SUNDHED & TRÆNING

Mini detox

Trænger din krop til en ny start, inden den skal ned i bikinien, så forkæl dig selv med en mini-detox for at få renset ud. Du får her 8 trin til, hvordan du gør det med succes.

1. Afsæt en weekend eller allerhelst fire dage til dig selv og din detox.

2. Book evt. et par behandlinger hos en massør, zoneterapeut, eller hvad du slapper af ved, så der er gode pits undervejs.

3. Spis løs af følgende: Alle slags grønsager og meget gerne kål: grønkål, hvidkål, savojkål, rosenkål. Løg, porrer, hvidløg, alle rodfrugter som gulerødder, selleri, pastinak, rødbeder, persillerod. Broccoli og bladgrønsager af den bitre slags, julesalat, radicchiosalat, rucola. Krydderurter som understøtter processen: Timian, koriander, mynte, oregano, persille, citrongræs, især
hvidløg, chili og ingefær. Mandler, hasselnødder, paranødder, cashewnødder, pinjekerner samt hørfrø (gule og brune), sesamfrø.

Masser af koldpressede olier af oliven, hørfrø og kokos. Grønne og gule linser, kikærter, kidneybønner, hestebønner, sojabønner (tofu, sojayoghurt og sojamælk), quinoakorn. Plantemælk også fra quinoa, mandel og havre samt brune ris og røde thairis.
Det er vigtigt, at du spiser en masse under udrensningen, dette er nemlig ikke en sultekur!

4. Undlad at indtage følgende: kød, fjerkræ, fi sk, æg, mælkeprodukter, ost, smør, kaffe, sort te, cola, vin, alkohol, sukker, kageprodukter med sødemidler, tomat, aubergine, peberfrugt, kartofl er, hvede, rug, byg, havre, spelt.

5. Bevæg dig stille og roligt: gå eller løb små ture i frisk luft eller lav nogle yogaøvelser for at understøtte udrenselsen.

6. Drik masser af vand og urtete.

7. Tag mineraler og vitaminer, måske i større doser end normalt lige i disse dage. De vigtigste B- og C-vitaminer, zink og magnesium, som du får i fx en multitablet som Omnimin. Tag også mælkesyrebakterier og olie (omega 3 er særlig vigtig). Du kan også støtte op om din detox med udrensende urter. Spørg i din lokale helsekost eller rådfør dig med en professionel behandler.

8. Afhængig af hvordan du normalt lever, vil du nok opleve kropslige reaktioner som hovedpine, træthed og utilpashed undervejs. Du skal ikke blive bange for de kropslige reaktioner, det er en del af processen. Du kan også vælge at få støtte fra en behandler
som en zoneterapeut for at slappe af og hjælpe udrenselsen på vej. Når du er færdig, vil du forhåbentlig opleve energi, være mere vital, have større overskud mentalt, opleve klarhed i hovedet, styrket immunforsvar, føle lethed i kroppen, have klar hud og øjne og være motiveret til en sund og dejlig dagligdag.

9. Efter detox-dagene skal du starte langsomt op med virkeligheden igen. Det betyder grønsager, rugbrød, fisk og kylling. Du må ikke leve efter denne kur hver dag, men vær forsigtig med at byde kroppen en masse forskellige stimulanser til at starte med.

LÆS OGSÅ

Sådan spiser du dig sund
 

Læs mere om: