Frida Hallqvist
Foto: Jakob Helbig
SUNDHED & TRÆNING

12 sunde tips fra Frida Hallqvist

38 år, tidligere ballet-danser, nu skuespiller, danser og forfatter til flere trænings- og kostbøger. Står bag træningsportalen Body by Frida. Få hendes tips til en sund hverdag her.

Hvad er sundhed for dig?
At vågne om morgenen og bare være oplagt og klar til dagen. At mærke energien og livsglæden i livet her og nu. At være tilfreds med sig selv og hvile i den krop, man har.

Hvornår føler du dig allermest sund?
Lige efter en god træning. Når jeg kan mærke min krop og mine muskler. Jeg føler mig træt på en skøn måde og stærk. Alle stressende tanker er væk, og mit fokus er i top.

Hvornår føler du dig usund?
Når jeg har været syg, ikke har bevæget mig særligt meget og føler mig stiv og svag i kroppen. Eller når jeg har været til fest og har tømmermænd dagen efter og helt sikkert får spist lidt for mange lakridspiber.

Hvad er dit bedste sunde råd?
Spis grøntsager til alle dine måltider og prøv at få minimum 600 gram hver dag. Få smagsoplevelsen med i al din mad, for så vil du opleve, at sundt faktisk er sjovt og lækkert. Sikr dig, at du først får spist dine grøntsager, og mærk så, hvad du har lyst til. På den måde spiser du mindre. Når du tror, du er sulten, er det tit, fordi du er tørstig eller keder dig.

Hvad er din (hemmelige) usunde last?
Det er Kalles kaviar. Jeg er jo svensk. Og så lakridspiber. Det er klart min yndlingslast.

Hvordan har dit forhold til sundhed udviklet sig?
Fra at spise alt for lidt og for mange light-produkter som balletdanser til at lære at mærke efter, hvad min krop har brug for. I dag kender jeg forskellen på, hvad der er sundt, og hvad der er slankende. Som mor til to er jeg både ansvarlig for min egen og deres sundhed, der skal dække vores energibehov og samtidig være sundt, lækkert, nemt og en naturlig del af hverdagen.

Hvad er dit forhold til slankekure og diæter?
Man kan sagtens tage en diæt på fx 60 dage, hvis man har brug for at tabe sig. Men det er vigtigt, at kuren ikke er umulig, og man efterfølgende ikke falder tilbage i den gamle livsstil. Din kur skal være en livsstilsændring.

LÆS OGSÅ: Derfor er det yt at være på slankekur

Hvilken form for motion dyrker du?
Min eget program Pulsing Barre, som træner kroppen med pulserende syrebaserede øvelser. Lige nu som hot version i 37 graders varme. Ellers træner jeg med mit eget online træningsunivers, hjemme på stuegulvet. Det er praktisk at kunne lave en hurtig, effektiv træning derhjemme, når tiden er knap.

Er der en sundhedstrend, du har lyst til at prøve?
For to uger siden besluttede jeg at droppe alt, hvad der hedder kaffe og alle mælkeprodukter. Baggrunden for det er, at jeg lider af kronisk bihulebetændelse og rosacea, også kaldet hormonhud, som jeg har kæmpet med efter mine graviditeter. Det er oppe i tiden at spise sig rask, og da jeg vitterligt har prøvet alt andet, tænkte jeg, at jeg ville give det et forsøg – og det går faktisk overraskende godt. Jeg kan allerede nu se og mærke en forskel på min hud.

Er der en sundhedsdille, du synes er fjollet?
Jeg synes, det er mærkeligt at spise insekter og larver, fordi de skulle være sunde! Det er en trend, jeg ikke kommer til at prøve.

Hvordan stresser du af?
Jeg går i spa og saunagus nogle gange om måneden sammen med en veninde, så vi også får hygget os.

Hvordan har du det med din krop?
Jeg er stolt over min krop. Den har båret mine børn, og hver gang jeg ser mit kejsersnit-ar, bliver jeg mindet om mine elskede børn. Jeg har et dårligt knæ, men mine ben har alligevel løbet maraton, og jeg kan stadig mærke smerten, men sejren er større.

Hvordan har du det med din alder?
Jeg er glad for at blive ældre, da jeg hviler i mig selv. Jeg er mere end tilfreds med livet og prøver at huske mig selv på, at jeg i dag har opnået mange af de ting, jeg tidligere har drømt om. Det må være den største lykke at trives med den alder, du nu har.

LÆS OGSÅ: 10 ting, glade kvinder gør hver dag

Læs mere om: