PR
SUNDHED & TRÆNING

Hvorfor er jeg så træt?

Du er ikke alene. Godt halvdelen af os sover for lidt om natten. 5.000 apps i Appstore handler om at sove mere og bedre. Og mere end 15 millioner fotos på Instagram deles under #sleep. Mens 24 millioner fotos under #tired taler sit eget sprog. Vi tænker rigtig meget på søvn – men gør vi nok ved det? Sådan rigtigt.

Skader på bilen – og andre. Skænderier med kæresten. En større risiko for at træffe de forkerte beslutninger og mindre kreative løsninger på problemer. Det er blot nogle af regninger, som vi betaler for at sove mindre end de syv timer, som den officielle anbefaling lyder.

”Du kan forandre dit liv til det bedre, hvis du får nok søvn. Det er en illusion at tro, at du kan passe dit job lige så godt på 4-5 timers søvn, som hvis du sover 7-8 timer,” siger Arianna Huffington, mangemillionæren og mediedronningen, der også står bag en ny bog. ”The sleep revolution” – søvnrevolutionen – er netop udkommet i USA og giver allerede genlyd på sociale medier, tv-stationer og i aviser.

Arianna Huffington er præsident og chefredaktør for The Huffington Post Media Group. Hun mener, at vi kan forandre vores liv, hvis det bliver ”hot” at prale med at få 8 timers søvn frem for at sole os i kun at lægge hovedet 4-5 timer på puden.

IN’s chefredaktør møder Arianna Huffington i Boston, da hun signerede én af sin tidligere bøger.

LÆS OGSÅ: Det bedste og værste at indtage før sengetid

”Hvis vi ikke tager bevidste og konkrete actions til at få mere søvn, så kommer forandringerne ikke. Så får vi ikke den søvn, som kroppen og hjernen har brug for,” siger Arianna Huffington på sin egen blog HER.

Aldrig før har den videnskabelige litteratur været så omfattende og enige om, at nok søvn er gavnligt: Når vi sover, bliver hjernen renset igennem som i en opvaskemaskine. Den følelsesmæssige intelligens er i top, så vi har det bedre med vores omgivelser. Vi træffer bedre og hurtigere beslutninger, som Arianna Huffington beskriver over 50 sider i den nye bog.    

Men det er sværere end nogensinde at få den søvn, som vi har brug for blandt andet, fordi iPad’en eller mobilen er både det sidste og det første, som vi kigger på. Og det særlige blå lys fra skærmene vækker hjernen som sollys. Så sluk for elektronikken en time før du skal i seng. Og ryk mobilen, den bærbare, iPad’en ud af soveværelset. Genoplad også de elektroniske devices uden for soveværelset.

Både Storbritanniens berømte premierminister, Winston Churchill, sov altid til middag selv om 2.Verdenskrig rasede over hovedet på ham. Og herhjemme var Mærsk McKinney-Møller også kendt for at sove til middag. Det var opskriften på at kunne være klar i hovedet.  

Den ene vandt 2. Verdenskrig og den anden skabte Danmarks største virksomhed. Tænk hvad en middagslur kan gøre for dig?

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Få ro i maven

nyhedsbrev