SUNDHED & TRÆNING

Her er kaloriebomben, du overser

Kylling er slet ikke så mager en spise, som du tror - medmindre du tager dine forholdsregler.

Kylling kan overraske på kaloriekontoen

Kylling er en populær spise, og det er der god grund til. Den er nemlig både proteinrig og meget mager i kødet. Men den kan faktisk vise sig at være en ganske overraskende kaloriebombe. Spiser du nemlig også skindet på kyllingen, bliver det lige pludselig et ganske fedt og kalorierigt måltid.

Et kyllingelår uden skind indeholder 160 kalorier, men spiser du det med skindet på, indtager du lige pludselig 350 kalorier, skriver Matprat.no.

- Kylling er magert kød, men fedtet sidder under skindet. Steg eller bag kyllingen med skindet på, så kan du efterfølgende tage det af, hvis du vil have den magre variant. Er du optaget af kalorier, bør du også holde dig fra friturestegt kylling, siger Jeanette Roede, der ernæringsekspert hos Grete Roede AS.

LÆS OGSÅ: Perlespelt med kylling, gedeost og æbler

Vigtigt at variere sine måltider

Hun råder til, at man generelt sørger for at variere sin kost og bl.a. gør plads til lidt fisk.

- Jeg vil anbefale kylling som pålæg eller i en salat, og ellers skal du ikke spise kylling mere end to-tre gange om ugen til aftensmad. Der bør også være plads til andet, f.eks. to-tre fiskemiddage. Husk at ændre på tilberedningen og tilbehøret, så måltiderne bliver varierede, siger ernæringseksperten.

Ernæringsekspert Jeanette Roede giver her nogle tips til andre magre kødtyper, du kan kaste dig over:

  • Svin: Inderlår og højreb
  • Okse: Inderlår, højreb og mørbrad
  • Lam: Inderlår
  • Kylling og kalkun uden skind

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Læs mere om: