sund
SUNDHED & TRÆNING

INs sundhedsekspert guider | Sund i syndige december - kan du det?

December er lig med æbleskiver, fristende julesmåkager og store bugnende søde og fede juleborde. Der er fristelser overalt! Læs her, hvordan du kommer sund igennem december

Julemåneden er ubetinget den måned, hvor der er flest søde og fede traditioner med både store og små fristelser. Det er som om, at alt, hvad vi foretager os i denne måned, involverer kalorier. Og det er sjældent de sunde kalorier, der afspejler traditionerne. Det betyder, at mange tager ekstra kilo på, men behøver det virkelig være sådan?

Vær bevidst – og find balancen!

Det er jo ikke et råd, der i sig selv gør dig sund, men det er det bedste råd til at holde dig sund. Lad være med at slå hjernen helt fra, men fortsæt med at bruge din sunde fornuft. En småkage er jo præcis lige så kalorieholdig i december, som den er i april. Omvendt skal du jo kunne deltage i julehyggen sammen med familien og vennerne - både for din egen og for julehyggens skyld. Her fungerer det jo ikke, hvis strategien er, at du spytter i glöggen og altid siger nej tak til æbleskiverne. Her giver det mening at tænke over, hvad kalorierne skal stå i stedet for. Er det et måltid eller en hyggesnack? Hvis det er en hyggesnack á la æbleskiver og julebagværk, så er det jo ikke mættende mad. Det betyder, at det er mindre mængder, du kan spise, og den bedste måde at styre det, er ved ikke at være rasende sulten, når du siger ja tak. Og... no surprise -  så er der altså ikke plads til hygge hver dag, hvis du gerne vil holde den sunde linje.

Guide igennem julebordet

Når du skal spise dig mæt i julemaden så husk, at der ikke er regler om, at man skal spise det hele – hverken portionen eller alle de forskellige slags mad, der er på bordet.

Gå efter laksen, det gode rugbrød, æg, grøntsager, vælg sild frem for flæskesteg og spis vindruerne, radiserne, peberfrugten eller hvad der nu er som pynt på retterne. Hvis du vil forkæles, så vælg konfekt af høj kvalitet – helst overtrukket med en god mørk chokolade – det fylder dine smagssanser, så du ikke behøver så meget for at blive tilfreds. Hold tilbage med alt det panerede, med æbleskiverne, konfekt af ringe kvalitet, med det fede kød og det hvide brød. Byt slikskålen ud med hasselnødder, valnødder og paranødder – og gerne dem, der skal knækkes – det tager længere tid, og du får masser af det sunde fedt. Pas på med ublu mængder af tørrede frugt – der er temmelig mange kalorier i, og det mætter ikke.

LÆS OGSÅ: 8 tips til en sundere jul

Og alt det våde…

Det kan ikke være en overraskelse... Alkohol er spækket med kalorier – og det mætter ikke! I medgift til den berusende følelse (der jo er pragtfuld fra tid til anden) får du en fed og salt tand, når du drikker alkohol – og her har jeg ikke engang taget dagen derpå med i betragtningen. Så overvej lige en ekstra gang, om de ekstra glas er det hele værd.

Traditionen tro eller…?

Traditionel julemad er designet til aktive og hårdarbejdende mennesker, der skal kunne modstå vinterens kulde. Det er ikke mindet på vor tids mindre aktive kontornussere, der transporterer sig selv i mortordrevne køretøjer og har tid til at hygge om eftermiddagen. Og så blev julemad traditionelt set altså kun nydt enkelte dage i december, og ikke hver dag, som det lidt er blevet normen i dag. Tag derfor en beslutning inden december-madorgiet starter, om du accepterer ekstra kilo og alt det besvær, der er med at komme af med dem igen, eller om du vil komme sund igennem december. Og hvis du vælger at komme sund igennem december, så vælg dine hyggestunder med omhu – og nyd dem i fulde drag. Hvis det blot er enkelte dage du nyder julemaden, så betyder det intet rent sundhedsmæssigt.

Ingen skytsengel her

Det er barskt, ukærligt og 100% ærligt… DER ER INGEN NEM VEJ! Kalorier er kalorier, og det du spiser for meget af sætter sig. Lad det ikke blive en tradition, at julen betyder ekstra kilo på sidebenene, for det kræver alt for meget hårdt arbejde at komme af med det igen. Nyd det der nydes skal  - med mængderne for øje, og lad resten være.