Få en mere effektiv morgen
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

Få en mere effektiv morgen

Gør din morgen mere effektiv med 7 smarte tips og vær på forkant med dagen allerede inden, du smutter ud ad døren.

Du starter dagen bedre, hvis du når det, du skal om morgenen inden, at dagen for alvor starter. En effektiv morgen, hvor du går ud ad døren med følelsen at være i god tid og har klaret alt fra morgenmad til makeup kan være afgørende for dit humør og energiniveau resten af dagen. Men med efterårets og vinterens mørke morgener, kan det dog være fristende at blive under dynen efter, at vækkeuret har ringet. Men lad være. For det vil nok give dig lidt flere minutter i drømmeland, men det gør også din morgen hektisk, da du fra start af vil være i tidsnød.  

Planlæg dig til en effektiv morgen

Fordi de fleste har brug for lidt tid til at vågne i om morgenen, er det en god idé, at få struktur på dagens første timer, så alt bliver klaret, selvom kroppen og hjernen endnu ikke er vågnet helt op. Med en struktureret morgen, hvor beslutningerne er taget på forhånd, behøver du ikke tage stilling til de samme ting hver eneste dag, men blot udføre dem. På den måde bliver du også langt mere effektiv og når det, som du har planlagt.

7 tips til en mere effektiv morgen

  • Planlæg på forhånd din morgen aftenen forinden, når du er mere klar i hovedet. Skal du træne fra morgenstunden, så pak tasken, eller find det tøj, sko og smykker frem, som du skal have på.
  • Stå op, når vækkeuret ringer første gang – og stå op i god nok tid til at nå alt det, du skal, i et roligt tempo. Hvis du mangler mere tid om morgenen, så begynd gradvist at gå tidligere i seng og stå tidligere op
  • Red din seng. Det får både din krop i sving og det er dejligt at komme hjem til.

LÆS OGSÅ: Meditation er bedre end ferie

  • Motioner om morgenen og kickstart kroppen. Gå eller cykel til arbejde, hvis du har mulighed for det, eller meld dig til at gå morgentur med hunden.
  • Hav en fast skønhedsrutine, som du altid holder dig til i hverdagen. Læg makeup og sæt hår på samme måde hver dag for at undgå, at du pludseligt skal bruge ekstra tid.
  • Spis din morgenmad eller drik din kaffe siddende og i ro, mens du for eksempel for et overblik over dagens nyheder, dagens gøremål eller hygget med familien.
  • Gå udenfor. Dagslyset gør dig naturligt mere frisk og vågen, hvilket især er vigtigt, hvis du skal sidde indenfor hele dagen. 

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Læs mere om: