Sådan kan du undgå stress
Foto: Mondadori
SUNDHED & TRÆNING

Få kropsterapeutens 4 tips til at undgå stress

Stress fylder desværre mere og mere i vores hverdag. Vi har derfor spurgt kropsterapeut, Zita Veneda, om hendes bedste tips til at undgå stress i hverdagen.

Undgå stress - 4 gode råd fra eksperten

Hvis du føler, at hverdagen kræver mere og mere af dig, og du føler et øget pres til at præstere, så er du ikke alene! Stress fylder desværre mere og mere i vores hverdag og har en tendens til at styre os og vores humør. Derfor har vi spurgt kropsterapeut, Zita Veneda, om hendes bedste råd til, hvordan vi kan undgå stress.

1. Anerkend din unikke natur

Teknologien præger vores hverdag så meget, at vi tilpasser vores forventninger til effektivitet, udbytte og kapacitet derefter. Men vi har – måske ubevidst – en tendens til at stille de samme høje krav til individet, som vi gør til teknologien. Tænk bare hvor mange ting, vi tænker, at vi skal/bør håndtere, rumme og nå på en dag! For at forebygge stress er det derfor helt essentielt, at du anerkender dig selv – du er ikke en maskine, og du kan ikke bare tilsluttes en stikkontakt og få tilført ny energi, når batteriet er ’fladt’.

Vores drivkræfter er af både fysisk og psykisk karakter, og de gennemgår en kompleks omsætningsproces i krop og sind, som betyder at vores energikurve bevæger sig i ’bølger’ i løbet af et døgn. Vi kender alle de basale behov for ilt, søvn, vand og næring, men tænk bare, hvordan eksempelvis kærlighed kan få os til at sprudle af liv, og hvordan mangel på kærlighed kan dræne os for livsmod. Vi er intelligente og magtfulde væsener, men til forskel fra teknologien er vi emotionelle og sårbare – vi må derfor respektere og værdsætte vores unikke natur.

LÆS OGSÅ: FOREBYG STRESS | 10 kilder til stress - og sådan kan kan du undgå stress

2. Dit liv, din krop – dine valg og dit ansvar!

Hverken din arbejdsgiver, partner eller andre kan mærke, hvornår din energikurve er på nej nedad. Så hvis du ikke giver udtryk for dine behov, kan du heller ikke forvente, at andre tager hensyn til dem. Vores energikurve er individuel, og derfor har vi et personligt ansvar for at sige fra og til. Men vi skal aktivt vælge at tage dette ansvar! Hver eneste morgen kan du med fordel beslutte dig for, at du vil værne om dig selv og dit helbred resten af dagen. Et mantra eller en sætning kan være særlig effektivt i denne forbindelse – eksempelvis: ’mit liv, min krop, mit tempo!’

Vælg et mantra, der virker for dig, og brug det aktivt i løbet af dagen ved at påvirke dine egne tanker, følelser og adfærd med intentionen bag ordene. Grib ind over for dig selv og tag styringen i dit eget liv før du bliver ’afsporet’. Hvis du signalerer, at du oprigtigt værdsætter dig selv, så vil det også blive reflekteret og respekteret af dine omgivelser.

3. Styrk samspillet mellem krop og sind

Mange af os lever et moderne hektisk liv, hvilket kan betyde en ’fraspaltning’ af krop og psyke. Det vil sige, at vi ikke i kontakt med vores egen krop. Vi tager kroppen for givet og bliver frustrerede, hvis den ikke virker så effektivt, som vi gerne vil have.

Ofte mærker vi slet ikke kroppen, før det begynder at gøre ondt. Hvis vi vil have det fulde potentiale frem i os selv, og forebygge sygdom, stress og mistrivsel, er der behov for at styrke forbindelsen mellem krop og sind, således at vi bliver i stand til at mærke os selv, kigge ind i os selv og finde svar i os selv. Når krop og sind arbejder sammen, bliver vi bedre til at forstå og anerkende os selv samt at navigere igennem livet ved at sige fra og sige til.

Regelmæssig fysisk aktivitet er selvfølgelig en af de primære måder at skabe forbindelse til sig selv. Men en anden yderst effektiv måde at investere i os selv og vores liv er gennem ’kropsterapi’. Kropsterapi er en behandlingsform, der bygger på teorien om, at alt hvad vi oplever kognitivt livet igennem manifesterer sig i kroppens fysiske udtryk – det vil sige, at kroppens fleksibilitet, styrke, helbred og velvære.

Kropsterapi er udviklet i Danmark og passer til vores kultur og samfund. Behandlingsformen er særdeles velegnet til at forebygge og bearbejde stress og andre livstilssygdomme idet problemstillingen både behandles på et fysisk og kognitivt plan. Kropsterapi styrker derfor både din kropslige bevidsthed og din selvindsigt. Vær ikke bange for at række ud og søge hjælp og støtte. Det at reflektere over dit liv sammen med en anden kan sætte tingene i perspektiv og kaste lys på dine 'blinde vinkler', således at du får et bedre overblik og mulighed for at forbedre din livskvalitet.

LÆS OGSÅ10 madvarer der kan nedsætte følelsen af stress

4. Prioritér 10 minutters mindfullness

Stå 10 minutter tidligere op end du plejer eller før resten af familien skal op. Brug tiden til dig selv ved at praktisere mindfullness, visualisering eller meditation. Bliv ikke skræmt, hvis du ikke ved, hvordan du skal starte. Der er ikke noget odiøst i det – det handler bare om at give dig selv ro og nærvær. De 10 minutter er godt givet ud, hvis du vil forebygge og mindske stress – en dansk undersøgelse har påvist en tydelig positiv effekt på blodtrykket.

Guidede meditationsvideoer og mindfullness findes i massevis på youtube, men undgå at gøre det til et større projekt. Prøv dig hellere frem uden hjælpemidler. Sæt eller læg dig behageligt tilrette, træk vejret bevidst, dybt og roligt. Et godt sted at starte kan være at ’scanne’ kroppen – visualisér de enkelte kropsdele og foretag en indre rejse, hvor du undersøger dig selv indefra fra top til tå. En anden mulighed er, at du beroliger dig selv med en kærlig påmindelse om, at alting går op og ned – i bølger – ligesom din energikurve. Dagen kan være uforudsigelig og bringe fantastisk ny viden, nye oplevelser og nye muligheder – mød dagen med åbent sind.

Alternativt kan du visualisere dagen, du skal gå i møde, og de ting du skal nå. Tænk alle dagens gøremål igennem og se dig selv komme igennem dem med godt humør, nærvær og taknemmelighed. Det at have ’mødt dagen’ på forhånd giver dig en vished om, at det hele nok skal gå på den ene eller anden måde. Vælg det, der passer til din tilstand og dit humør. Uanset hvad, vil du være langt mere modstandsdygtig overfor stress, frustration og humørsvingninger.

Når du går i seng om aftenen, skal du derfor heller ikke bekymre dig om dagen i morgen. Slut i stedet fred med de ting, du ikke nåede i dag og giv så slip på dagen – nu er den fortid. Brug dit nærvær på dig selv eller din partner, og fald i søvn med et smil. 

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%