Sådan begænser du dit sukkerforbrug
SUNDHED & TRÆNING

Sådan skærer du ned på sukker – 4 smarte tricks

Skal det daglige indtag af sukker nedjusteres, så det ikke sætter sig på vægten eller gør dig træt i løbet af dagen? Så få her fire gode tip, som hurtigt kan begrænse dit sukkerforbrug.

Sukker smager sødt og godt, men får du for meget, kan det hurtigt ende i flere kilo på vægten eller gøre dig træt på grund af store udsving i dit blodsukker. Det er nemlig ikke kun for meget fedt, der fører til overvægt. Faktisk er sukker den største årsag til overvægt, da mange af de produkter, som vi spiser i løbet af dagen, netop er tilsat sukker, uden at vi tænker over det. Det er derfor ikke kun slik og kage, som har højt indhold af sukker – også morgenmadsprodukter og drikkevarer kan gemme på store mængder. En halv liter cola gemmer for eksempel på 52 gram sukker, hvilket så godt som svarer til det maksimale daglige sukkerindtag for kvinder, der ligger på 55 gram.

Vil du derfor være sikker på, at dit sukkerindtag ikke løber løbsk, så er her fire gode råd til, hvordan du begrænser det, så der stadig er plads til at nyde udvalgte søde sager.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du droppe søde sager

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

4 gode måder at skære ned på sukker på

Drop sodavand

Det er egentlig ret ligetil. Dropper du sodavand med tilsat sukker, skærer du omgående en stor del af dit sukkerindtag ned. Drikker du sodavand på grund af koffeinindholdet, så skift til te eller kaffe. Vær desuden opmærksom på, at mange læske- og energidrikke er spækket med sukker. Gør det til en vane, at læse varedeklarationen, så du bliver opmærksom på, om det virkelig er det værd, eller om du i stedet skulle tage en flaske vand og en banan.

Hold øje med morgenmaden

Sukker har gennem årene sneget sig ind i mange morgenmadsprodukter, der ellers markedsfører sig som ‘sunde’ eller ‘naturlige’ på grund af et for eksempel relativt højt fiberindhold. Mange yoghurt med smag er også sukkerholdige, ligesom frugtjuicer og smoothies er det. Skift derfor din morgenmad ud med produkter med et meget lavt sukkerindhold eller intet som f.eks. havregryn, æg, frugt, yoghurt uden smag, nødder og fuldkornsbrød.  

LÆS OGSÅ: 7 hurtige sunde snacks

Tjek dyppelsen 

Ligesom det er tilfældet med morgenmaden, så har mange dressinger, dip og saucer også et højt indhold af sukker, som du måske slet ikke tænker over. Hvis du for eksempel kigger på din Heinz ketchup i køleskabet, så er to ud af de fire hovedingredienser sukkerarter. Vær derfor igen opmærksom på varedeklarationen og husk, at sukker også går under navne som frugtose og majssirup.

Prøv en sukker-detox

Det kan lyde som en stor mundfuld at skære alt sukker ud af din kost. Men hvis du prøver det i en periode fra en uge til en måned, vil det give dig et godt billede af, hvor meget sukker, du normalt indtager på en dag uden at tænke over det. En sukker-detox skal med andre ord give dig overblikket over, hvor dit sukkerindtag stammer fra, så du fremover kan skære de steder, hvor det ikke giver mening. På den måde kan du stadig nyde lidt søde sager uden, at det går udover vægten eller dit velbefindende.

Kilde: New York Times

LÆS OGSÅ: Ernæringsekspertens 3 tip til at blive sundere