SUNDHED & TRÆNING

Årets 8 største og (meget) relevante velværetendenser

Gør dig klar til helårsbadning, at hænge i din TRX-slynge i stueloftet og få farvet hår på en ny og smartere måde. De nye velværetendenser når lynhurtigt os alle sammen, da corona-begrænsningerne får behovet til at opstå akut.

Måske 2021 er året, hvor du skal kaste dig ud i noget nyt, som vil give plus på velvære-kontoen. Hvad siger du til at hænge i en TRX-slynge hjemme i stuen? Eller til at få farvet hår på en ny og endnu smartere måde? Eller hvad med en tur i bølgen blå som man kan blive helt høj af?

Lyder det spændende - men også lidt besværligt og uvant? Det er det ikke. De nye velværetendenser når (heldigvis) os alle sammen. Læs med her, hvor vi har samlet de 8 største tendenser. 

8 velværetendenser i 2021

1. SELF-CARE

Skønhedsredaktør og grundlægger af skønhedsplatformen Beautyspace, Anette Kristine Poulsen, forudser, at self-care bliver en tendens, vi tager med ind i 2021. Den blussede op under corona-nedlukningen i foråret 2020, fordi vi ikke kunne gå til frisøren eller kosmetologen, som vi plejede. Vi var nødt til at pleje os selv. Derhjemme. Og ikke kun for skønhedens skyld, for ifølge Anette handler self-care også rigtig meget om beskyttelse. Når verden er urolig og ikke kan kontrolleres, vender vi os mod det, vi kan kontrollere, og hvor vi føler os trygge. Det kommer til udtryk i et ønske om mere komfort. Vi vil omgive os med produkter, der er bløde og lækre som lys, salver og varme olier, der kan berolige os og gøre det rarere at være hjemme. Selv karbad med stort vandforbrug er blevet tilgivet, for når det gælder personlig velvære og tryghed, må bæredygtighed komme i anden række.

2. GØR DET SELV

Corona har lært os at klippe vores pandehår, klare hårfjerningen hjemme og lakere neglene selv. Og det er faktisk gået meget godt. Også hjemmetræning er løftet til et helt nyt niveau. Tv-shoppens træningsudstyr er udskiftet med professionelle håndvægte, kettlebells og TRX-slynger, der sikrer en træning på niveau med fitnesscentret og som noget helt nyt; guidet af professionelle online-trænere, der sikrer en autentisk træning. Selv meditation og yoga er noget, du nu kan udføre foran en skærm med din yndlingsunderviser. For de mindre sporty har hobbyarbejde som hækling og strikning fået en renæssance, der ser ud til at fortsætte langt ind i det nye år. Sysler, der er opstået ud fra et behov for at holde kedsomhed, stress eller tankemylder over situationen med hjemsendelse fra livet, men som har vist sig fortsat at have en berettigelse i vores hverdag, fordi det stadig glæder og beroliger os.

LÆS OGSÅ: Makeup-artist afslører: Sådan undgår du problemhud under mundbindet

3. ONE-STOP SHOPPING

Som konsekvens af vores manglende bevægelsesfrihed i det offentlige rum begyndte vi i år at samle vores indkøb til ét eller få steder. Det vil vi sandsynligvis fortsætte med i år. Vi vil vælge butikker med et bredt sortiment, der dækker flere indkøbsbehov – såsom supermarkedet, der også har apotekerudsalg og et bredt udvalg af varer, der går udover, hvad vi putter i munden. Ben Gorham, grundlægger af det svenske duftmærke Byredo, har udtalt, at luksusbegrebet er vendt på hovedet. Før var luksus elitært. Det skulle se dyrt ud. Nu skal det ligne noget, der virker. Som følge forudser Anette Kristine Poulsen, at vi vil se flere luksusprodukter i supermarkederne, fordi det er her, kunderne er. Men endnu vigtigere; vi vil se endnu mere skønhed handlet online, for nettet har fået ny energi under corona og vil være den motorvej, skønhed fremover køres ud fra. Tendensen med brick-and-mortar, hvor onlinemærker skulle etable-re fysiske butikker, som blev spået fremtiden for et år siden, er sendt i graven af corona. Nu er fysiske butikker nødt til også at være online med både salg, inspiration og service.

- Vi inspireres af ægte mennesker, der har noget på hjerte, og som kan mere end at se godt ud på Instagram.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

4. HYGIEJNE ER KOMMET FOR

AT BLIVE Selv om vi sandsynligvis får en vaccine mod corona, vil hygiejneprodukter som mundbind og håndsprit fortsat stå på vores indkøbsseddel. Vi har fået øjnene op for, hvor vigtig hygiejne er for vores sundhed, og det vil præge vores ageren fremover. Vi vil vaske hænder oftere, bruge mundbind i usikre situationer og forvente, at der er håndsprit tilgængeligt i de butikker, vi handler i. Corona har lært os at være opstillingsparate og hurtige til at tage nye vaner til os. De virksomheder og butikker, der vil klare sig bedst post-corona, er også dem, der har vist sig at være omstillingsparate og klar til at gribe de muligheder, der opstår. Som parfumeproducenterne, der så deres salg stagnere voldsomt under nedlukningen, men som evnede at omlægge produktionen fra eau de toilette til håndsprit og dermed sikre sig både overlevelse og anerkendelse. Ligeledes de butikker og varemærker, der formåede at udnytte de digitale medier og forbinde med deres kunder online.

