SUNDHED & TRÆNING

Det bedste og værste at indtage før sengetid

Hvis du har søvnproblemer, skal du måske overveje én ekstra gang, hvad du spiser og drikker om aftenen. Der er nemlig nogle føde- og drikkevarer, der enten kan skade eller hjælpe din søvn på vej. Vi har spurgt søvnekspert Russell Rosenberg, ph.d. og leder af National Sleep Foundation, hvad der er det bedste og værste at indtage før sengetid.

Det er bestemt ikke sjovt at vende og dreje sig i sengen i flere timer hver aften. Det går ofte ud over næste dags opgaver, hvor det kan blive svært at overskue hverdagen. 

Ifølge søvnekspert Russell Rosenberg, ph.d. og leder af National Sleep Foundation, er det i den forbindelse meget vigtigt, at du sørger for at indtage de rigtige mad- og drikkevarer inden din sengetid. Så undgår du nemlig nemmere søvnproblemer, og kan falde i søvn på få minutter. 

Læs også: Hemmeligheden bag en god nats søvn

De bedste mad- og drikkevarer at indtage før sengetid

Kirsebær
Kirsebær har et naturligt indhold af melatonin, som hjælper kroppens naturlige døgnrytme. Hvis du f.eks. lider af kronisk søvnløshed, skal du drikke lidt kirsebærjuice inden sengetid. Det vil nemlig forbedre din søvn. 

Mælk 
Mange har prøvet varm mælk med honning eller kanel mod søvnløshed, og der er faktisk også noget om det. Mælk indeholder nemlig aminosyren tryptofan, som serotonin dannes ud fra. Et højt indhold af serotonin i hjernen har bl.a. en afstressende, beroligende og smertestillende virkning, og det kan gøre det lettere for dig at falde i søvn.

Tryptofan findes også i bl.a. tun, skinke, æg og sojabønner, men det er mere optimalt med mælk inden sengetid, så du ikke sætter fordøjelsen på overarbejde.

Læs også: Guide til bedre søvn

Bananer

Bananer indeholder magnesium og kalium, som virker muskelafslappende. Så måske du skal supplere dit glas mælk med en banan, hvis du har svært ved at falde i søvn. De gode kulhydrater i en banan virker også mættende og hjælper dig med at blive søvnig. 

Russel Rosenberg påpeger samtidig, at bananer er virkelig gode for vores sundhed generelt. Vi har nemlig brug for kalium til vores hjerter og kognitive funktioner. Så snup en banan inden sengetid, det vil både din krop og søvnrytme blive glad for. 

Kalkun
Kalkunkødet indeholder ligesom mælk også tryptofan, som hjælper på serotonin-niveauet. Ifølge Russel Rosenberg skal man dog drikke en del mælk og kalkun, før det har en effekt. Hvis du har brug for et lille skub i den rigtige retning, kan det dog sagtens hjælpe. 

De værste mad- og drikkevarer at indtage før sengetid

Vin

Selvom man ofte falder hurtigere i søvn efter et glas vin, så ødelægger alkohol faktisk din søvn. Du sover simpelthen både lettere og dårligere.

Ifølge Health.com betød et glas bourbon eller vodka med koffeinfri sodavand inden sengetid, at kvinder fik 19 minutters søvn mindre, og at kvaliteten af søvnen blev dårligere.

Kaffe

Som de fleste af os ved, så er der koffein i kaffe, og det kan give søvnproblemer og påvirke din søvnkvalitet, hvis du drikker en kop kaffe inden sengetid. 

Der er selvfølgelig forskel på, hvor følsom man er over for koffein, og hvor vant til koffein man er. Men det er altid en god ide, at drikke koffeinfri kaffe eller te inden sengetid.

Læs også: 7 gode og sunde vaner, du bør unde dig selv

Chokolade
Spiser man et stykke chokolade til kaffen, er man faktisk virkelig dårligt stillet i forhold til søvnen. Chokolade indeholder nemlig også koffein, særligt den mørke variant, så kaffe og chokolade giver dig faktisk en del koffein.

Chokolade indeholder i øvrigt også theobromin, der stimulerer hjertet og søvnløshed.

Stærk mad
Det er ikke nogen god idé at spise stærk mad til en sen middag. Ifølge Health.com har en undersøgelse fra Australien vist, at unge mænd, der enten brugte Tabasco eller sennep i maden, havde sværere ved at sove og falde i en helt dyb søvn end mænd, der ikke spiste så krydret mad.

En stor portion krydret mad kan altså ødelægge søvnen for de fleste.

Læs også: Derfor er vinterbadning så vanedannende