15 madvarer du skal spise for flad mave
SUNDHED & TRÆNING

15 madvarer du skal spise, hvis du vil have en flad mave

Sig farvel til det overskydende mavefedt, og opbyg muskler for en flad mave med disse 15 fødevarer.

Spis dig til flad mave

Masser motion og en sund kost er opskriften på en sund livsstil, men ikke nødvendigvis på en flad mave. Hvis du vil opnå resultater med din træning, må du også spise rigtigt. Hvis du synes, at maveøvelserne ikke har nok effekt, skulle du måske prøve at spise mere af disse 15 madvarer.

LÆS OGSÅ: Maveøvelser – sådan får du flad mave

Herunder finder du 15 fantastiske fødevarer som dine mavemuskler vil elske. De er fyldt med næringsstoffer, som øger fedtforbrændingen og derudover beskytter de dig også mod sygdom og skade. Kombinér dem med en sund og varieret kost – og træning – og du vil se resultater!

LÆS OGSÅ: 10 naturlige kilder til C-vitamin

9 retningslinjer til en flad mave

Her får du 9 gode retningslinjer angående dine spisevaner, for at få en flad mave. Herudover skal du naturligvis også træne. Du kan få 5 maveøvelser her, der sikrer dig en flad mave her.

1: Drop sukkeret
Is, kager, slik og tørret frugt skal ikke indgå i din kostplan. Sukker er helt forbudt. Erstat sukker med det naturlige sødemiddel Stevia, som er 2-300 gange sødere end sukker, hvis man er virkelig trængende efter noget sødt.

2: Pas på kulhydrater
Skal mavefedtet væk, skal du holde dig fra kulhydrater som ris, pasta, brød mv., som er stivelsesholdige.

3: Drik masser af vand
Det er vigtigt at drikke meget vand, og du må meget gerne begynde dagen med at drikke en halv liter vand, da du er dehydreret efter en nat uden noget som helst. Får du ikke nok vand, falder dit stofskifte, og du får dermed sværere ved at tabe dig.

4: Sammensæt måltiderne rigtigt
Du skal gerne spise den rigtige mængde protein, fedtstof og grøntsager. En portion protein kan eksempelvis være 125-150 g oksekød, fisk eller fjerkræ eller 200 g skaldyr, og en portion fedtstof kan være en spsk. olie eller 20 g feta. De bedste grøntsager at spise er eksempelvis broccoli, agurk, kål, tomat, spinatblade, bønnespirer og fennikel. Gulerødder, jordskokker, persillerod og lignende må du helst ikke spise mere end tre gange om ugen.

5: Skru ned for kaffen
Drik gerne te, men hold lidt igen med kaffen. Hold dig til to-tre kopper god kaffe om dagen og drik den sidste kop inden kl. 15, så den er ude af kroppen inden sengetid.

6: Du må gerne synde
Du må gerne synde en sjælden gang imellem. Det kan være, du savner et stykke wienerbrød, en god middag med et glas rødvin eller en portion havregryn om morgenen.

7: Undgå alkohol
Undgå helst alkohol, men det kan være okay at drikke et enkelt glas i ny og næ.

8: Vej ikke maden
Når du skal have 125 g kød til et måltid, er du nok nødt til at veje det den første uge. Men herefter kan du formentlig godt sjusse dig frem til det. For det er ikke afgørende, om du får 10 g for meget eller for lidt.

9: Vælg de ubehandlede fedtstoffer
Her taler vi om koldpressede olier som rapsolie og olivenolie og rigtigt smør.

LÆS OGSÅ: Oppustet mave? Sådan kommer du af med den

4 vaner, der vil hjælpe din flade mave på vej

Hvis du hurtigt vil have en flad mave, skal du sætte ind flere steder. Udover den rette træning og kost, så er der en række gode vaner, du kan tillægge dig, som vil hjælpe din drømmemave på vej.

