Ukrudt fra haven er fyldt med vitaminer

SUNDHED & TRÆNING

Derfor skal du drikke ukrudt

Det er virkelig sundt at indtage ukrudtet fra haven – det er proppet med gode vitaminer

Der er ingen grund til at gå amok med ukrudtsmidler i haven eller bruge tid på at køre på genbrugspladsen efter at have arbejdet hårdt i flere timer for at gøre haven ukrudtsfri.

Man kan nemlig bare spise ukrudtet, som faktisk indeholder langt flere gode vitaminer og mineraler end de sundeste grøntsager fra supermarkedet. Det gælder f.eks. brændeælder og vejbred.

Det forklarer Mads Bo, der er forfatter til flere juicebøger.

"Alt for mange ser stadig ukrudt som en skændsel i deres have og bruger meget af deres fritid i weekenderne på at køre 'skidtet' på genbrugsstationen. Hvad laver de selvsamme så mandag? Jo, de står i kø for at trække et nummer på det lokale apotek. Hør her venner: Alt, hvad vi mennesker har brug for, står ude i naturen. Ukrudt vil leve, uanset hvor meget vi forsøger at skille os af med det," siger Mads Bo, der netop har forfattet endnu en juicebog - denne gang med fokus på det sunde ukrudt - med titlen 'Super Grønne Juicer & Smoothies'.

En uhyre effektiv forsyningsvej

Mads Bo argumenterer for, at bladgrønt indeholder virkelig mange gode vitaminer og mineraler.

"Personligt kommer jeg så mange grønne planter i mine juicer og smoothies som muligt. Det gør jeg primært, fordi de indeholder væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. Faktisk indeholder brændenælder 122 gange så meget calcium som for eksempel en banan," forklarer han.

Han påpeger, at juicer og smoothies generelt er en rigtig god måde at få de essentielle vitaminer og mineraler fra.

"Ved at drikke friskpresset juice og smoothies åbnes der op for en uhyre effektiv forsyningsvej til kroppen. Der er direkte udbringning af vitaminer, mineraler, enzymer, kulhydrater, klorofyl og talrige andre plantestoffer - naturlige næringsstoffer, der styrker dit immunforsvar," siger han og fortsætter:

"Det er en særlig god ide at indtage alt fra grøntsagerne, hvilket også inkluderer skrællen, som selvfølgelig skal være vasket. Det gælder også stokken fra broccoli, bladene fra blomkål eller sågar toppen fra både gulerødder og rødbede. Faktisk indeholder den grønne gulerodstop mange flere vitaminer og mineraler end selve guleroden. Helt præcist 192 gange så meget A-vitamin og syv gange så meget calcium."

Sådan gør du

- Vil du forsøge dig med smoothies med ukrudt, frugt og grøntsager, råder Mads Bo til, at man laver en kombination af 80 pct. grønt og 20 pct. frugt, når det gælder juice. For smoothies må fordelingen gerne være 50/50.

- Når du skal plukke ukrudtet til din juice, skal du ikke gå hen og plukke det ved de trafikerede veje, hvor der også kan være sprøjtet med ukrudtsbekæmpelse. Find nogle små stier, hvor ukrudtet vokset frit.

- Begynd stille og roligt. Ukrudt kan virke ret stærkt for kroppen - så begynd i det små og eksperimentér, så din krop langsomt kan vænne sig til den sunde drik.

 

Læs mere om: