Hvad er superfoods - og hvilke skal du spise? Få svaret her
SUNDHED & TRÆNING

18 superfoods, du skal kende

Superfoods er kendt for deres enestående sundhedsboostende effekt og meget mere. Her er 18 superfoods, du skal kende, og som du nemt kan tilføje til dine favoritretter.

Hvad er superfoods?

Superfoods er en række madvarer, der med sit ekstra høje indhold af næringsstoffer kan bidrage med ernæringsmæssige boostere til kroppen. Der findes superfoods indenfor både frugt og grønt, mel og nødder, og nogle superfoods gavner din hud, hår eller negle, hvor andre kan hjælpe med at bekæmpe vinterens snue og værre sygdomme.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, at du skal spise mere ingefær

Der er mange fordele ved at indtage de såkaldte superfoods, både hvad angår sundhed, skønhed og vægttab. Du kan indføre enhver superfood i din daglige kost, uden at skulle ændre spiseplanen drastisk, og derved forbedre dit helbred, din hud og fremme dit overordnede energiniveau.

18 superfoods, du skal kende

Herunder finder du 18 forskellige superfoods, der alle vil forbedre din sundhed og booste dit immunforsvar og energiniveau. Det er nemt at få flere superfoods ind i din kost – se de små tips ved hver ingrediens.

Avocado er en superfood

Det høje fedtindhold i en avokado har før på nogle virket skræmmende, men størstedelen af fedtindholdet er de typer fedtsyrer, der er med til at nedsætte det dårlige kolesterol, og som er godt for hjertet. Udover de gode fedtsyrer, så indeholder avocadoen 12 ud af de 13 vitaminer, der findes, og en masse mineraler.  Det er nemt at tilføje mere avocado i sin kost. Man kan for eksempel sagtens lægge et par skiver i sandwichen, og så er de et godt tillæg til næsten enhver salat. Du kan også lave denne lækre smoothie med avocado og dadler.

Gojibær er en superfood

Hvis man føler sig uoplagt eller sløj, kan gojibær være en god hjælper. De indeholder blandt andet alle de essentielle aminosyrer, vi har brug for, 500 gange mere C vitamin end appelsiner, og er sprængfyldt med antioxidanter. De er utrolig gavnlige for immunforsvaret og energiniveauet. Derfor er de gode at have ved sin side, når kroppen skal bekæmpe eller forebygge en sygdom. Friske gojibær kan være svære at skaffe, og de ses oftere i den tørrede variant, som er en god erstatning til rosiner. Du kan for eksempel tilføje dem til boller eller til din havregrød om morgenen. Eller prøv denne smoothie med gojibær, der vil booste din energi.

Bulgur er en superfood

Bulgur er det sunde alternativ til ris. Det indeholder protein, jern, og flere forskellige vitaminer. Det er mere nærende og mere mættende end de hvide ris er. Bulgur kan for eksempel bruges i supper for at gøre den tykkere, eller endda spises til morgenmad med bær ligesom havre.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, at du skal spise granatæble

Nødder er en superfood

Hvis man mangler en hurtig snack, er nødder som valnødder, mandler, pinjekerne og pistacienødder gode bud. Alle indeholder de nemlig noget forskelligt, der gavner kroppen. Valnødder gør os gladere, fordi de har et højt indhold af serotonin, der udløser glæde i hjernen. Mandler er en glimrende kilde til de gode fedtstoffer, kroppen har brug for. Pinjekerner byder på en række forskellige vitaminer og mineraler, og pistacienødder kan sænke vores kolesteroltal. Hvis man blander dem alle, tilføjer honning og gojibær, har man en supersnack i form af en granola. Se også denne lækre opskrift på granola.

Mælkebøtte er en superfood

En af de mest oversete superfoods nogensinde er mælkebøtten. Mælkebøtten hjælper med at detoxe din lever og forbedre dit fordøjelsessystem. De er rige på vitamin A, C, K, B, calcium, jern, fibre og mangan. Brug mælkebøtten i salaten, eller kom dem i dine grønne smoothies. Se flere forslag her til, hvad du kan bruge de sunde mælkebøtter til.

Ananaskirsebær er en superfood

Leder du efter en sund, velsmagende, usædvanlig snack? Prøv ananaskirsebær! Disse bær er fyldt med vitaminer, blandt andet vitamin B12, A og C. Ananaskirsebær har desuden et højt indhold af protein, hvilket betyder, at du hurtigere vil føle dig mæt. De små gyldne bær er også en god kilde til bioflavonoider, som hjælper med at fremme dit overordnede helbred. Brug de tørrede ananaskirsebær i en hjemmelavet frugtmix og i frugtsalater. Du kan også bruge ananaskirsebærret i kager og cookies.

LÆS OGSÅ: 10 naturlige kilder til C-vitamin

Fermenteret mad er superfood

Fermenteret mad er fødevarer der har været udsat for en gæringsproces. Det er en alletiders kilde til levende kulturer, mineraler og sunde enzymer, og godt for din fordøjelse og for dit immunsystem. Fermenteret mad tilfører gode bakterier til dine tarme, og hjælper med at vedligeholde en sund og balanceret tarmflora. Tilfør fermenteret mad, såsom miso, tempeh, youghurt, sauerkraut eller kombucha, til din madplan, for at høste alle de gavnlige effekter. Du kan læse mere om fermentering her.

Matcha er en superfood

Matcha grøn te-pulver er undervurderet. Denne superfood hjælper med at booste din energi, forbedre din overordnede sundhed, og reducere din risiko for at få kræft. Matcha er en enestående kilde til potente antioxidanter, klorofyl, aminosyrer og vitaminer. Det indeholder L-theanin, som hjælper med at fremme en sund hjernefunktion. Du kan bruge den grønne matcha-te i kager, cookies, cocktails, smoothies og som et pift til din salat. Bliv endnu klogere på matcha her.

Broccoli er en superfood

Vores fjende som barn er nu blevet vores bedste ven. Broccoli bliver vel anset som noget af det sundeste, man kan sætte på bordet og dét med god grund. Det er den grøntsag, der indeholder flest C vitaminer og anses af kræftforskere som et våben, der kan bremse kræftcellernes vækst. Og for at nævne flere af broccoliens positive egenskaber, så kan den holde den grumme efterårsforkølelse væk, nedsætte muskelømheden efter træning og er både kaloriefattig og fiberrig. Broccolien kan ristes med ekstrajomfruolivenolie og hvidløg og bliver et lækkert tilbehør, eller man kan bruge den i en klassisk broccolisalat som her.

LÆS OGSÅ: 5 nemme tips til at fjerne rynker naturligt

Rosenkål er en superfood

En af de mest åbenlyse grunde til, hvorfor rosenkål er karakteriseret som en superfood, er fordi den hjælper med at forebygge kræft. Rosenkål er rig på vitamin C, vitamin K, vitamin B6, fibre, kalium og jern. Der findes mange opskrifter med rosenkål, så du kan helt bestemt finde dine egne personlige favoritter med den grønne sundhedsbooster.

Kokosmel er en superfood

Kokosnød er en superfood i sig selv. Mange af os bruger kokossmør- og olie, eller drikker kokosvand- og mælk. Du kan også bruge kokoseddike i stedet for æblecidereddike. Kokosmel har et højere fiberindhold end andre melsorter, og har desuden et rigt indhold af protein. Kokosmel er let og blødt og perfekt til pandekager.

Hampeolie er en superfood

Hampeolie smager bedre og er mere sundt end vegetabilsk olie og olivenolie. Den har en delikat smag, og indeholder mere omega-3 fedtsyrer end olivenolie. For at få oliens gavnlige effekter, er det bedst at bruge hampeolien i salatdressing, pestoer og i dips. Denne type olie er desuden for sart til at blive varmet op.

Sorte ris er en superfood

Hvide eller brune ris er et glimrende valg, men har du nogensinde prøvet sorte ris? Sorte ris har en af de højeste niveauer af antioxidanten anthocyanin, som man også finder i blåbær og brombær. Sorte ris er ikke dyre, så du kan nemt integrere det i din spiseplan. Sorte ris er især godt for dit hjerte.

LÆS OGSÅ: 15 madvarer du skal spise, hvis du vil have flad mave

Grønkål er en superfood

Hele kålfamilien har et højt indhold af vitaminer, mineraler og kostfibre, men grønkål har lige det ekstra, der gør den super. Sammenlignet med andre kålarter indeholder grønkål flere vitaminer såsom både A, B og C og en masse jern. Det er godt for hjertet og blodbanerne, og så har grønkål vist sig at kvæle kræftceller. Det må siges at være super! Når det bliver efterår, skal der gerne hygges på sofaen med tæpper, film og snacks. Men i stedet for at købe de usunde chips kan du prøve denne opskrift på hjemmelavede, sunde kålchip.

Chiafrø er en superfood

Dette lille frø har nærmest superkræfter. Blot to skefulde indeholder mere kalk end to glas mælk, mere omega-3 end en laksefilet og flere antioxidanter end blåbær, som jo nærmest er udråbt kongen af antioxidanter iblandt frugt. Chiafrø har mange positive egenskaber, blandt andet at stabilisere blodtrykket, styrke knoglerne, og så er frøene med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme og kræft. De kan bruges i mange retter og er gode i smoothies, salater eller måske som drys ovenpå yoghurten. Se mange flere eksempler på, hvad du kan bruge chiafrø til her.

Rødbeder er en superfood

Selvom det kan blive noget af et griseri at arbejde med rødbeder, så gør fordelene bestemt op for det. Den røde rodfrugt indeholder nemlig en lang række vitaminer og mineraler og er faktisk god til at rense blodet og leveren. Og så viser det sig, at rødbeder nærmest kan give dig superkræfter. I en undersøgelse af rødbedesafts indflydelse på kroppen, drak en række testpersoner rødbedejuice, inden de skulle træne. De forbedrede deres ydeevne med 5-10 % ved lav intensitet og hele 15-20 % ved høj intensitetstræning i løbet af undersøgelsen. Rødbeder er i sæson året rundt og kan bruges rå i salater eller juices og drikkes – og så tilføjer de en fantastisk farve til dine retter. Vil du have det optimale ud af rødbederne, så pres dem til juice i en saftpresser. Se også denne opskrift på rødbeder med dild- og fennikelfrø.

Blåbær er en superfood

Blåbær har længe været hyldet for deres utroligt høje indhold af antioxidanter. Men hvis det er svært at skaffe friske blåbær, så kan man sagtens bruge den frosne variant. Det viser sig nemlig, at blåbærrenes indhold af antioxidanter ikke påvirkes af frost, så man kan roligt samle et helt lager. De frosne blåbær er gode i smoothies, eller man kan tilføje dem i muffins.

Yoghurt er en superfood

Yoghurt er nemt at skaffe året rundt, og der er mange grunde til at spise det. Det har vist sig, at yoghurt kan være med til at nedsætte risikoen for at udvikle type 2 diabetes med en fjerdedel, og det gavner også huden. Det skal dog ikke være en hvilken som helst yoghurt. Det skal helst være den neutrale smagsvariant uden de tilsatte sødemidler. Det er nemlig nemt selv at gøre yoghurten sød med friske bær, kanel og honning. Du kan prøve en af vores forslag til en lækker morgenmad her, hvor netop yoghurt indgår i mange af opskrifterne.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med din oppustede mave