Forebyg efterårssnue
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

Forebyg efterårssnuen med 9 tips

Undgå at blive lagt ned af forkølelse og ondt i halsen og forebyg din efterårssnue med 9 simple tips, så du kan nyde den kolde tid i stedet for at ligge i sengen.

Højsæsonen for efterårssnue har sat ind og mange bliver ramt af forkølelse, ondt i halsen og i værste fald; influenza. Det er de færreste, der slipper helt udenom, men heldigvis findes der mange gode råd til at forebygge, så dit efterår kan blive nogenlunde sygdomsfrit. Vi har samlet en god håndfuld her, som du kan bruge som guideline gennem de næste måneder.

Forebyg efterårssnuen med 9 tips 

1. Bevæg dig
Hvis du vil undgå sygdomme, er det vigtigt med et stærkt immunforsvar, og her er motion helt essentielt. Når du bevæger dig, så øges dit blodomløb nemlig, hvilket hjælper de hvide blodceller rundt i kroppen, hvor de kan bekæmpe infektioner. Vær dog opmærksom på, at for hård motion kan gå hen og virke svækkende på immunforsvaret i nogle dage.

2. Sov godt
Søvn er også vigtigt for immunforsvaret. Får du under syv timers søvn, har du langt større risiko for at blive smittet. Søvn er også med til at hjælpe dig hurtigere over influenzasmitten, hvis du først er ramt.

3. Vask hænder
Rigtigt mange bakterier sidder på hænderne. De kommer for eksempel fra håndtryk med i forvejen smittede personer. Derfor er det en rigtig god idé at huske at vaske hænder ofte, især før spisning. Du kan også have en desinficerende gel på dig.

TIP! Er du allerede ramt af sygdom, kan god håndhygiejne være med til at sikre, at du ikke smitter andre. Vask derfor dine hænder hver gang, du har pudset næse.

LÆS OGSÅ: Ramt af efterårssnue? Få 5 naturlige tips til at lindre ondt i halsen

4. Undgå ansigtsberøring
Netop fordi hænderne kan være rene bakteriebomber, er det vigtigt at undgå for meget ansigtsberøring. Forkølelse og influenza smitter nemlig især, når virus fra hænderne føres videre til øjnene eller næsen ved berøring.

5. Stress af
Stress svækker vores immunforsvar, og det gør os til lette ofre for sygdomme. Derfor er det vigtigt at forebygge stress . Det kan man for eksempel gøre med meditation.

6. Drop rygning
Det er en rigtigt god idé at kvitte smøgerne, hvis du vil undgå at blive smittet med forkølelse og influenza. Rygning svækker immunforsvaret, men det gør også slimhinderne i næsen mere sårbare, så en virus får lettere ved at ramme dig.

7. Få D-vitamin
Vi får sjældent nok D-vitamin i vinterhalvåret. Derfor er det en god idé at tage et ekstra tilskud, så du kommer op på 10 mikrogram.

8. Spis kød
Kød er fyldt med proteiner, der er med til at lave de immunceller og hormoner, der er vigtige for at vedligeholde immunforsvaret. Derudover indeholder kød zink, som hjælper kroppen i kampen mod infektioner og virus.

TIP! Spiser du ikke kød, så vær opmærksom på at få proteiner og zink gennem din øvrige kost og gå efter grøntsager som grønkål, rådkål og broccoli samt bønner, fisk, ost, æg, nødder, frø og kerner.

9. Brug næsespray
Vinterens tørre vejr er med til at tørre næsens membraner ud, og det påvirker slimhinderne i næsen negativt. De bliver således mere modtagelige overfor virusangreb. Derfor er det en god idé at holde næsen fugtet med en næsespray. Vær sikker på, at du vælger en næsespray, der ikke er beregnet til at afhjælpe stoppet næse. De må nemlig kun bruges i en uge ad gangen, og skal derfor ikke bruges til forebyggelse, men kun til behandling.

Kilder: Jerk W. Langer og Netdoktor.dk

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

 

Læs mere om: