Papaya
www.rootingthesun.com
SUNDHED & TRÆNING

8 grunde til hvorfor papayen er et lille frugtmirakel

Papaya er fyldt med næring og er en af de frugter der fortjener en plads på kostplanen. Ikke kun på grund af de lækre retter, den kan bruges i, men også når det gælder dens gode egenskaber Derfor har vi samlet otte af de det lille frugtmirakels bedste egenskaber.

Papayafrugten er proppet med stærke antioxidanter, der forebygger flere alvorlige sygdomme. Frugten indeholder også mange vigtige næringsstoffer, som kroppen skal have hver dag. Blandt andet kostfibre, kobber, folat, magnesium, A og C vitaminer og meget andet. At tilføje en papayafrugt af mellemstørrelse til din daglige kost kan forbedre nogle områder af dit helbred betydeligt. Derfor kæmper vi kampen for at få papayaen på kostplanen ved at vise dig otte af de gode egenskaber papayen har.

1. Holder immunsystemet sundt

Papaya er en af de bedste kilder til C vitamin. Faktisk indeholder én frugt 200 % af dit daglige behov. C vitamin er essentielt for et stærkt immunsystem, en sund og ung hud og for energiniveauet. Endvidere menes C vitimanet at forebygge hjertesygdomme, diabetes og nogle former for kræft. Hvis man tilføjer mere C vitamin til sin kost, – fx fra papayafrugten – hjælper det immunsystemet med at holde sig sundt hele året rundt.

2. Holder øjnene sunde

Gulerødder er langt fra den eneste kilde, vi har til A vitamin. Papaya er et bud på endnu en god kilde til vitaminet. Frugten indeholder derudover også flavonoider, der skulle beskytte kroppens slimhinder og forebygge den aldersrelaterede øjensygdom makulær degeneration. Hvis du bruger meget tid foran en computer, så prøv gerne at drikke en papaya og gulerodssmoothie for at holde øjnene sunde og raske.

LÆS OGSÅ: Så meget protein skal du spise for at holde dig sund

3. Forebygger kræft

På grund af det høje antioxidantniveau i papayafrugten, kan den være med til at mindske din risiko for at få kræft. De flavonoider og phytonæringsstoffer, der findes i papayafrugten, holder de frie radikaler på plads og dine celler raske. Undersøgelser har vist, at hvis man spiser papaya regelmæssigt kan det hjælpe kroppen med at forebygge tarmkræft og reducere risikoen for prostatakræft. Det er en ret god grund til at putte lidt papaya i salaten ikke?

4. Holder din hud sund og ung

Ingen kan undgå at blive ældre, men vi kan dog undgå for tidlig ældning af huden ved at spise sundt mad hver dag. Papaya har en række gode anti-aging egenskaber. Det er en glimrende kilde til E og C vitaminer samt beta-carotener, der alle bekæmper rynker, forebygger skader i huden og bare generelt holder huden ung og frisk.

5. God for fordøjelsen

Papaya er blandt andet kendt for dens gavnende egenskaber for fordøjelsessystemet. Frugten indeholder papain – et ensym som holder fordøjelsen sund. Ved at tilføje lidt papaya til morgenmaden, bruge det som snack i løbet af dagen eller bruge det i aftenens smoothie kan du sætte gang i stofskiftet og forbedre fordøjelsen.

6. Giver håret et boost

Papayafrugten hjælper med at gøre håret blødere, vedholde sin naturlige glans, forebygger skæl og booster også hårvæksten. Du kan selvfølgelig spise en papaya til morgenmaden eller frokosten, men det er faktisk også muligt at lave din egen papaya-hårmaske. Miks en halv kop yoghurt og en hel skrællet papaya sammen, og så har du en god hårmaske. Lad det gerne sidde i håret i 40-45 minutter, før du vasker det ud. Hvis du bruger masken to gange om ugen, vil håret få meget gavn af det!

7. Hjælper mod menstruationssmerter

Mens papaya måske ikke er den allerbedste kur mod menstruationskramperne, så kan det dog mindske smerten. Faktisk vil du kunne mærke effekten indenfor blot et par minutter. Ensymet papain, der findes i frugten, fremmer nemlig den regelmæssige menstruationsflow og lindrer på kramperne.

8. Det er en god frugt til vægttab

At spise papaya vil ikke få dig til at se slankere ud. Og slet ikke hvis du ikke holder dig til en sund diæt og regelmæssig motion. Men frugten kan dog hjælpe dig i kampen mod dine cravings og vil også sørge for, du føler dig mæt i længere tid. Papaya er en god tilføjelse i mange sammenhænge såsom til yoghurt eller i en salat, og du kan også bare spise frugten rå som snack. Papayaen har et ret lavt sukker- og kalorie-indhold. Én kop af frugten indeholder omkring 120 kalorier og 8,3 gram sukker.

Få i øvrigt tre lækre opskrifter med papaya lige HER

Kilde: www.womanitely.com

LÆS OGSÅ: Sund inspiration på Instagram - dem følger vi!

Læs mere om: