Antiinflammatorisk kost og drikke
SUNDHED & TRÆNING

5 antiinflammatoriske drikkevarer, du kan starte dagen med

En antiinflammatorisk diæt modvirker sygdom og får dig til at leve længere. Få 5 gode ideer til en antiinflammatoriske start på dagen her.

Forskning viser, at en antiinflammatorisk kost kan mindske din risiko for kroniske sygdomme og måske endda forlænge dit liv. Her er 5 antiinflammatoriske drikke til din morgenmad.

Din morgenkaffe

Hvis du allerede starter dagen med en kop sort kaffe, kan du roligt fortsætte med det. En amerikansk undersøgelse viste, at testpersoner, der drak mindst halvanden kop kaffe om dagen, havde 54 procent mindre risiko for at udvikle diabetes 2, end dem, der ikke drak kaffe. Hvorfor? Forskere konstateret, at inflammationsmarkøren var lavere hos kaffedrikkere, end den var hos ikke-kaffedrikkere.

Friskpresset juice

Et glas dagligt appelsinjuice mindsker risikoen for at udvikle inflammatoriske gigtsygdomme. Frugtjuice indeholder sukker, men så længe du spise efter en sund kostplan og undgår for meget tilsat sukker, er et lille glas juice godt for dig.

LÆS OGSÅ: Kom din sukkertrang til livs

Alternativet til appelsinjuice

Citrusfrugten er ikke den eneste morgenjuice, der nedsætter inflammation. Granatæblejuice har samme sundhedsmæssige fordele som appelsinjuice. Igen anbefales det at holde sig til et enkelt glas om dagen.

Te med et twist

Gurkemeje er udråbt til ny vidunderingrediens. Krydderiet er oplagt at bruge i en antiinflammatorisk diæt, og du kan lave din egen gurkemeje te at starte dagen på. Bland 1 teske gurkemejepulver i en kop varmet mandelmælk, og brug honning til at søde drikken.

Super-smoothie

Hvordan får du masser af antiinflammatoriske ingredienser ned i én drik? Du blender dem sammen. Lav en morgen-smoothie af antiinflammatoriske ingredienser: Grønkål, granatæblesaft, ingefær, jordbær, avocado, banan eller hørfrø.

De bedste antiinflammatoriske madvarer

  1. fisk: laks, sild, ørred, makrel, hellefisk
  2. kål: grønkål, blomkål, broccoli, hvidkål, rødkål, rosenkål
  3. bær: blåbær, solbær, hyldebær, brombær, hindbær
  4. nødder: valnødder, mandler
  5. quinoa
  6. byg
  7. rug
  8. ingefær
  9. gurkemeje
  10. avokado
  11. løg: hvidløg, rødløg
  12. mynte
  13. basilikum
  14. rødbede
  15. tomat

LÆS OGSÅ: Få en mere effektiv morgen

Kilde: Ernæringsekspert Martin Kreutzer og Oprah.com

Læs mere om: