Foto: AOP
HUDPLEJE

SKØNHED | 5 tips til velplejede fødder

Intet kan afsløre dig mere end et par sandaler, hvor både tånegle og hæle pludselig er ude i det fri. Sluk telefonen og nyd en lille stund med forskønnende mig-tid til fødderne. Her får du 5 tips til velplejede fødder!

Når det gælder pleje og forkælelse, er fødderne for de flestes vedkommende den del af kroppen, som bliver forsømt allermest. Men nu er det de bare fødders højsæson, så læs med her og kobl af, mens du gør dine fødder sommerklar. 

Nyd lidt ekstra 'mig-tid' denne sommer. Gå offline og tag IN med på stranden, i haven eller på rejsen med et abonnement. Se, hvordan du går offline her.

LÆS OGSÅ: SKØNHED | Bliv klar til strand og ferie

1. Plej dine fødder
– Begynd med et fodbad i vand, som ikke er over 37 grader varmt, tilsæt en blødgørende fodbadeolie eller prøv evt. epson-salt, som ikke udtørrer. Efter 5-10 minutter kan du begynde at fjerne den hårde hud med en pimpsten. Er fødderne tørre, kan du også bruge en fodfil.

– Tør fødderne grundigt – særligt mellem tæerne – og skub forsigtigt neglebåndene tilbage med et håndklæde eller en neglepind.

– Klip neglene lige over med en neglesaks, og undlad at klippe neglene ned i siderne. Giv evt. neglene lidt negleolie.

– Smør fødderne ind i en fed creme uden kamfer eller mentol, da det kan virke udtørrende. Undlad at komme creme mellem tæerne. Hvis dine fødder er meget tørre, kan du smøre dem ind creme og derefter pakke dem ind i plasticposer og sokker natten over. På den måde trænger cremen godt ind og plejer den tørre hud.

2. Forkæl med fodmassage
En dejlig fodmassage får fødderne og hele kroppen til at slappe af. Masser både indersiden, ydersiden, svangen og hele fodsålen fra tæerne og helt ud til hælen. Du kan også bruge en tennisbold eller en lille massagebold af nubret gummi.

LÆS OGSÅ: Skønhedsredaktørens favorit | Gulddråber

3. Giv fødderme motion
Fødderne har godt af træning og udstrækning, fordi det styrker fodens muskler og bevægelighed. Derfor er det en god ide både at gå og løbe. Du kan også lave fodgymnastik, når du sidder foran computeren eller fjernsynet. Vip med fødderne, og krum og stræk eller spred og saml tæerne flere gange om dagen.

4. Slip fødderne fri
Tag skoene af, når du kommer hjem, så fødderne får luft og frihed. Gå rundt på bare tæer – det styrker fødderne og giver velvære. Gå eventuelt en tur på bare fødder i sand eller lignende – det giver både afslapning og god muskeltræning.

5. Skift sko
Flade, høje, spidse, brede og bløde. Sørg for at skifte fodtøj flere gange om dagen for at aflaste dine fødder. 

INs skønhedsredaktør har udvalgt 7 produkter, så du kan få sommerens fineste fødder. Se galleriet. 

SKØNHED | Fodpleje

LÆS OGSÅ: SKØNHEDSNYHED | Slut med usexet intimpleje

nyhedsbrev
 

Læs mere om: