sundhedsekspert
SUNDHED & TRÆNING

INs sundhedsekspert guider | De 3 sundeste do-eat’s

At leve sundt handler ikke om at leve i askese! Det handler om balance. Spis sundt i hverdagen, så er der også plads til forkælelse, den gode rødvin, gourmetmad og croissanten søndag morgen

 Gør disse 3 gode og nemme fif til dine nye vaner! Så får du mest sundhed for din indsats.

LÆS OGSÅ: INs sundhedsekspert guider | Derfor skal du spise rodfrugter

Spis fisk

Først og fremmest fordi der er masser af Omega 3 i fisk. Omega 3 virker anti-inflammatorisk, dæmper smerter, optimerer din hjerne og beskytter mod hjertesygdomme. Derudover er fisk rig på protein, D vitamin og mineraler, som fx jod og selen. Vælg gerne de fede fisk – og vær ikke bange for, at de fede fisk bliver FOR fede! Laks indeholder for eksempel kun 10 gr. fedt pr. 100 g.

Du skal have 200-300 gram fisk om ugen. Det betyder, at du skal spise 2 varme måltider med fisk eller 1 varmt måltid og fisk til frokost, 3 gange om ugen.  

Spis fuldkorn

Fuldkorn er ikke ensbetydende med hele korn. Det betyder blot, at hele kornet udnyttes, og fordelene er, at alle kostfibre, vitaminer og mineraler fra kornet stadig er i produktet. Kostfibrene har rigtig mange fantastiske egenskaber, fx holder de dig mæt i længere tid og stabiliserer dit blodsukker, så du ikke dykker ned i slikskålen 1,5 time efter du har spist. Derudover indeholder fuldkorn B vitamin, der er nødvendig, for at hjernen kan forstå sammenhænge og for indlæringen.

Man ved ikke 100 %, hvilken faktor, der spiller den største rolle, men… Når du spiser fuldkorn forebygges en række sygdomme, som hjertesygdomme, kræft og sukkersyge. Om det er kostfibrene, vitaminerne eller mineralerne – eller om det er deres samlede effekt, vides ikke. Det er faktisk kun 30 % af befolkningen, der får de anbefalede 75 g fuldkorn om dagen – så husk fuldkorn når du handler ind. 75 gram svarer til 1 tyk skive rugbrød og ca. 2 dl havregryn til morgenmad – voila!

Spis frugt og grønt

Det kommer snart ikke bag på nogen, at du bør spise 600 gr. frugt og grønt om dagen. Men hvis du kun når 400 gr. en dag og 100 gr. en anden, så er du altså ikke usund!

Spis rigeligt grønt og frugt, så tanker du op på de såkaldte superstoffer. De højt profilerede superstoffer er i al sin enkelthed vitaminer og mineraler (altså antioxidanter), der blandt andet bekæmper og forebygger sygdomme, samt udsætter ældningsprocessen. Vælg gerne de grove grøntsager, fordi de indeholder kostfibre, der gør, at du føler dig mæt i længere tid. De grove grøntsager er fx rodfrugter, ærter, blomkål og broccoli.

Spis så mange grøntsager som du kan – der skal virkelig store mængder til, før at det bon’er ud på kalorieregnskabet. Spis endelig også frugt, men se om du kan holde dig til 2-3 stykker om dagen. Frugt indeholder frugtsukker, der får dit blodsukker til at stige på (næsten) samme vis som almindeligt hvidt sukker. Husk, at juice (uanset mængderne) kun tæller for 100 g om dagen!

Verdens nemmeste huskeregel: Spis grønt til alle måltider! Og vælg årstidens grønt og frugt! Det er billigst og mest næringsholdigt. 


Pssst… Husk at tilmelde dig INs nyhedsbrev lige HER - så er du altid opdateret på det bedste inden for mode, skønhed og sundhed!