Se hvad søvneksperterne gør, når de ikke kan sove
SUNDHED & TRÆNING

Se hvad søvneksperterne gør, når de ikke selv kan sove

Svært ved at nå drømmeland, når dit hoved rammer puden? Få søvneksperternes bedste råd her.

Det er ulideligt at ligge og vende og dreje sig i timevis, når du ikke kan sove. Frustrationen over ikke at kunne komme ind i drømmeland vokser i takt med, at uret tikker sig nærmere mod mogenstuden, hvor du igen skal op. Målet er at være udhvilet efter en god nats søvn. Men fordi du ligger og stresser over ikke at kunne falde i søvn, synes det mål uendeligt svært at nå. Så hvad skal du gøre? Få de amerikanske søvneksperters bedste råd her, hvor de fortæller, hvad de selv gør, når de ikke kan sove.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Søvneksperternes egne søvnråd
 

De forestiller sig dette i stedet for et får

Hvis du har svært ved at sove, så tænk på et ord, lyder rådet fra lægen Robert Rosenberg, der har skrevet bogen 'The Doctor's Guide to Sleep Solutions for Stress & Anxiety’.

Ethvert ord, der hjælper dig med at slappe af og fokusere, kan virke. Det kan for eksempel være ordet ’sky’, navnet på dit elskede kæledyr eller et tal. Træk vejret dybt ned i maven og tænk på ordet, når du ånder ud. Ifølge lægen skulle det berolige dit sind. Han gør det selv i cirka ti minutter og fortæller, at hans patienter ofte falder i søvn før. Brug det før, du går i seng, eller når du vågner om natten.

De følger to-timers reglen for skrivning

Du har sikkert hørt, at du skal skrive dine bekymringer ned før eller når du ligger i sengen, men meget tyder på, at det er mere effektivt at gøre et par timer før, fortæller læge Catherine Darley, der har grundlagt Institute of Naturopathic Sleep Medicine i Seattle.

Hvis du skriver dine tanker ned to timer før sengetid, så får du tid til at slappe af efterfølgende og fokusere på noget andet. Tankerne bliver simpelthen ’lagt i seng’ før, at du selv gør det. Forskning har også vist, at hvis du skriver tanker om depression, angst eller stress ned på et papir for efterfølgende at smide det ud, så hjælper det også med at få ryddet ud mentalt.

LÆS OGSÅ: 6 ting, der sker i din krop, når du ikke får sævn nok

De dropper at tage en lur

Lad dig ikke friste af en lille hurtig lur i løbet af dagen, når du har sovet dårligt om natten, fortæller lægen Damon Raskin, der har specialiseret sig i sovemedicin.

En lur vil i stedet ødelægge din mulighed for at falde i søvn om aftenen. I de fleste tilfælde vil den faktisk gøre, at du har endnu mere svært ved at falde i søvn. Selvom det er fristende, så drop også kaffen på de dage, hvor du har sovet dårligt. Gå i stedet en tur udenfor i 20 minutter, da forskning har vist, at det giver et energiboost både mentalt og psykisk at komme udenfor.

LÆS OGSÅ: 12 råd til god søvn efter ferien

De køber separate dyner

Hvis du deler seng og dyne med en, så er de måske grunden til, at du vågner træt op om morgenen, da I ligger og kæmper om pladsen under dynen og dermed forstyrrer hinandens søvn, siger lægen Robert Oexman, der er direktør i Sleep to Live Institute.

Køb derfor separate dyner, så I ikke skal kæmpe om pladsen eller slås med forskellige temperaturbehov. Robert Oexman anbefaler også, at I køber to topmadrasser og beklæder dem med hvert sit lagen, så jeres råderum i sengen bliver tydeliggjort.  

LÆS OGSÅ: Derfor ødelægger rødvin din søvn