SUNDHED & TRÆNING

Sund som Sisse Fisker

Den 39-årige TV-vært elsker chokolade og er ligeglad med et par kilo fra eller til på kroppen. For hende er det vigtigere, at føle sig stærk, end tynd og slap

Hvad får du ud af at leve sundt?
Overskud til min familie og mit job. Mit humør er bedst i perioder, hvor jeg bevæger mig og spiser sund og lækker mad. 

Hvad er sundhed for dig?
I dag, hvor jeg kæmper med en kronisk ryglidelse, er det et spørgsmål om at vågne veludhvilet efter mindst syv timers søvn uden at have ondt. Jeg har byttet langdistanceløb ud med en gåtur i parken eller ved vandet. Det får mig til at sænke skuldrene og rense hovedet. Det er en slags meditation for mig at gå.

Hvad er det bedste sunde råd, du har fået? 
Min mormor drak kogt vand med citronsaft til morgen. Den vane har min mor og jeg kopieret. Min mormor fortalte, at vandet styrker immunforsvaret, giver energi, hjælper fordøjelsen og modvirker betændelsestilstande.

Hvor højt prioriterer du at træne? 
Jeg prioriterer min rygtræning højt. Jeg har haft to diskusprolapser og har betændelse i to knogler i lænden, så min ryg er meget sårbar. Derfor har jeg investeret i et forløb hos Klinik, hvor jeg går til osteopat og fysioterapeut, som rådgiver mig om træning. Desuden styrketræner jeg i 37 graders varme i Energii-centrene i København. Det er effektivt for hele kroppen. 

Hvilken træningsform er du god til?
Jeg er god til at cykle. Jeg har lige investeret i en ladcykel med elmotor, og den elsker jeg at cruise rundt i med mine drenge foran. Jeg troede, at elcykler var for pensionister, men jeg har ændret mening. Det er SÅ dejligt med 40 kilo børn på fronten. 

LÆS OGSÅ: Sund som Anne Louise Hassing

Hvad kan give dig følelsen af succes?
Når jeg lærer noget nyt. I foråret var vi på Sri Lanka, hvor jeg surfede for første gang. Jeg kom op at stå i første forsøg og var pavestolt. 

Hvor meget betyder din vægt og dit udseende for dig? 
Jeg er vildt dårlig til at sætte hår og lægge makeup, så jeg priser mig lykkelig for, at der er gode folk til den slags, når jeg skal på TV. Jeg er ligeglad med et par kilo fra eller til på kroppen. Jeg vil meget hellere føle mig stærk end tynd og slap.

Hvem er dit sunde forbillede?
Min mand har et meget afslappet forhold til mad og spiser, hvad der passer ham. Han går op i kvalitet – lidt, men godt. Han træner ikke, men cykler, er handyman og spiller bold med vores drenge. Og så er han genial at dele en plade chokolade med: Han tager et stykke eller to, mens jeg snupper 12! 

Hvordan finder du tid til at træne, når du har travlt?
Der er perioder, hvor jeg kun når at lave et par rygøvelser i løbet af dagen eller går en tur om aftenen. Jeg har et armbånd, der tæller skridt, og det motiverer mig til at gå mindst 10.000 skridt om dagen. 

Hvad er dit forhold til mad?
Jeg elsker mad. Men jeg hader at lave det. Jeg er totalt idéforladt, når det kommer til aftensmaden. Derfor har jeg købt abonnement på en Kvikkasse, der bliver bragt til døren. Med den tager det kun 20 minutter at lave sund aftensmad ud fra de opskrifter, der er med. 

Hvornår ”synder” du?
Jeg hader ordet. Men elsker at gå ud og spise og snupper gerne en stor bøf med fede fritter og bearnaisesovs efterfulgt af en chokoladekage med is. Skyllet ned med vin og cortado med sødmælk. 

LÆS OGSÅ: Sund som Stine Stengade