stine stengade
SUNDHED & TRÆNING

Sund som Stine Stengade

Skuespilleren kalder sig selv en flødeskumsgris, der både har en sød og en salt tand. Og så drikker hun kaffe. Masser af kaffe. Lyder hun usund? Det er hun overhovedet ikke

Otte timer. Så meget skal jeg helst sove hver nat. Hvis jeg sover mindre, bliver jeg træt i kroppen og lettere i dårligt humør. Det er optimalt for mig at gå i seng klokken 22 og stå op klokken seks, hvis jeg skal ud af døren klokken otte. Jeg er A-menneske, fordi jeg insisterer på at gå tidligt i seng og stå tidligt op, men også et wannabe-B-menneske, fordi jeg i bund og grund godt kan lide de sene aftentimer og tidlige nattetimer. Da jeg var omkring 35, kunne jeg sagtens gå i byen lørdag aften, være ude til den lyse morgen og stå frisk ud af sengen mandag morgen. I dag fungerer det bedst enten at være sent oppe uden at blive fuld eller blive fuld og gå tidligt hjem.

Det passer til mit temperament at have god tid om morgenen. Hver dag sidder min søn på 12 og jeg i 20 minutter og spiser morgenmad sammen i fred og ro. Det er jeg ret striks med, det var mine egne forældre også. Jeg er også opdraget til, at et godt morgenmåltid lægger en base for resten af dagen. Jeg spiser fx blødkogt æg og rugbrød, havregrød eller skyr med frugt og nødder. Jeg lægger ikke tøj frem eller dækker bord om aftenen, men jeg har en idé om, hvad jeg skal have på, og hvad vi skal spise til morgenmad. Og hvis jeg er dygtig, smører jeg madpakken om aftenen. Min klargøring er vigtig for mig.

Nogle af mine dage er pakkede. Andre dage er der mere luft i kalenderen til at røre sig. Jeg går til pilates en gang om ugen. Først havde jeg solotimer, men nu er vi en duo, der deler en instruktør. Pilates styrker hele kroppen, men er også brain work. Jeg var på udkig efter en træningsform, som kunne begge dele, og som jeg ville kunne udvikle og dyrke resten af mit liv. Når jeg har tid og kan tage mig sammen, udfører jeg også øvelserne derhjemme. Jeg behøver ikke andet end en lille bold, og det fungerer også godt, når jeg rejser. Jeg har dyrket pilates i nogle år, og af en kvinde at være er jeg ret stærk.

LÆS OGSÅ: Sund som Anne Louise Hassing

Jeg løber, men kun til husbehov og ikke mere end fem kilometer. Jeg bevæger mig i det hele taget meget. Jeg tror på ”mange bække små”, når det handler om at røre sig. Jeg har en god grundform, og det er blandt andet en fordel, fordi mit arbejde er meget fysisk. Jeg springer fx rundt på en teaterscene, har måske en stage fight, men også bare det at gå på skrå scener, i høje hæle og så videre kræver jo en god grundfysik. 

Jeg elsker at gå. Alene eller sammen med andre. Jeg har lært min søn at gå ture på op til to timer. Vi går fx i Dyrehaven, på Amager Fælled eller bare i byen, hvor vi bor. Når jeg går, får jeg klarhed i tanken. Det er også meget effektivt for mig at gå, hvis jeg skal lære en masse tekst udenad. At være aktiv i hverdagen er ikke noget, jeg har opfundet. Det er noget, jeg viderefører fra mit barndomshjem.

Mentalt ligger jeg i den stærkere ende. Jeg er vant til at kontrollere min nervøsitet før en premiere, og jeg har udviklet metoder til at kunne fokusere og koncentrere mig. Hvad jeg konkret gør, inden jeg skal ind på en scene, kommer an på den rolle, jeg spiller. Skal jeg komme ind med en lystig energi, hopper jeg måske som en del af opvarmningen. Jeg plejer at sammenstykke et lille bitte fysisk opvarmningsprogram, som jeg udfører hver gang. Jeg sminker ofte mig selv og sætter hår, og det foregår på klokkeslæt og er også lidt ritualiseret. Stemmeopvarmning er også en del af min klargøring. 

Mit tøj er min rettesnor. Jeg vil helst ikke have, at mine bukser begynder at stramme for meget. Jeg beundrer de mennesker, der kan gå på kur og holde den, men jeg er mere til den konstante livsform og det sunde, regelmæssige udgangspunkt. Jeg undgår ikke noget i min kost, heller ikke kulhydrater. Jeg sætter stor pris på et stykke hvidt franskbrød med smør! 

Jeg spiser sundt og varieret. Jeg prøver at liste lidt fisk ind hver uge, for det er jo sundt og nemt i et land som Danmark. Men jeg er nok ikke den bedste fiskeambassadør. Jeg vil gerne, og jeg arbejder på det. 

Jeg har både en salt og en sød tand. Jeg elsker popcorn. Og jeg tror på, at vingummi er sundt for sjælen. Det mener jeg meget alvorligt. Det er vigtigt at kunne give slip, og selvfølgelig at kunne tage fat igen. Min største last er dog flødeskum. Jeg er en rigtig flødeskumsgris! Og så drikker jeg op til fem kopper kaffe om dagen. Jeg tror ikke, jeg er afhængig, men der går aldrig en dag uden kaffe. Eller uden noget sødt.

Mit job kræver en vis parathed. Jeg skal veksle mellem arbejdstider og arbejdsopgaver. Det kræver et sundt grundliv, og det har jeg opbygget. Så kan jeg lave udsving fra det og vende tilbage til basen. Jeg har ikke lagt en bevidst plan for mit liv, men det er nok det, jeg gør: Genopretter balancen, fordi mit udgangspunkt er solidt.