SUNDHED & TRÆNING

5 dårlige mad-undskyldninger, og hvorfor du skal ignorere dem

Se her seks dårlige undskyldninger, vi fortæller os selv, og hvorfor de bør ignoreres

De fleste af os kender det med at have en madengel og en -djævel siddende på hver sin skulder.
Den ene tror på gulderødder og sund mad, mens den anden prøver at overbevise om, at det er OK at synde og spise hindbærsnitter og chokoladekage ...

Og djævlen er dygtig, for den er fuld af gode undskyldninger for, hvorfor det er OK at spise for meget eller det forkerte.

Se her seks dårlige undskyldninger, vi fortæller os selv, og hvorfor de bør ignoreres:

1. Så længe, det er det gode fedt, må jeg spise så meget, som jeg vil!
Der findes flere typer af fedt, og mange af dem er gode for os. De kan være med til at nedsætte hjertesygdomme og slagtilfælde.
Men de "gode" typer fedt feder præcis lige så meget som de "dårlige".

2. Hvis jeg spiser salat hele ugen, kan jeg spise, hvad jeg vil, i weekenden!
Hvis du grovæder en hel weekend, ødelægger du de fremskridt, du har gjort i løbet af ugen.
Mange af de, der lever kontrolleret i løbet af ugen og så giver sig selv lov til at spise, som det passer dem, i weekenden, starter allerede fredag aften. Og det betyder altså, at de lever usundt 156 dage om året og ikke bare de 104 dage, som de egentlig havde tiltænkt.

3. Jeg kan godt spise to stykker pizza til frokost, når jeg nu skal til fitness i aften!
To stykker pizza indeholder cirka 800 kalorier, og en normalvægtig kvinde vil typisk forbrænde omkring det halve, hvis hun træner en time i et træningscenter.

4. Når jeg har PMS, er der carte blanche til alt!
Undersøgelser har vist, at seratonin-produktionen nedsættes op til en kvindes menstruation, og da seratonin er et lykkehormon, forklarer det, hvorfor vi kan blive sure og tvære. Og lysten til chips og chokolade skyldes, at vi på den måde kan få et skud seratonin. Men det feder altså (desværre) stadig!

5. Popcorn feder ikke!
Selvom en madtype er lav på kalorier, betyder det ikke, at den er FRI for kalorier.
Når firmaer fjerner fedt, tilsætter de oftest sukker, så derfor kan de fedtfattige alternative madvarer og snacks ofte faktisk kun have 10% færre kalorier end de originale.
Tre kopper popcorn svarer til et stykke hvidt brød. Bum!

Læs mere om: