Sunde fedtkilder holder dig fra at snacke

SUNDHED & TRÆNING

Her er midlet til at blive helt mæt

Du skal have fingrene i en sund fedtkilde, når du vil være mæt

Hvis du vil være mere mæt af den mad, du spiser, skal du ty til en særlig ingrediens i dit køkken.

En ny undersøgelse fra Technische Universität i München og University of Vienna viser nemlig, at olivenolie er med til at holde folk mætte i længere tid, når man sammenligner med andre spiselige fedttyper som fedt fra smør, svinefedt og rapsolie, skriver Prevention.com.

Testdeltagerne blev bedt om at spise to kopfulde yoghurt uden fedt hver dag i tre måneder. Den fedtfri yoghurt var så blandet op med én af de ovennævnte fedttyper.

Det viste sig efter de tre måneder, at de testpersoner, der indtog olivenolien, meldte tilbage, at de generelt følte sig mere mætte end de testpersoner, der havde fået andre fedttyper. Olivenolien medvirkede nemlig til at booste serotonin-niveauet, der er et hormon, som regulerer vores mæthed, i kroppen.

Aromatiske ingredienser giver mæthed

Forskerne mener, at det er to aromatiske ingredienser i olivenolien, der er med til at øge mæthedsfølelsen. Og disse ingredienser er med til at forsinke optagelsen af glukose i blodet.

"Når glukosen optages hurtigt, kan det give en hurtig stigning i blodsukkeret - og herefter et hurtigt fald, siger Susan Bowerman, der er diætist og leder af UCLA Center for Human Nutrition, til Prevention.com.
Hun påpeger, at når blodsukkeret kan holdes stabilt, giver det en bedre følelse af mæthed, og man får ikke en pludselig trang og sult, som man gør,"
når blodsukkeret stiger og falder hurtigt.

Selvom du ikke skal til at hælde olivenolie i al din mad - der er trods alt 125 kalorier i en spiseskefuld - så kan det at bruge olivenolie i din kost øge din generelle mæthed og tilfredshed efter et måltid.

Susan Bowerman giver her nogle gode tips til, hvordan du i højere grad kan få olivenolie sneget ind i din kost:

- Brug olivenolie i en dip. Yoghurt, olivenolie og lidt krydderier smager godt som en dip til lidt brød eller grøntsager.

- Gør som italienerne. Drop smørret og dyp i stedet brødet i lidt olivenolie.

- Skal I have dampede grøntsager til aftensmad? Krydr dem med lidt salt og peber og dryp til sidst lidt smagfuld olivenolie på.

- Når du skal bage, kan du erstatte lidt af smørindholdet med olivenolie, mosede bananer og
lidt yoghurt.

Kilde: Prevention.com

Læs mere om: