår i kroppen, og det er også det, jeg anbefaler alle at gøre derhjemme. Det kan være meditation, en lille lur, en gåtur eller bare at tage sig tid til at mærke, hvordan kroppen har det lige nu. Vi kan også iagttage vores tanker med bevidstheden om, at vi er mere end vores tanker og følelser, så vi ikke bliver så optaget af dem.

I hverdagen er vi ofte reaktive og reagerer umiddelbart på det, der sker, så effektivt som muligt. Men for at skabe forandring kræver det, at vi er mere kreative. Det er svært, hvis vi er travle eller pressede. Når vi i stedet får skabt en indre ro, kommer der også mere klarhed og kontakt til en mere værende tilstand med følelser som indre fred, kærlighed, mening eller connection – det er her, du kan mærke, hvad der er vigtigt for DIG.

INGEN MAD SKAL VÆRE FORBUDT

Sundhedskspert: Camille Maja Christensen, kostvejleder, kogebogsforfatter og kandidat i pædagogisk psykologi

- Det er utrolig vigtigt at passe på sig selv for at kunne fungere som menneske i dagligdagen. Men at passe på sig selv behøver ikke have en fast definition. Det handler om at prioritere sit velvære, uanset hvad det kan være.

I mit arbejde som kostvejleder og coach oplever jeg igen og igen kvinder med samme problematikker. De tror ikke på sig selv, de sammenligner sig med andre, og de har restriktive spisemønstre. Fødevarer og ”at leve sundt” bliver sat i kasser – og bliver dermed meget restriktivt. Jeg forsøger altid at få mine klienter ud af kasserne, så mad ikke er inddelt i sundt og usundt, og hvor at træne ikke betyder at bruge en time i ”fitteren” hver eneste dag.  

Det handler om at spise varieret og bevæge sig. Al bevægelse tæller, og ingen mad skal være forbudt. For så snart mad bliver forbudt, vil vi automatisk have mere af det. Når du slutter fred med maden, så styrer den dig ikke længere, og du har mere plads til at nyde den. For mad handler om nydelse!

Jeg vil også understrege, at du er helt normal, hvis du tænker i forbudt-tilladt og sundt-usundt – det er nemlig sådan, vores samfund har formet os. Desværre. Men prøv at overveje, hvordan DU gerne vil leve. Hvad fungerer for dig? Hvordan kan du finde sjove og rare måder at bevæge dig på? Hvordan kan du få plads til både grønt og pizza? Det er svært at passe på sig selv, når man konstant bliver eksponeret for andres liv og holdninger, f.eks. på sociale medier. Men husk, at du er dig, og ingen andre skal diktere, hvordan du skal leve.

At passe godt på sig selv handler for mig om at gøre ting, der gør mig glad og have en velfungerende krop. Det kan være alt fra at sætte en film på – med tilhørende popcorn. Gå en tur med hunden. Spise ude. Bevægelse. At fylde sin madplan med grønne elementer. Eller at spise god ost. Det handler om at lære sig selv at kende og lytte til egne behov.

Når vi har det godt indvendigt, afspejles det udvendigt. Inner Beauty er Plaisirs nye serie af kosttilskud, som er udviklet for at sætte fokus på indre skønhed og pleje. De tre nye produkter er bygget op omkring dokumenterede aktive ingredienser. Se mere her. 

Me-time på programmet

Skønhedsekspert: Nina Francke Askildt, kosmetolog og indehaver af Clinique KAVI

- Jeg ville ønske, at flere danske kvinder tog sig tid til mere me-time. At få en lækker ansigtsbehandling med massage, rens og peeling. Sådan en fuld afslapning af krop og sind.

Når man får ansigtsmassage, kan man ofte mærke, hvor stramme muskler man har gået rundt med i ansigtet, og hvor rart det er at få spændingerne løst op. Og så er det jo dejligt at ligge og komme helt ned i gear og slappe af, mens man får massage og ansigtsbehandling.

Mit bedste råd er at få en kropsbehandling kombineret med ansigtsbehandling, f.eks. en gang om måneden. Sådan en halvanden times pusterum med slukket mobil og ingenting, man skal – andet end at ligge og tage imod.

Man kan godt blive overrasket over, hvor mange mennesker i dag, der ikke får kropskontakt overhovedet. Hvis de ikke har nogen, de ofte er fysiske med – og særligt i disse tider, hvor det er småt med kram og berøringer fra andre. Og det har vi alle sammen behov for. Så det kan være både healende og meget effektivt at lægge sig på briksen og blive masseret og forkælet.

Skønhed indefra

Med fokus på, at skønhed ikke kun kommer udefra, men også indefra, har Plaisir udviklet kosttilskuddene Inner Beauty, alle baseret på veldokumenterede og patenterede ingredienser. 
 
Plaisir Inner Beauty Collagen Optimizer indeholder Verisol®, som består af kollagenpeptider, der reducerer fine linjer, og SkinAx² ™, som består af vindruekerneekstrakt, melonekstrakt, vitamin C og zink – alt sammen med til at bidrage til hudens udstråling indefra. 
 
Plaisir Inner Beauty Hair and Nail Power indeholder bl.a. biotin, som hjælper med at vedligeholde et normalt hår – og zink, som bidrager til at vedligeholde normale negle. 
 
Plaisir Inner Beauty Hyaluron Boost indeholder de spændende ingredienser SkinAx² ™, som bidrager til hudens udstråling, og Dermial®*, som er rig på hyaluronsyre. Plaisir Hyaluron Boost kan nemt anvendes som en del af din daglige hudplejerutine.
*Dermial® er et varemærke under licens fra Bioberica S.A.U..
 
Husk: Kosttilskud ikke kan erstatte en varieret kost, men skal ses som et supplement. Du finder Plaisir-kosttilskuddene i alle Matas’ butikker. Se mere her.

 

 

Læs mere om: