Louise Bruun
SUNDHED & TRÆNING

Sund som Louise Bruun

Louise Bruun arbejder som yogalærer, personlig træner, ernæringsterapeut og forfatter. Hun har skrevet en bog om 5:2-princippet. Få hendes bedste sundhedstips her.

Hvad lægger du i ordet sundhed? 
– At man har det godt med sig selv, fordi man har overskud, energi og godt humør.

LÆS OGSÅ: Sund som Sonja Richter

Hvornår er du allermest sund?
– Når jeg er i naturen. Fx på min ødegård i Sverige eller ved havet. Naturen gør mig glad, ja, nærmest lykkelig og giver mig en særlig ro.

Hvad er dit bedste sunde råd?
– Spis mindre! Mange af os kommer til at spise for meget. Men vi behøver faktisk ikke alle mellemmåltiderne, hvis vi spiser os mætte til dagens tre hovedmåltider. Når vi får lyst til den slags om eftermiddagen, handler det ofte om noget andet end sult. Fx kedsomhed.

Hvad kan få dig til at føle dig rigtig usund? 
– At jeg ikke får sovet nok, fordi jeg fx har for travlt. Jeg er god til at have en masse projekter kørende samtidig, og det kan give mig stresssymptomer. Jeg får svært ved at falde i søvn og sove uforstyrret og længe nok. Hvis jeg ikke er udhvilet, bliver min lunte kortere, så jeg prøver at gå i seng senest klokken 22.

Hvad er din sundeste vane?
– At spise grøntsager. Masser af grøntsager. Rå, kogte, dampede. Grøntsager giver mig fibre, vitaminer og mineraler – og smagsdiversitet. Grøntsager er livgivende for mig.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Gurkemeje – Sådan bruger du det

Hvad er din craving?
– Det plejer at være chokolade. Men jeg er gravid (med tvillinger), så lige nu er jeg glad for mayonnaise, citron og tomater – og helt vild med brøndkarse!

Hvilken træningsform dyrker du?
– Ud over yoga, som jeg også underviser i, er jeg glad for styrketræning, fx med kettlebells, og for at både løbe, gå og cykle. 

Følger du en særlig diæt? 
– Jeg er ikke til rigide systemer. Jeg har skrevet en bog om 5:2-princippet, hvor du spiser normalt i fem dage og viser mere mådehold i to dage. Det fungerer godt for mig i perioder, og jeg anbefaler metoden til personer, som skal skrue ned for kalorierne.

Hvad optager dig i øjeblikket?
– Jeg har travlt med at videregive min viden inden for yoga, sund mad og urter til nogle af de personer, der skal varetage de retreats, jeg tilbyder i udlandet. Jeg er optaget af urter, som kan styrke den selvhelbredende krop. Fx bukkehornsfrø og gurkemeje, der virker antiinflammatoriske.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Ud af skammekrogen – komælk holder dig slank

Læs mere om: