SUNDHED & TRÆNING

Brug denne yoga-øvelse mod stress

En travl hverdag og en konstant online tilstedeværelse forplanter sig som stress i flere og flere af os og kan gøre os syge. Derfor er det alfa og omega, at vi lærer at lytte til vores krop og forstå dens signaler. Det kan yoga hjælpe os med. Journalist Karen Pallisgaard har skrevet en bog om yoga for begyndere og giver her en øvelse mod stress. Og alle kan være med.

Trepunkts-åndedrættet

Hvorfor: Fordyber din vejrtrækning og træner din åndedrætsmuskulatur. Derudover virker den afspændende og groundende. Hvis du føler dig stresset på arbejdet, så tag en pause og lav den (kan også laves siddende, hvis du ikke kan finde et gulv)

Få sundhedsredaktørens bedste yoga-sider på nettet her

Du kan også øve den i sengen om morgenen, inden du står op, for at mærke din krop eller om aftenen, inden du falder i søvn.

Hvordan: Læg dig på ryggen på gulvet med strakte, afslappede ben. Læg dine hænder med håndfladerne nedad på den blødeste del af maven lige under navlen.

Træk vejret så dybt, at maven næsten skubber hænderne væk. Pust dig gerne så meget op, at du også får åndedrættet om på bagplanet og kan mærke din lænd søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Få endnu en yoga-øvelse mod stress her

Placer hænderne på ribbenene under brystet lidt ude mod siden af kroppen. Træk vejret dybt ind og mærk, hvordan du bliver bred og folder dig ud til siden som en harmonika, der igen folder sammen på udåndingerne.

Pust dig gerne så meget op, at du også får åndedrættet om på ryggen og kan mærke midten af den søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Placer herefter hænderne på brystet lige under kravebenene og se, om du kan dirigere din vejrtrækning herop, så brystkassen hæver sig. Igen, øv dig i at få vejrtrækning herop, så du her kan mærke dine skulderblade søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Slut af med at placere din venstre hånd tilbage på maven, mens du lader den højre blive på brystet. Se om du kan lave et dybt, fuldkomment åndedræt, så både mave og bryst hæver samtidig.

Læs mere om: