SUNDHED & TRÆNING

13 grunde til du føler træthed

Føler du dig ofte uoplagt, dvask og træt? Træthed kan skyldes mange ting – fra søvnmangel til usunde madvarer. Her kan du blive klogere på hvilke 13 dårlige vaner, der gør dig træt.

Mangel på søvn, overarbejde og dårlige madvaner er langt fra det eneste, der tærer på energien. Det kan være de små ting, man gør, eller ikke gør, som kan udmatte dig både mentalt og fysisk.

Måske skyldes din træthed årsager du ikke har overvejet tidligere. Det kan for eksempel være, at du ikke får nok væske i løbet af dagen, at dit skrivebord roder eller at du tjekker din smartphone lige inden sengetid.

LÆS OGSÅ: 5 antiinflammatoriske drikkevarer, du kan starte dagen med

13 grunde til træthed

Er du i tvivl om, hvad der er grunden til din træthed? Her kan du blive klogere på hvilke (dårlige) vaner, der kan øge din træthedsfornemmelse. Måske kan du endda krydse flere punkter af på denne liste over 13 grunde til træthed.

1. Du springer motionen over grundet træthed

Hvis du springer motionen over, når du er træt, koster det dig faktisk mere energi, end det giver dig. Undersøgelser har nemlig vist, at personer, der begyndte at træne 20 minutter ad gangen tre gange ugentligt, følte sig mindre udkørt og mere energiske efter seks uger. Regelmæssig motion styrker kroppens styrke og udholdenhed, får hjertekarrene til at arbejde mere effektivt og leverer ilt og næringsstoffer til vævet i kroppen. Så næste gang du er fristet til at blive liggende på sofaen, så rejs dig op og gå en frisk tur – du vil ikke fortryde det.

2. Du drikker ikke nok vand

At være bare det mindste dehydreret – selv bare 2 % under det normale væskeniveau – kan påvirke dit energiniveau. Dehydrering forårsager en reduktion i blodmængden, og det gør dit blod tykkere. Derfor pumper hjertet ikke blodet rundt ligeså effektivt, hvilket betyder, at ilten ikke kommer rundt i kroppen og ud til musklerne og organerne ligeså hurtigt.

LÆS OGSÅ: Ramt af influenza? Her er lægens råd til, hvordan du bliver rask hurtigere

3. Du springer morgenmaden over

Kroppens brændstof kommer igennem den mad, vi indtager. Selvom du sover, fortsætter kroppen med at bruge det, vi har indtaget, før vi gik i seng. Så når du vågner om morgenen, har din krop brug for at blive tanket op med noget morgenmad. Springer du morgenmaden over, kan du derfor føle dig meget uoplagt. Den gode morgenmad inkluderer gerne fuldkorn, magert protein og noget sundt fedt.

LÆS OGSÅ: 5 gode kilder til D-vitamin

4. Svært ved at sige nej

Hvis du har svært ved at sige nej, kan det ofte gå udover din egen energi og lykke. Det er derfor en rigtig god idé, at du øver dig i at sige nej. Selvom det kan virke lidt skørt, så hjælper det faktisk at sige det højt. Øvelsen kan gøre det nemmere for dig at sige ’nej’ næste gang.

5. Perfektionisme tærer på energien

At være perfekt eller at gøre noget fejlfrit er umuligt at opnå. Men alligevel er der så mange af os, der stræber efter perfektion. Når du er perfektionist, arbejder du ikke bare hårdere men også meget længere, end hvad nødvendigt er. Det kan derfor være en god idé at sætte en tidslinje for de projekter, du arbejder med. Med tiden vil du indse, at al den overskydende tid du har brugt på arbejdet tidligere, faktisk ikke forbedrer din præstation – den gør dig derimod bare udmattet.

6. Jern-mangel kan give træthed

Hvis du har jern-mangel, kan du føle dig sløv, irritabel, svag, og du får svært ved at holde fokus. For at få mere jern ind i kosten kan du spise magre bøffer, brune bønner, tofu, æg, mørkegrønne bladrige grøntsager og nødder sammen med madvarer, der har et højt indhold af C-vitamin. C-vitamin forbedrer nemlig kroppens evne til at absorbere det jern, man indtager.

7. Dårlige madvarer forårsager udmattelse og træthed

Madvarer, der er stopfyldt med sukker og kulhydrater, ligger højt i det glykæmiske indeks (GI). Det er en indikator på, hvor hurtigt kulhydraterne forhøjer blodsukkeret. Konstante stigninger i blodsukkeret efterfulgt af hurtige fald forårsager udmattelse i løbet af en dag. For at holde blodsukkeret stabilt kan du inkludere et magert protein og fuldkorn i hvert måltid. Gode valg kan være kylling, brune ris, laks og søde kartofler eller salat med kylling og frugt.

LÆS OGSÅ: 10 naturlige kilder til C-vitamin

8. Rod kan give mental træthed

Et rodet skrivebord kan være mentalt udmattende ved at påvirke din evne til at koncentrere dig og begrænse din hjernes evne til at bearbejde information. Det kan derfor være en god idé at sørge for, at din arbejdsplads er ryddelig, når du tager hjem fra arbejde. Det vil give dig en positiv start den næste dag.

9. Alkohol kan ødelægge din søvnrytme

En godnatdrink lyder måske som en god måde at slappe af på, inden du skal i seng. Men det er faktisk ikke tilfældet. Alkohol svækker det centrale nervesystem og producerer en beroligende effekt, men i sidste ende saboterer det din søvnrytme. Når alkohol bliver forbrændt i kroppen, kan det forårsage abrupte stigninger i adrenalinsystemet. Derfor er det meget sandsynligt, at du vågner flere gange om natten, efter du har drukket alkohol. Derfor bør du ikke drikke alkohol i tre til fire timer før sengetid.

10. Hold ferie, når du holder ferie

At tjekke mailen, når du egentlig burde slappe af ved poolen eller i sommerhuset, er bestemt en dårlig vane. En dårlig vane, der til sidst kan betyde, at du brænder helt ud. Hiv stikket ud og giv dig selv tid til at genoplade. På den måde kan du vende tilbage til kontoret stærkere både mentalt og fysisk.

LÆS OGSÅ: Se hvad søvneksperterne gør, når de ikke kan sove

11. Koffein kan forstyrre din døgnrytme

At starte sin morgen med en stor kop kaffe, er ikke skidt. Faktisk viser flere undersøgelser at op til tre kopper kaffe om dagen, er godt for dig. Men at bruge koffein for at komme gennem dagen kan virkelig forstyrre din døgnrytme. Koffein blokerer for adenosin, som er et biprodukt, der kommer fra de aktive celler. Når mængden af adenosin øges, bliver kroppen træt. Koffein hele seks timer før sengetid, kan påvirke din søvn. Så drop helst aftenkaffen.

12. Skiftende sengetider kan øge trætheden

Mange nyder at være længere oppe lørdag og sove længe søndag morgen, men det kan give dig problemer med at falde i søvn søndag aften. Du kan derfor sætte vækkeuret tidligt søndag morgen og stå op til normal tid. Hvis du stadig er træt i løbet af søndagen, kan du tage en kortere lur midt på dagen. Derved lader kroppen nemlig op uden at gå ind i de dybere faser af søvnen.

13. Lyset fra din smartphone kan påvirke din søvn

Det skarpe lys fra en tablet, smartphone eller computers skærm kan påvirke kroppens naturlige døgnrytme ved at tilbageholde melatonin. Melatonin er et hormon, der hjælper kroppen med at regulere mellem den sovende og den vågne cyklus. Følsomheden overfor dette digitale lys kan variere fra person til person, men generelt set er det en god idé at undvære al elektronik i op til to timer før sengetid.

LÆS OGSÅ: Hemmeligheden bag en god nats søvn