Der findes sunde olier og olier, du skal gå en bue udenom

SUNDHED & TRÆNING

Det sunde fedt

Læs blandt andet om de forskellige fedttyper og hvilke olier, du skal gå en bue udenom

I går kunne du på IN.dk læse om de sunde olier, og hvorfor det er så vigtigt at spise dem.

Her kan du læse om den sunde fedt, forskellen på de forskellige fedttyper, og hvilke olier, du skal gå en stor bue udenom.

De tre fedtsyrer

Der findes tre forskellige slags fedtsyrer: De mættede, de enkeltumættede og de flerumættede. Grundreglen er, at vi har brug for lidt fra hver gruppe hver eneste dag. De mættede fedtsyrer finder du i smør, kød, mælkeprodukter og kokosolie. Det mættede fedt har tidligere været meget udskældt, men nyere forskning tyder på, at det faktisk ikke er så usundt endda, hvis du spiser det i moderate mængder.

De enkeltumættede fedtsyrer finder du i næsten alle fedtstoffer, bl.a. i oliven-, avocado- og macadamiaolie.

De flerumættede fedtsyrer er en fællesbetegnelse for omega-3 og omega-6-fedt. Det optimale forhold er 1 del omega-3 til 4 dele omega-6, og i denne dosering er det supersundt for blodtryk samt for forebyggelsen af livsstilssygdomme. De fleste mennesker får tilstrækkeligt med omega-6, men kan med fordel supplere med ekstra omega-3 i form af fiskeolie, hørfrøolie og hampefrøolie. Vil du supplere med ekstra omega-6 af høj kvalitet, så kan du få det gennem kæmpenatlysolie og uraffineret solsikke-, sesam- og græskarkerneolie.

Dem skal du holde dig fra:

Gå uden om alle former for raffinerede olier - dvs olier, der har været opvarmet og er udvundet ved hjælp af kemikalier. Med mindre der står andet på flasken, kan du gå ud fra at det er olier fra majs, solsikkefrø og vindruekerner. Vælg i stedet koldpressede olier med betegnelsen 'ekstra jomfru' - det betyder, at olien er mekanisk presset uden brug af kemikalier og at den ikke har været varmet op.
 

Vælg en god fiskeolie

I november 2012 satte DR1-programmet Kontant fokus på fiskeolie. Konklusionen var, at langt hovedparten af de fiskeoliekapsler man kan købe i Danmark indeholder harsk fiskeolie. I bedste fald er det virkningsløst - i værste fald er det sundhedsskadeligt. Anette Harbech Olesen medvirkede i programmet, hvor hun rådede til, at man forholder sig kritisk, når man køber fiskeolie og smager på produktet inden man begynder at tage det. Det gør man ved at skære en kapsel igennem og smage på olien - er den fisket og harsk i smagen, skal den kasseres. Se eventuelt en liste over hvilke mærker du skal gå efter på Anette Harbech Olesens hjemmeside www.madforlivet.com