1: Forbrænd kalorier

  • Stærke muskler forbrænder flere kalorier. Styrketræn to gange 45 minutter om ugen.
  • Mavebøjninger strammer maven op, så den virker slankere. Lav dem, mens du ser TV for at få en flad mave hurtigt.
  • Hård træning brænder mange kalorier af, men pas på ikke at spise for meget bagefter.
  • Lange gåture i rask tempo er den bedste mavefedt-forbrænder.

2: Søvn og stress

  • Når du sover, danner kroppen leptin-hormon, som dæmper appetitten. Så sørg for at sove nok.
  • Søvnmangel aflejrer mavefedt og gør dig sukkersulten. Sov, til du føler dig veloplagt næste morgen.
  • Stress danner hormonet kortisol, som gør dig sulten og aflejrer fedt på maven. Undgå at stresse for en flad mave.

3: Sunde olier

  • Enkeltumættede fedtsyrer hedder fedtet i olivenolie, som overraskende kan slanke lidt på maven.
  • Udnyt også de sunde olier i rapsolie, mandler, nødder, peanutbutter, avocado og mørk chokolade.

4: Drop smøgerne

  • Selv om rygere virker slanke, har de ofte mere fedt på og især inde i maven.

LÆS OGSÅ: Sådan skærer du ned på sukker - 4 smarte tricks

Spiseguide til flad mave

Indtag to eller tre af madvarerne fra listen herunder i hver af dine hovedmåltider, og mindst en af dem i forbindelse med dine mellemmåltider. Sammensæt hver af dine måltider med en kombination af protein, kulhydrater og fedt, og sørg for, at du får protein i hvert mellem- og hovedmåltid.

15 madvarer til en flad mave

LÆS OGSÅ: 8 energi-boostende madvarer

Spis peanut butter for flad mave

Peanut butter er rigt på fibre og protein, og hjælper med at opbygge muskler. Selvom peanut butter indeholder en del fedt, er det hovedsageligt umættet fedt, det indeholder, og dermed det såkaldte sunde fedt. Derudover indeholder peanut butter vitamin E og B, og kan være med til at forebygge fedme, rynker og hjertekarsygdomme.

Peanut butter hjælper dig til en flad mave

LÆS OGSÅ: 18 superfoods, du skal kende

Spis bønner og bælgfrugter for flad mave

Bønner og bælgfrugter har også et højt indhold af kostfibre og proteiner, og opbygger muskler, hjælper til med fedtforbrændingen og regulerer fordøjelsen. De indeholder både vitamin A, B, C, E og K, samt mineralerne magnesium, jern, kalium, selen, zink og kalk. Derudover kan bønner og bælgfrugter være med til at forebygge fedme, tyktarmskræft, hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk. Vær dog opmærksom på, at bønner indeholder stoffet lektin, som kan give mavepine, opkast og diarre, og derfor bør bønner ikke spises rå.

Spis bønner for en flad mave

LÆS OGSÅ: 7 gode grunde til at spise granatæble

Spis mandler for flad mave

Mandler har mange gode egenskaber. Blandt andet reducerer de kroppens fedtophobninger omkring organerne og det resulterer i en lavere fedtprocent og taljemål. Mandler indeholder sunde fedtsyrer, E-vitamin, kobber, magnesium og proteiner, og så hjælper de velsmagende nødder med at opbygge muskler og reducere trangen til søde sager. Mandler kan også være med til at forebygge hjertekarsygdomme, rynker, kræft og forhøjet blodtryk.

Mandler hjælper til en flad mave

LÆS OGSÅ: Sundhed og træning: Få en flad mave hurtigt

Spis spinat og andre grønne grøntsager for flad mave

Spinat og andre grønne grøntsager neutraliserer frie radikale (molekyler, der fremskynder aldringsprocessen), forebygger kræft, hjertekarsygdomme, slagtilfælde, fedme og knogleskørhed. Spinat indeholder en lang række super gode næringsstoffer – mineraler og vitaminer – og så bærer det meget få kalorier med sig.

Spis spinat og andre grønne grøntsager for en flad mave

Spis proteinpulver for flad mave

Proteinpulver er et godt kosttilskud til dig, hvis du ikke får tilstrækkeligt protein i din daglige kost. Proteinpulveret kan hjælpe med at opbygge muskler og dermed forbrænde overskydende fedt.

Proteinpulver hjælper til en flad mave

Spis mejeriprodukter for flad mave

Mejeriprodukter opbygger stærkere knogler og sætter skub i vægttab på grund af sit høje indhold af protein – særligt ost. Derudover er mejeriprodukter med til at forebygge knogleskørhed, fedme, forhøjet blodtryk og kræft.

Spis mejeriprodukter for en flad mave

Spis havregrød for flad mave

Havregrød booster energien, reducerer kolesteroltallet og stabiliserer blodsukkeret. Havregrød – og havregryn – er rigt på kostfibre og fuldkorn, og så har det et lavt sukkerindhold. Udover sin positive indvirkning på dit mavefedt, kan havregrød være med til at forebygge hjertekarsygdomme, diabetes og tyktarmskræft.

Spis havregrød for en flad mave

Spis æg for flad mave

Æg har en meget alsidig sammensætning, da det indeholder alle de stoffer, der er nødvendige for at udvikle en kylling. I et æg får du både protein, fedt og B2-vitamin. Det gør, at øg er med til at opbygge muskler og forbrænde fedt. På grund af æggets indhold af fedt og protein, mætter det længe, og dermed vil det hjælpe til at undgå overspisning.

Spis æg for en flad mave

LÆS OGSÅ: Oppustet mave? 7 tips til at få flad mave hurtigt

Spis fuldkorn for flad mave

Ved at vælge kornprodukter med fuldkorn, forhindrer du kroppen i at lagre unødig fedt. Fuldkorn indeholder kostfibre, vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, der er med til at forebygge fedme, kræft, forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme. Fuldkorn er ikke nødvendigvis det samme som hele kerner, men kan både være hele og forarbejdede kerner som for eksempel knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det essentielle er, at alle dele af kornet er taget med i det færdige produkt.

Spis fuldkorn for flad mave

Spis olivenolie for flad mave

Olivenolie indeholder vitamin E, og sænker kolesteroltallet og styrker immunforsvaret. Olivenolie indeholder en af de sunde fedtformer, der er godt for hjernen, forebygger fedme, kræft, hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk. Brug en god olivenolie som salatdressing, og få den indarbejdet i dine daglige måltider.

Spis olivenolie for flad mave

Spis bær for flad mave

Bær er fyldt med antioxidanter, vitaminer og mineraler. Indholdet varierer fra type til type, men fælles for dem er, at deres gode indholdsstoffer er med til at beskytte hjertet, styrker synet, forbedrer balancen, koordinationen og korttidshukommelsen. Dertil forebygger bær hjertekarsygdomme, kræft og fedme.

Spis bær for en flad mave

Spis mynte for flad mave

Mynte hjælper din krop med at forbrænde overskydende fedt. Du kan spise den frisk i salater eller komme nogle blade i dit vand, men du kan også knuse tørrede mynteblade i din te for at opnå ekstra effekt af urtens gode egenskaber.

Spis mynte for flad mave

LÆS OGSÅ: Spis dig til bedre forbrænding - sådan!

Spis vandmelon for flad mave

Den lækre og saftige vandmelon er med til at øge din forbrænding, og så hjælper dens indholdsstoffer dig med at genopbygge dine muskler efter træning. Vandmelon indeholder stoffet lycopen, som er en fedtopløselig planteforbindelse, der giver melonen dens røde farve.

Spis vandmelon for flad mave

Spis dild for flad mave

Dild er en rigtig god urt at tilføje din mad. Den tager nemlig oppustethed og kan også være med til at øge omsætningen af mad i mavesækken. Dild indeholder caroten, C-vitamin og andre antioxidanter, der er med til at booste immunforsvaret.

Spis dild for flad mave

Spis ananas og papaya for flad mave

Disse to tropiske frugter kan være med til at forbrænde mavefedt på grund af deres indhold af enzymet bromelain. Nyd dem friske, i en salat eller som ingrediens i en smoothie.

Spis ananas og papaya for en flad mave

LÆS OGSÅ: Kom af med maveproblemerne - få ro i maven med disse tips