SUNDHED & TRÆNING

5 gode kilder til C-vitamin

C-vitaminer er vigtige for os og heldigvis er det slet ikke svært at få den anbefalede mængde… INs ernærings-skribent fortæller:

Måske er du ligesom mange andre i disse dage ramt af snue, og selvom det slet ikke er svært at få dækket den anbefalede dagsmængde, kan det alligevel i perioder være nødvendigt med lidt ekstra af de gode C-vitaminer. INs klummeskribent Sofie Bentzen, der er cand.scient. i human ernæring og blogger på HealthJunkie.dk guider os her til 5 gode madvarer med C-vitamin.

C vitamin er et vandopløseligt vitamin, og skal derfor tilføres kroppen dagligt. Vitaminet er en syre, og bliver ofte kaldt askorbinsyre.. C vitamin har en stor betydning for dannelsen af bindevæv, hvilket øger optagelsen af jern. C vitamin er desuden antioxidant, hvilket styrker dit immunforsvar. Overskud af C vitamin udskilles i urinen, men der findes et depot af askorbinsyre i kroppen, der stiger i forbindelse med stigende indtag. Kroppens depot af askorbinsyre er ca. 1500 mg ved et dagligt indtag på 60-100 mg C-vitaminer.

Se også: 10 superfoods, der styrker og booster din krop

Det anbefales at mænd og kvinder indtager 60 mg/dag, og 70 og 90 mg/dag for henholdsvis gravide og ammende.

INDTAGET I DANMARK
Kvinder indtager mellem 23 mg/dag - 159 mg/dag, og hos mænd er det mellem 26 mg/dag - 145 mg/dag.

GODE KILDER TIL C VITAMIN

Der findes mange gode fødevarekilder til C vitamin i den danske kost - derfor er C vitaminmangel også yderst sjælden. Danskerne får 64% af deres C vitamin fra grøntsager, 27% fra frugt og 5% fra mælk. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. Har man blot spist en salat med rød peberfrugt og broccoli til middag, har man dækket den daglige anbefaling.

Se også: 7 juice-ingredienser der booster din hud

I galleriet herunder kan du se fem madvarer, der er rigtig gode kilder til C-vitamin: