15 madvarer du skal spise for flad mave
SUNDHED & TRÆNING

15 madvarer du skal spise, hvis du vil have en flad mave

Sig farvel til det overskydende mavefedt, og opbyg muskler for en flad mave med disse 15 fødevarer.

Spis dig til flad mave

Masser motion og en sund kost er opskriften på en sund livsstil, men ikke nødvendigvis på en flad mave. Hvis du vil opnå resultater med din træning, må du også spise rigtigt. Hvis du synes, at maveøvelserne ikke har nok effekt, skulle du måske prøve at spise mere af disse 15 madvarer.

LÆS OGSÅ: Maveøvelser – sådan får du flad mave

Herunder finder du 15 fantastiske fødevarer som dine mavemuskler vil elske. De er fyldt med næringsstoffer, som øger fedtforbrændingen og derudover beskytter de dig også mod sygdom og skade. Kombinér dem med en sund og varieret kost – og træning – og du vil se resultater!

LÆS OGSÅ: 10 naturlige kilder til C-vitamin

Spiseguide til flad mave

Indtag to eller tre af madvarerne fra listen herunder i hver af dine hovedmåltider, og mindst en af dem i forbindelse med dine mellemmåltider. Sammensæt hver af dine måltider med en kombination af protein, kulhydrater og fedt, og sørg for, at du får protein i hvert mellem- og hovedmåltid.

15 madvarer til en flad mave

LÆS OGSÅ: 8 energi-boostende madvarer

Spis peanut butter for flad mave

Peanut butter er rigt på fibre og protein, og hjælper med at opbygge muskler. Selvom peanut butter indeholder en del fedt, er det hovedsageligt umættet fedt, det indeholder, og dermed det såkaldte sunde fedt. Derudover indeholder peanut butter vitamin E og B, og kan være med til at forebygge fedme, rynker og hjertekarsygdomme.

Peanut butter hjælper dig til en flad mave

Spis bønner og bælgfrugter for flad mave

Bønner og bælgfrugter har også et højt indhold af kostfibre og proteiner, og opbygger muskler, hjælper til med fedtforbrændingen og regulerer fordøjelsen. De indeholder både vitamin A, B, C, E og K, samt mineralerne magnesium, jern, kalium, selen, zink og kalk. Derudover kan bønner og bælgfrugter være med til at forebygge fedme, tyktarmskræft, hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk. Vær dog opmærksom på, at bønner indeholder stoffet lektin, som kan give mavepine, opkast og diarre, og derfor bør bønner ikke spises rå.

Spis bønner for en flad mave

LÆS OGSÅ: 7 gode grunde til at spise granatæble

Spis mandler for flad mave

Mandler har mange gode egenskaber. Blandt andet reducerer de kroppens fedtophobninger omkring organerne og det resulterer i en lavere fedtprocent og taljemål. Mandler indeholder sunde fedtsyrer, E-vitamin, kobber, magnesium og proteiner, og så hjælper de velsmagende nødder med at opbygge muskler og reducere trangen til søde sager. Mandler kan også være med til at forebygge hjertekarsygdomme, rynker, kræft og forhøjet blodtryk.

Mandler hjælper til en flad mave

LÆS OGSÅ: Sundhed og træning: Få en flad mave hurtigt

Spis spinat og andre grønne grøntsager for flad mave

Spinat og andre grønne grøntsager neutraliserer frie radikale (molekyler, der fremskynder aldringsprocessen), forebygger kræft, hjertekarsygdomme, slagtilfælde, fedme og knogleskørhed. Spinat indeholder en lang række super gode næringsstoffer – mineraler og vitaminer – og så bærer det meget få kalorier med sig.

Spis spinat og andre grønne grøntsager for en flad mave

Spis proteinpulver for flad mave

Proteinpulver er et godt kosttilskud til dig, hvis du ikke får tilstrækkeligt protein i din daglige kost. Proteinpulveret kan hjælpe med at opbygge muskler og dermed forbrænde overskydende fedt.