LÆS OGSÅ: 5 træningsvideoer, du kan lave hjemme på stuegulvet

5. PLEJE BAG MUNDBINDET

Men den ekstreme hygiejne har også haft en negativ konsekvens. Hænderne er ekstra tørre, og huden under mundbindet lider voldsomt, hvilket Helen Street, mangeårig kosmetolog med egen klinik på Frederiksberg, kan bekræfte. Hun ser følgevirkninger som udslæt, bumser og ekstrem tør hud, efter vi er begyndt at bruge mundbind. SOS-pleje af mundbindsramt ansigtshud vil som følge være en af årets nye tendenser. Vi vil være på jagt efter produkter, der fugter, lindrer og reparerer den udsatte hud og om muligt gerne et produkt, der kan det hele på én gang. 

6. KVALITET

Mie Harritz, frisør og medejer af salonen Grau i indre København, nævner kvalitet som årets hårtendens. Kunderne efterspørger en frisure, der er low maintenance, og som samtidig kan holde længe. Vi vil hellere ofre penge på en dyrere klipning, der kan holde fire til seks måneder, end en frisure, der skal vedligeholdes hver sjette uge. Det mest efterspurgte look er og bliver det superfeminine med lige-under-skulderen længde, hvor håret er langt nok til at kunne sættes op, men også har fylde nok til at se lækkert ud, når det hænger løst. Derudover kan det nemt styles glat eller krøllet, hvis man ønsker lidt variation. Hun forklarer, at mange af hendes kunder har arbejdet hjemme under corona og er trætte af at kigge på sig selv. De trænger til at få noget lækkerhed ind i deres hverdag, og her vinder frisuren over moden, hvis der skal prioriteres. Og det skal der for manges vedkommende på grund af krisen, og så kan støvler og vinterjakke godt tage en sæson mere.

LÆS OGSÅ: Klub Venus vil gøre op med tabuer: Sexlegetøj og onani er ikke skamfuldt

7. TROVÆRDIGHED

Vi vil inspireres af ægte mennesker, der har noget på hjerte, og som kan mere end at se godt ud på Instagram. Vi vil stadig følge Jennifer Aniston og Jessica Alba, men vi vil også følge helt almindelige mennesker, der virker ægte og elskelige, og som måske også sysler med en mikro-interesse, vi deler. Når det gælder vores udseende, kommer troværdighed til udtryk i en stræben efter det naturlige. Mie Harritz fremhæver teknikken balayage som tidens mest efterspurgte farvebehandling, fordi farven vokser så naturligt ud, at du kan nøjes med at få farvet hår et par gange om året. Mie forklarer, at succesen bag balayage er, at man udnytter den hårtone, man allerede har, og gør håret lækkert og levende ved at graduere i farven ned mod hårets spidser fremfor ved hovedbunden. På den måde sikrer man, at der ikke kommer en synlig overgang, når håret vokser ud. Hun lover også, at man aldrig vil opleve at komme ud af salonen og se nyfarvet ud. Det skal nemlig ikke bemærkes, at det er blevet farvet, for det er vigtigt, at håret ser ægte og naturligt ud.

8. HELÅRSBADNING

Naturen vil også blive flittigt brugt i år. Vi har brug for at komme ud og mærke græs, sand og jord under vores fødder. Vi vil i skoven, på stranden og i vandet. For ligesom hobbyer, der holder vores hænder (og tanker) beskæftiget, giver naturen os ro, sikkerhed og plads til at være. Vinterbadning har allerede været populært de sidste mange år, og interessen for badning synes blot at blive større og større. Faktisk nærmer vi os en tendens, vi kunne kalde helårsbadning. Vi springer i havet, når vi kan og har lyst uanset årstiden, fordi havbadet giver os en energi og en følelse af sundhed, man kan blive helt høj af. Det er vanedannende på en positiv måde, og det samler os om en simpel oplevelse, vi kan blive enige om. En konsekvens af corona har nemlig også været, at vi som befolkning er blevet mere polariseret. Nogen har knoklet og mistet deres forretning under nedlukningen, hvor andre har kedet sig under en beordret hjemsendelse. Som konsekvens må vi lære at træde mere varsomt, når vi kommunikerer med hinanden, da post-corona har efterladt os i forskelligartede situationer. Men vejret, det kan vi altid tale om.