Bliv sommerklar nu
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

Bliv sommerklar

Aaaah! Hvor har vi ventet længe på at det skulle blive sommer, så vi kan gå i sandaler og bare ben. Og bikini. Det sidste kan virke lidt grænseoverskridende, så her får du en quickguide til de mest udrensende og skønhedsfremmende lækkerier, du kan spise, så du kan blive sommerklar.

Bliv sommerklar NU

Endelig juni. Det er nu, vi ryster tøjet af os, og derfor nu, kroppen gerne må få en lille håndsrækning, så den fremstår så lækker og sund, som sommeren fordrer til. Med den rigtige kost kan du hjælpe din hud godt på vej og udrense affaldsstoffer. Det betyder, at din hud bliver mere ren og fast, at du mindsker appelsinhud, strammer op, kommer af med oppustethed og får en fladere mave. De fødevarer finder du i galleriet her på siden. Og så er der selvfølgelig også de fødevarer, du skal holde dig fra, fordi de netop giver en oppustet mave og mere appelsinhud. Det er især de (over)forarbejdede fødevarer som fx kunstige sødemidler og anden mad, som er bearbejdet langt væk fra sin rene form. Derudover skal der holdes igen med mælkeprodukter, gluten og sukker. Det er altsammen syredannende, hvilket betyder, at det gør dit bindevæv slappere og medvirker til inflammation, oppustethed, hævelser i ansigtet og vægtøgning. Så forsøg at undgå det eller spis så lidt som muligt. Det er lettere, end du tror. Og så er du klar til at gå om bord i alle de lækkerier, der hjælper dig med at minimere skønhedsissues som rynker, hårtab og cellulitis.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du sommerklar fra top til tå

Fugtmæt din hud med ... fedt

Fedt er sjovt nok din ven, hvis du vil af med overflødige fedtdepoter og have spændstig, fugtmættet hud. Sundt fedt, vel at mærke. Fedt mætter, og du bliver alt for hurtigt sulten, hvis du spiser et måltid uden. Desuden sørger de sunde fedtstoffer for, at du optager kulhydrater langsommere. Det vil sige, at det forhindrer dit blodsukker i at svinge op og ned, og det styrker fedtforbrændingen. Kunsten er at ramme et indtag på 50-70 gram om dagen, holde indtaget af mættet fedt nede, få dækket kroppens behov for livsnødvendige omega 3-fedtsyrer og samtidig få godt med enkeltumættede fedtsyrer. Dem får du fra fed fisk, koldpressede jomfru-olier, avokado, nødder og kerner. Valnødder er fx en fantastisk kilde til skønhedsfedt, som gør huden mere fast og smidig. De kan forebygge leverpletter, slap hud og hårtab. Og brug så gode olier som olivenolie, hørfrøolie, rapsolie, tidselolie, kæmpenatlysolie, Livets Olie, Udo’s Choice og MK-olie. Gå heller ikke af vejen for godt økologisk smør, men begræns det synlige og skjulte fedt fra okse- og svinekød og undgå margarine og blandingsprodukter. 

Boost din forbrænding

Protein hjælper dig til at opbygge og opretholde muskelmasse, som gør din krop mere fast og spændstig og booster forbrændingen. Det er kroppens byggesten og findes i kød, fisk, fjerkræ, æg, skyr og bønner. Lad gerne hver portion, du spiser (også morgenmaden), indeholde 75-150 gram. Det er generelt en god idé at vælge kød fra fritgående dyr, fordi fedtsyresammensætningen er sundere, og kødet indeholder færre medicinrester. Prøv også at undgå kødpålæg og pølser med mange tilsætningsstoffer. Svine- og oksekød kan være sværere at fordøje, så spis mest fisk, kylling og vildt.

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Grønt er godt mod solen

Som noget af det vigtigste, så spis grønnere. Frugt og grønt er fyldt med vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre, og du kan spise dem i ubegrænsede mængder. Og lige nu smager de allerbedst. Tag fx nyopgravede gulerødder. De består primært af karotenoider og er derfor geniale til at bekæmpe de skadelige frie radikaler, der kommer af blandt andet luftforurening. Gulerødderne er fulde af fibre og vitaminer og indeholder et farvestof, der giver en smuk, gylden glød og beskytter mod solens skadelige stråler. Tomater indeholder karotenoider og lykopen. Det vil sige, at de hjælper mod solskader og solskoldning, men husk stadig solcreme! Vandmelon indeholder masser af vand og antioxidanter plus C-vitamin og B2-vitamin, som begge er gode hudvitaminer. Og så virker vandmelon udrensende og forebygger hævelser – meget praktisk, når du skal ud at vise ben. Har du svært ved at få grøntsager nok, kan du med fordel juice og drikke dem. 

Sommerklar

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med hård hud på fødderne