Proteinpulver hjælper til en flad mave

Spis mejeriprodukter for flad mave

Mejeriprodukter opbygger stærkere knogler og sætter skub i vægttab på grund af sit høje indhold af protein – særligt ost. Derudover er mejeriprodukter med til at forebygge knogleskørhed, fedme, forhøjet blodtryk og kræft.

Spis mejeriprodukter for en flad mave

Spis havregrød for flad mave

Havregrød booster energien, reducerer kolesteroltallet og stabiliserer blodsukkeret. Havregrød – og havregryn – er rigt på kostfibre og fuldkorn, og så har det et lavt sukkerindhold. Udover sin positive indvirkning på dit mavefedt, kan havregrød være med til at forebygge hjertekarsygdomme, diabetes og tyktarmskræft.

Spis havregrød for en flad mave

Spis æg for flad mave

Æg har en meget alsidig sammensætning, da det indeholder alle de stoffer, der er nødvendige for at udvikle en kylling. I et æg får du både protein, fedt og B2-vitamin. Det gør, at øg er med til at opbygge muskler og forbrænde fedt. På grund af æggets indhold af fedt og protein, mætter det længe, og dermed vil det hjælpe til at undgå overspisning.

Spis æg for en flad mave

LÆS OGSÅ: Oppustet mave? 7 tips til at få flad mave hurtigt

Spis fuldkorn for flad mave

Ved at vælge kornprodukter med fuldkorn, forhindrer du kroppen i at lagre unødig fedt. Fuldkorn indeholder kostfibre, vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, der er med til at forebygge fedme, kræft, forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme. Fuldkorn er ikke nødvendigvis det samme som hele kerner, men kan både være hele og forarbejdede kerner som for eksempel knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det essentielle er, at alle dele af kornet er taget med i det færdige produkt.

Spis fuldkorn for flad mave

Spis olivenolie for flad mave

Olivenolie indeholder vitamin E, og sænker kolesteroltallet og styrker immunforsvaret. Olivenolie indeholder en af de sunde fedtformer, der er godt for hjernen, forebygger fedme, kræft, hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk. Brug en god olivenolie som salatdressing, og få den indarbejdet i dine daglige måltider.

Spis olivenolie for flad mave

Spis bær for flad mave

Bær er fyldt med antioxidanter, vitaminer og mineraler. Indholdet varierer fra type til type, men fælles for dem er, at deres gode indholdsstoffer er med til at beskytte hjertet, styrker synet, forbedrer balancen, koordinationen og korttidshukommelsen. Dertil forebygger bær hjertekarsygdomme, kræft og fedme.

Spis bær for en flad mave

Spis mynte for flad mave

Mynte hjælper din krop med at forbrænde overskydende fedt. Du kan spise den frisk i salater eller komme nogle blade i dit vand, men du kan også knuse tørrede mynteblade i din te for at opnå ekstra effekt af urtens gode egenskaber.

Spis mynte for flad mave

LÆS OGSÅ: Spis dig til bedre forbrænding - sådan!

Spis vandmelon for flad mave

Den lækre og saftige vandmelon er med til at øge din forbrænding, og så hjælper dens indholdsstoffer dig med at genopbygge dine muskler efter træning. Vandmelon indeholder stoffet lycopen, som er en fedtopløselig planteforbindelse, der giver melonen dens røde farve.

Spis vandmelon for flad mave

Spis dild for flad mave

Dild er en rigtig god urt at tilføje din mad. Den tager nemlig oppustethed og kan også være med til at øge omsætningen af mad i mavesækken. Dild indeholder caroten, C-vitamin og andre antioxidanter, der er med til at booste immunforsvaret.

Spis dild for flad mave

Spis ananas og papaya for flad mave

Disse to tropiske frugter kan være med til at forbrænde mavefedt på grund af deres indhold af enzymet bromelain. Nyd dem friske, i en salat eller som ingrediens i en smoothie.

Spis ananas og papaya for en flad mave

LÆS OGSÅ: Kom af med maveproblemerne - få ro i maven med disse tips